Így írjunk érdekes tartalmat
Közzétéve: 2014. 07. 31.
/
Bizonyára sokunk találkozott már olyan cikkel, videóval, hanganyaggal, mely szakmailag velős hatást gyakorolt rá. A következő cikkben három fontos tényezőt boncolgatunk az értékes tartalom megírásának aspektusából.
Mi lenne a célunk? Olyan értékes tartalmat előállítanunk, mely reakciót, azaz gondolatot vált ki a befogadó félből. Gondolkozzon rajta, hasson rá és késztesse interakcióra (mely kommunikációs kapcsolat az egyik legfontosabb eredménye a tartalommarketing eszközeinek).
Első lépésként fontos megjegyeznünk, hogy kisebb közönségből nehezebb valós reakciót kiváltani, illetve az is érdemleges, hogy a reakció egy öngerjesztő folyamat. Ez azt jelenti, hogy amíg nem történik meg az áttörés (tehát hogy valós véleményformálás alakul ki a kommentelők között), addig csak elvétve sikerül ezt elérnünk. Azonban amikor kialakul egy olvasóközönség, megtörténik az első néhány áttörés, akkor önmagát fogja ez gerjeszteni, és nem csak az olvasók közötti reflektálás és interakció lesz sűrűbb, hanem maga az olvasottság is.
Látvány
Igen, eddig is több cikkben foglalkoztunk azzal, hogy miként javítsuk a weboldalunk hatékonyságát, hogyan tegyük jobban olvashatóvá. Ám itt, a tartalommarketing aspektusából a weboldalakra tekintve is fontos kiemelni, minden a látvánnyal, azaz a dizájnnal kezdődik.
Egyszerűen azért, mert megkerülhetetlen az a folyamat, hogy egy új látogató a honlapról alkotott első benyomásait ne a dizájnról, hanem mondjuk a tartalomról alakítsa ki. Ez azon egyszerű oknál fogva van így, hogy a tartalmat áttekinteni hosszabb és mélyebb folyamat, míg a küllemi jelleget és jeleket ezred másodpercek alatt felmérjük és a belső metódusok már ki is alakítják az első benyomást.
Hiába van 10 pontos anyagunk, ha nem figyelünk olyan a tartalmat is támogató dizájn és strukturális elemekre, mint a színek, betűtípusok és tördelés, felépítés és tartalmi, illetve küllemi tagoltság. Egy jó weboldal megbízhatóságot kelt, azt mondja magáról:
én veled vagyok, beszélgessünk egy jót!
Amennyiben sikerült egy jól tagolt, szépen felépített, olvashatóságot támogató honapot összeállítanunk (és persze a SEO-ra is figyeltünk), akkor az olvasó eljut a következő lépéshez, és nekiáll a tartalmat felderíteni, azaz olvasni.
Tartalom
Siker, már olvasnak minket, ez egy jó jel! Ám elérkeztünk az egyik legnehezebb pillanathoz, amikor olyan tartalmat kell előállítanunk, melyet értékesnek talál a célzott közönség.
Fontos, hogy érzelmeket váltsunk ki követőinkből, illetve olyan tartalmakat gyártsunk, melyek valóban értéket teremtenek, tudást vagy érdemi információt adnak át.
Ne azért üljünk le a gép elé, hogy pénzt keressünk, vagy muszájból, hanem azért, hogy adjunk is valamit. Ez az aspektus kicsit megfoghatatlannak tűnik itt, a performancia marketing, SEO és a CRM világában, ám mégis fontos ezt kiemelni. Legyen szó munkáról, vállalkozásról, segítségnyújtásról, hobbiról, sosem tud igazán eredményes lenni a nem belülről fakadó motiváció.
Ugyan ez igaz az írásra is, ameddig nem érezzük úgy, hogy van olyan tudás, anyag a birtokunkban, melyet megosztva értéket közvetíthetünk, várjunk! Óriási különbséget fog tapasztalni, ha az íráshoz, tartalom előállításhoz is így áll hozzá.
Visszatérve a „tananyaghoz”: ha megvan a jó tartalom, akkor azt jól is kell tagolni és tálalni.
Fordítsunk időt az anyag tisztázására, rövidítsük, húzzunk belőle. Ezek után fontos, hogy a címsorokban megfelelő hívószavakat használjunk (cím, lead, headline, subhead, használjunk akármilyen prezentációs formát is). A cím és a lead (vagy headline és subhead) találkozik először az olvasóval, ezért kiemelten sok időt töltsünk ezeknek a megalkotására.
Továbbá fontos, hogy képekkel erősítsük meg azt, hogy mire gondoltunk, sokszor egy kép vagy egy videó többszörösen jobban közvetíti a gondolatunkat, mint ezer leírt szó. A tipográfiai elemek, kiemelések, tördelés, tagolás mind az érthetőséget, emészthetőséget növelik.
Érzelmek, sztori
Ha visszagondolunk, hogy mik azok a történetek, anyagok, hírek, amikre leginkább emlkékezünk, akkor vélhetően egy-egy a mi életünkre is levetíthető, éppen tanulsággal bíró sztori jut eszünkbe.
És itt a kulcs, nehéz ügy, de igyekezzünk az olvasó lelkét is megszólítani azzal, hogy hatunk az érzelmeire. Szólítsuk meg őket!
Természetesen nem lehet minden anyag ilyen, de amikor érezzük az ihletet, látjuk, hogy a következő anyag tényleg kiemelkedően erős, akkor áldozzunk rá időt, hogy olyan elemekkel is dolgozzunk benne, melyekre érzelmileg tud reflektálni az olvasó, azaz, szólítsuk meg.
Amikor sikerül elérni azt, hogy az olvasó elgondolkodik az olvasottakon, azt mondja, hogy igen, ezt eddig rosszul gondoltam vagy csináltam, akkor jól dolgoztunk.
Hogy mi a titka a sikeres tartalomnak, talán senki nem tudja. Azonban ismerünk számtalan tanácsot, metodikát és funkcionális segítséget, melyekkel előremozdíthatjuk azt, hogy bennünk is összeálljon a válasz.