Így váltsunk ki érzelmeket a weboldalunkon
Közzétéve: 2014. 07. 17.
/
A weboldal készítők és grafikusok elsősorban a logika oldaláról közelítették meg a munkájukat az utóbbi időszakban: navigálási metodikák, felhasználói élmény, konverzióra való törekvés. Ám, mi a helyzet az érzelmekkel? Mindannyian tudjuk, hogy a vásárlás folyamatába nem csak logikai lépések játszanak közre, hanem bizony az emóciók is.
A következő cikkben olyan trükköket és megoldásokat mutatunk be, melyekkel pozitív attitűdű érzelmeket kelthetünk a látogatóink körében.
Adjunk személyiséget az oldalnak vagy szolgáltatásnak
Az átlagember nem is gondolná, hogy egy személy, arc vagy figura a szolgáltatáshoz, termékhez való hozzárendelése milyen mértékben befolyásolja annak megítélését. Az adott személy vagy figura küllemi jellemvonásai kiemelten sok érzelmi interakciót képesek létrehozni.
Laza, komoly, exkluzív, felülkerekedő, pragmatikus mind olyan, küllemi vonásokkal könnyedén leírható és mutatható jellemzők, melyeket sugallhatunk weboldalunkon.
Amennyiben “megszemélyesítjük” cégünket, termékünket vagy szolgáltatásunkat, úgy számítsunk arra, hogy eme kiválasztott személy vagy figura alapján ítélnek meg minket elsősorban. Sokan a konkrét tapasztalás tanulságait is alárendelik (természetesen tudat alatt) ezen hangsúlyozott és tudatosan sugározott érzések alá (lásd Jófogás figura).
Szofisztikáltan, minimalizmust használva
A jelenleg futó webdesign trendek egyik legnagyobb “versenyzője” a minimalizmus. Sikere más területeken már jól ismert, webes elterjedése is évekre ezelőttre nyúlik vissza és töretlennek tűnik.
A letisztultság egy eszköz a mi kezünkben, hogy a lényegi információt és a CTA-ra utaló vagy azt elősegítő elemeket megfelelően kiemeljük. Ízlésessége a legtöbb ember számára emészthető formába önti még a bonyolult témákat is, a készítőket pedig sokszoros átgondolásra, megfelelő tagolásra készteti, sőt kötelezi őket.
Hiába használják sokan, élnek vele, pont a fent taglalt átgondoltság miatt elcsépeltté nem tud válni a minimalista felépítés, tördelés és grafikai megvalósítás. Igyekezzünk mi is törekedni rá!
Parallax görgetés
Szintén mai trend, bizonyára mindenki találkozott ezzel a megoldással: görgetés közben az adott weboldal háttere lassabban mozog, mint maga a görgetés, így egyfajta “videójátékos” hatást kelt.
Látványos, érdekes és rengeteg kreatív megoldásra ad lehetőséget, nem csak a háttérrel lehet játszani, hanem különböző elemek görgetésre való mozgatására is. Természetesen ez egy komolyabb grafikai és programozói feladatot jelent már, ám amennyiben weboldal készítésre, megújításra adjuk a fejünket, érdemes elgondolkodni egy ilyen megoldáson.
Az egész parallax görgetésnek az a lényege, hogy vizuálisan többletet nyújt, mint az átlagos weboldalak, ezzel jobban felkelti a látogató figyelmét a tartalomra.
Kiváló példa: http://journey.lifeofpimovie.com/#!/waves
Játékosság az elemekkel
Pszichológusok megfigyelték, hogy ha az ember nagyon figyel, elmélyedik gondolataiba, vagy stresszes szituációba kerül, akkor ezt a pozitív vagy negatív feszültséget valamivel történő “játszással”, piszkálással vezeti le. Gondoljunk a vizsgán a tollal játszó hallgatóra.
Egyes User Experience (felhasználói élmény) szakértők szerint ezt a megfigyelést át lehet ültetni a weboldalakra is. Bizonyos elemeket, ikonokat, logókat, menügrafikát alakítsunk úgy, hogy azok valamilyen vizuális interakcióba lépjenek a látogatóval. Mozogjon, elmozduljon, átszíneződjön, megfigyelhetjük magunkon is, hogy kattintgatni fogjuk ezeket, ha szembe találkozunk eggyel.
Pl. a színekkel való játék: http://www.teakiado.hu/rugd-be-pepe
Magas felbontású portrék, jól látható arccal
Az arc az egyik legbeszédesebb metakommunikációs csatorna, hiszen több száz üzenetet képesek közölni a másik féllel a különböző területek és izommozgások. Szem, száj, homlok, mosoly mind-mind rengeteg tudatos és tudatalatti üzenetet képesek üzenni a másik félnek.
Amennyiben stílusában adekvát, megfelelő, úgy bátran használjunk magas felbontású portré képeket szolgáltatásunk landing oldalán. Olyat keressünk, melyen egy arc látható, a saját megérzéseinkben bátran megbízhatunk, ha nekünk szimpatikus egy arc, vélhetően a nagyobb tömegnek is az lesz.
Láthatjuk, hogy apró megoldások, és érdemi változtatások is jelentősen befolyásolhatják weboldalunk sikerességét az emóciókeltés területén. Bátran nyúljunk ezekhez a taktikákhoz és megoldásokhoz, hiszen ahogyan a reklámiparban, úgy a weboldalak világában is működő eszközök ezek.