A céges weboldal elengedhetetlen elemei
Közzétéve: 2012. 11. 16.
/
Céges weboldalunk hatékony kialakításakor a tartalmi és a formai elemeknek is figyelmet kell szentelnünk. Akkor eredményes egy weboldal, ha az bevételt hoz a cégnek. Az elsődleges lépés a weboldal céljának meghatározása. Cél lehet egy online értékesítés (webáruház), vagy érdeklődők gyűjtése űrlapon, telefonon keresztül, ha termékét nem tudja online értékesíteni.
1. Tartalom, szöveg, kialakítás
Ahhoz, hogy a látogatók egyáltalán rátaláljanak weboldalunkra, fontos, hogy az megfelelő mennyiségű és minőségű tartalommal legyen feltöltve. Próbáljunk meg az egyes oldalakon (nagy hangsúlyt szentelve a főoldalnak) releváns kulcsszavakat elhelyezni, melyre ha rákeresnek, nagy eséllyel a találati lista elején lesz weboldalunk. Fontos azonban, hogy ezt ne vigyük túlzásba, mert a keresők ezt nem nézik jó szemmel és “büntethetnek” is a kulcszóhalmozásért.
Az egyes cikkeket, leírásokat tagoljuk megfelelően, emeljük ki a lényegesebb mondanivalókat és használjunk rövidebb mondatokat, így a látogatók könnyebben tudják értelmezni a leírtakat, szemük pedig a fontos információkra fókuszál. A kiemeléseknél, alcímeknél használjunk címsorokat (Heading 1, 2, 3). Ezeket például a Google figyeli, így weboldalunk még erősebbé válik a találati listában.
Érdemes hasznos információkat, cikkeket, tanulmányokat is közölni weboldalunkon, hogy az érdeklődők még több hasznos dologról olvashassanak, melyekkel akár más konkurens oldalakon nem találkozhatnak. Ezek a plusz, szakmai olvasmányok is közelebb vihetik az érdeklődőket a vásárláshoz, nem beszélve arról, hogy ezek az aloldalak tovább növelhetik a találati listában a weboldal esélyeit.
Ha friss hírekről írunk vagy blogolunk, figyeljünk arra, hogy rendszeresen frissüljön az oldal. A látogatók szemében sem mindegy, hogy egy “halott” oldalt nyitnak meg vagy folyamatosan új tartalommal szolgálunk.
-
Kezdőoldal (Home page)
A weboldal legfontosabb eleme a kezdőoldal. Ide érkeznek meg a látogatók, tehát ezt az oldalt látják meg először, így jó benyomást kell keltenünk. Fontos, hogy ezen az oldalon helyezzük el a legfontosabb információkat a termékünkről/szolgáltatásunkról.
-
Céginformációk, kapcsolat, űrlapok
Az egyik legalapvetőbb tartalmi elemei a weboldalaknak a céges információk, hiszen ha az érdeklődők nem találnak kapcsolatfelvételre lehetőséget, nagyon kis esélye lesz annak, hogy bármikor bármit is vásároljanak tőlünk. Érdemes tehát legalább a cégnév mellett egy telefonszámot, email címet, (bolt) címet megadni, hogy könnyedén felvehessék velünk a kapcsolatot.
A kapcsolatfelvétel egy professzionálisabb módja, ha a weboldalunkon űrlapot helyezünk el, ahol néhány adat megadása után a látogatók elküldhetik kérdéseiket cégünknek. Az űrlap összeállításánál ügyeljünk arra, hogy ne kérjünk be túl sok adatot, mert ha sok mező van, az érdeklődők kevesebb százaléka fogja kitölteni azt.
Űrlapot a fentieken kívül rendszeresen kiküldött hírleveleikre történő feliratkozásához is használhatunk.
A weboldalon elhelyezett űrlap segítségével hatékonyabbá válik az érdeklődők kezelése, az értékesítők nem felejtik el visszahívni, utánkövetni a megkereséseket.
-
Menüsor, oldaltérkép
Az egyes aloldalak között történő navigáció fontos eszköze a jól kialakított menüsor. Helyezzük el jól látható helyen a menüpontokat, melyeknek könnyen kezelhetőnek és átláthatónak kell lenniük. A weboldalon történő tájékozódást még jobban elősegíti egy oldaltérkép (sitemap) elhelyezése.
