6+1 UX hiba, melyekbe gyakran belefutunk
Közzétéve: 2014. 06. 23.
/
Vegyünk górcső alá 6+1 olyan hibát, melyeket gyakran megtalálunk céges weboldalakon.
Céges weboldalunkat több módon is elkészíthetjük: kiadhatjuk profi szakembernek a munkát, illetve magunk is megpróbálkozhatunk egy-egy ingyenes és csupán alapvető technikai tudást igénylő rendszer felállításával és testreszabásával.
Egyik esetben sem készül el “A” tökéletes weboldal, ügyeljünk rá, hogy folyamatosan teszteljük, vizsgáljuk és elemezzük ennek eredményeit, funkcióit, információ tartalmát. Akár profi készítette azt, akár nem, a következő 6+1 felhasználói élménnyel (UX) kapcsolatos tipp mindenképpen hasznos lehet mindenki számára. Némelyek nagyon alapvetőek, ám mégis rengeteg weboldal elfeledkezik róluk.
Látogatott linkeket más színnel jelöljük
Mennyire hasznos funkció, amikor Google-ben keresünk valamit, és a listán a korábban kattintott linkeket más színnel jelöli az oldal, ugye? Ennek a funkciónak az elhagyása weboldalunkról nagy hiba, mégis rengetegen megfeledkeznek róla.
Ha nem jelöljük meg a már meglátogatott linket, akkor könnyen visszafordulásokat generálhatunk, hiszen a felhasználó rákattinthat olyan linkre, melyen már korábban járt. Rögtön visszafordul: tehát rontja oldalunk értékelését a Google berkein belül.
Ne készítsünk szivárványokat, az alap link szín, illetve a látogatott oldal linkjeinek színei hasonlóak legyen, ám mégis megkülönböztethetőek.
Felugró ablakokból való kilépés, ha „kikattintunk” belőlük
A felugró ablakok majdnem minden oldalon megtalálhatóak, hirdetések, galériák, videók, kitölthető űrlapok formájában. A legtöbbjük rendelkezik kilépési “X” gombbal, ám egy átlag felhasználónak ez nem elég. A készítők gyakran esnek abba a grafikai hibába (vagy szándékosan), hogy bizony nehezen megtalálható ez a kilépési gomb a felugró ablakon.
Amennyiben nem célunk, hogy több ideig nézzék az adott felugró ablakot (pl. egy normál kép kinagyításánál), akkor egy remek UX megoldás, hogy a felugró ablakot akkor is bezárja az oldal, ha a mögé/mellé kattintanak.
Űrlap esetén az első mezőbe kerüljön a gépelési fókusz
Ha egy olyan oldalra kerül az átlag felhasználó, melyen egy kitölthető űrlap található, akkor a legtöbbjük el is kezd rögtön gépelni a teljes betöltődéskor. Ám sokszor nem történik ilyenkor semmi, hiszen nem minden oldal optimalizálja úgy az űrlapját, hogy annak megjelenésekor a kurzor rögtön az első mezőbe kerüljön. Biztosan Önökkel is megtörtént már, hogy egy mondat vagy név begépelése után vették észre, hogy az nem az űrlapba került be.
Leírás az ikonokra, piktogramokra
Egyre gyakrabban használunk ikonokat, piktogramokat az oldalainkon, legyen azok funkciója bármi, ne essünk abba a hibába, hogy nem magyarázzuk azt el.
Ennek legegyszerűbb és leginkább elegáns módja, ha a kurzor rájuk irányításakor egy kis súgó feliratot jelenítünk meg, mely az ikon/piktogram funkcióját írja le.
Rengeteget segíthet, kiváltképpen a fontosabb műveletet lekezelő oldalaknál, tegyük félreérthetetlenné weboldalunkat.
Főoldalra mutató link a blogon is
Rengeteget beszéltünk már a céges oldalak blogolási lehetőségéről. Legtöbben nem a cég weboldalán, hanem egy onnan elérhető másik oldalon futtatják ezt a blogot. Ezzel nincs is gond, a cég főoldaláról el is érhető a blog. Ám sokan beleesnek abba a hibába, hogy a céges blog oldaláról már nem lehet visszanavigálni a cég főoldalára.
Tehát tegyünk blogunkra egy főoldalra mutató linket is!
Képek nagyítása klikkelésre
Sok weboldalon elérhető az a funkció, hogy ha egy képre rákattintunk, akkor az külön popupban megnyílik. A felmérések szerint a felhasználók ilyenkor azt várják, hogy nagyobb méretben fog megjelenni ez a kép. Gyakran előfordul, hogy egy kisméretű képet bár kattinthatóvá tesznek, az csupán egy új ablakban, más háttéren jelenik meg, ám nagyítás nem történik.
Ezek a megoldásokat irtsuk ki, törekedjünk a legjobb felhasználói élményre!
Kommentek szerkesztési lehetősége
Ahogyan azt már említettünk a tartalommarketing témájában, a közösségépítés az egyik legfontosabb feladatunk, melyhez a céges blogunk az egyik legfőbb fegyverünk.
A közösség akkor épül igazán, ha interakcióba lépünk velük, ezt természetesen a kommentelés lehetőségének megadásával tudjuk a legjobb módon elérni.
Keressünk olyan blogmotort, melyben van lehetőség a hozzászólások szerkesztésére. Sajnos nem egy olyan van, ahol erre nincs lehetőség. A forgalmasabb oldalakon, ahol egyes esetekben nagyobb kommentáradat özönlik egy-egy cikkre, ott komoly probléma lehet, ha a felhasználó nem tudja szerkeszteni a hozzászólását.
Láthatjuk, hogy egy-egy már talán triviális UX figyelmességgel jelentősen magasabb felhasználói élményt nyújthatunk weboldalunkkal. Figyeljünk oda, teszteljük és használjuk is cégünk stite-ját!