Hibafeltárást és rendszerfejlesztést támogató használhatósági teszt volt a múlt héten
Közzétéve: 2012. 10. 27.
/
Ahhoz, hogy minőségi, mindenki számára érthető szoftvert fejleszthessen cégünk, szükséges a felhasználók visszajelzése és a készülő rendszer folyamatos tesztelése olyan emberek által, akik nem rendelkeznek szakmai IT ismeretekkel, viszont annál inkább érintettek a mindennapi munkájuk során az ügyfélkapcsolat kezelésben.
Éppen ezért cégünk havi rendszerességgel tart használhatósági teszteket, ahol a MiniCRM érthetőségét, átláthatóságát és (fel)használhatóságát vizsgáljuk, miközben rendszerünk elé ültetünk olyan – értékesítéssel foglalkozó – embereket, akik korábban még nem, kizárólag a teszt megkezdésekor találkoznak először magával a MiniCRM-mel.
Erre került sor múlt hét péntekjén is, mely folyamán mind a tesztelők, mind pedig a MiniCRM jól szerepeltek. A rendszer könnyen kezelhetőnek bizonyult mindenki számára, a tesztet végzők pedig rengeteg új dologra hívták fel a fügyelmünket, ráadásul több, hasznosabb építő jellegű kritikával búcsúztak a teszt végeztével.
Ezen használhatósági tesztet mint mindig, most is egy szakértő kollégánk vezette, ám ő csupán csak a folyamat megfelelő mederben tartásáért, – egy-egy feltett kérdésével – a tesztet végző személy gondolatainak és észrevételeinek felszínre hozásáért felelt, a részvétele közben azonban semmiféle módon nem segítette a tesztelőt a rendszer kipróbálásában. Ezáltal pedig nem csak a rendszer hibái, hiányosságai, hanem a különféle gondolkodásmódok is láthatóvá váltak.
A legutóbbi tesztünkön például így derült fény arra a hibára, hogy az egyes modulokban az adatlapok felelősének azon felhasználók is beállíthatók, akik per pillanat nem is rendelkeznek hozzáféréssel az adott modulhoz. De megfigyeltük azt is, hogy a tesztelők mind a státuszok, mind pedig az adatlap mezők testreszabási lehetőségét a modulok beállításánál keresték. Vagyis hát – első ránézésre – nem volt egyből kézenfekvő számukra, hogy a rendszer ezen elemeinél egyetlen kattintással elérhető a testreszabási képernyő.
Ez a fajta teszt tehát azért oly fontos, mert: „ahány ember, annyiféle látásmód”.
Az ilyen úton kapott észrevételek, esetleges javaslatok, építőjellegű kritikák pedig igen komoly értékkel bír(hat)nak, mivel közvetlenül kerülhetünk kapcsolatba a felhasználók különféle értékesítési és ügyfélkapcsolat-kezelési megközelítésével.
Magáról a tesztről egyébként soha nem készül felvétel, azt nem rögzítjük. Ám a teszt során a MiniCRM illetékes munkatársai – a szomszédos irodában projektoron kivetítve, valamint Ausztriában és Romániában online – figyelik a tesztelés során zajló eseményeket és feljegyzéseket készítenek az elhangzottakról, illetve a látottakról, azaz hogy a tesztelő – a weboldalon és a rendszerben – mikor hova kattintott, ott mire számított és ténylegesen mi is történt. Ezen feljegyzések kerülnek végül összegzésre, majd megfelelően beépítésre a fejlesztési ütemtervünkbe.
Így fejlődik hát hónapról-hónapra az online ügyfélkapcsolat-kezelő MiniCRM-ünk, hasznosítva a tesztek által nyert tapasztalatokat és a rendszert immáron már aktívan használók visszajelzését.