-
Céloldal (Landing page)
A céloldalak feladata, hogy felkeltse a látogatók érdeklődését és minden olyan információt és motivációt tartalmazzon, mely elősegíti a céloldal egy konkrét céljának elérését (kapcsolatfelvételt, ajánlatkérést, feliratkozást stb) és ne kelljen az érdeklődőket az egész weboldalon végignavigálni.
Marketing kampányunk része lehet például, hogy egy AdWords hirdetésre kialakítunk különböző céloldalakat, de érkezhetnek látogatók a céloldalra Google keresésből bizonyos kulcsszavakra vagy éppen email kampányból.
A céloldalra is feltétlen készítsünk a témájához kapcsolódó űrlapot, például egy termékbemutatóra hívó céloldalon elhelyezhetünk egy regisztrációs űrlapot.
2. Megjelenés
A weboldal célja, hogy jó benyomást keltve, megfelelő tartalommal az érdeklődők vevőkké váljanak. Így nem csak a tartalomra, de a weboldal kinézetére is rendkívül nagy hangsúlyt kell fektetni.
-
Képek elhelyezése
Adott tartalomhoz illő képek elhelyezésével nem csak feldobhatjuk weboldalunkat, de tagolhatjuk is mondanivalónkat. Fontos azonban, hogy azért ne vigyük túlzásba és ne tömjük tele képekkel a weboldalt, hiszen ezzel felborul az egyensúly a tartalom és a képek között.
Adjunk a képeknek rövid, informatív elnevezést. Ez nem csak weboldal megjelenésben, értelmezésben hasznos, de a fentebb már említett kereső találati listában elért helyezés javításában is segíthet. A gyors oldalbetöltés érdekében optimalizáljuk a képek méretét is.
-
Arculat
A weboldal kialakításakor érdemes figyelembe venni a cég arculatát. Így a színek kiválasztásakor figyelembe vehetjük például a logóban szereplő, vagy éppen az adott iparágra “jellemző” színeket. Körül lehet nézni ugyanazon tevékenységet végző cégek weboldalán is, hogy ők mikre fektették a hangsúlyt. Például egy masszázzsal, egészséges életmóddal foglalkozó weboldalnál természetes, kellemes, vidám színeket érdemes választani (pl. zöld, narancssárga), viszont a “vizes” cégek a kék színben gondolkodhatnak.
-
Technika
Ahhoz, hogy a weboldal felhasználóbarát is legyen, nem árt néhány technikai jellegű tényezőt is figyelembe venni az oldal kialakításakor.
Így például figyeljünk arra, hogy az ismertebb böngészőkben (Firefox, Chrome, Opera, Internet Explorer) is ugyanúgy jelenjen meg a weboldal. Érdemes a leggyakoribb felbontásokra is figyelni és úgy kialakítani a weboldalt, hogy a különböző felbontású monitorokon ne legyen nagy különbség a látottakon. Az okostelefonok és a tabletek világában már fontos az is, hogy weboldalunkat optimalizáljuk ezekre az eszközökre is. Bár ez iparág függő, de ezzel például elősegíthetjük, hogy a mobil eszközökről is könnyedén megtalálható legyen címünk. Végül a gyorsaság is számít, hiszen senki nem fog több percig várni arra, hogy végre betöltődjön az oldalunk, mert azon például nagyméretű képeket, videókat helyeztünk el.
A weboldalunk kialakítása és a fentiek figyelembe vétele egy hosszabb folyamat. Az eredmény nem biztos, hogy minden esetben rögtön látszik. Van, hogy módosítani, tesztelni kell bizonyos tartalmakat, kampányokat. Ezt pedig csak akkor tudjuk elvégezni, ha weboldalunkat, annak látogatottságát vagy éppen email kampányainkat rendszeresen figyeljük, mérjük és értékeljük.
A következőkben megnézzük, hogyan segít weboldalunk hatékonyságának, eredményességének és látogatottságának megvizsgálásában a Google Analytics.