Így legyen jó KKV web stratégiája! – Hogyan létezzen cégünk a weben? Cikksorozat!
Közzétéve: 2014. 09. 02.
/
Mi az a web stratégia? Mi kell egy kis- és középvállalkozás teljes online jelenlétéhez? Mik alkotják és hogyan kezdjünk hozzá cégünk hatékony webes létéhez?
A következő időszakban egy cikksorozat révén vesszük át azt, hogy egy mai kis –és középvállalkozás hogyan állítsa össze a web stratégiáját. Alapoktól, mindenki számára érthető módon vizsgáljuk meg azokat a legfontosabb elemeket, melyek egy cég hatékony és teljes online jelenlétét alkotják.
Ahhoz, hogy elkezdhessük a tanulást és a munkát, először pár alapfogalmat kell tisztáznunk. Ha már ezt a blogot olvassa, vélhetően tisztában van azzal, hogy egy cég weboldala az egyik legfontosabb bevételi forrása lehet. Itt szerezhet ügyfeleket, találhat érdeklődőket, építhet listákat, adhat ingyen próbaverziókat és itt léphet kapcsolatba az ügyfeleivel.
Régebben a weboldalakra mindenki csak brand, azaz a márkaépítés aspektusából tekintett, azonban 2014-ben egy nagyon jól tagolható és felépíthető, szisztematikusan működő értékesítési folyamatot lehet, sőt kell felépíteni a honlapunkon.
Mi az a web stratégia?
A teljes online jelenlétünk, azaz a web stratégiai piramis. Ennek elemein végighaladva, következetesen gondolkodva egy jól működő bevételi forrást, vagy érdeklődő generátort alakíthatunk ki. Nézzük meg, hogy mik alkotják ennek a piramisnak az elemeit, mivel fogunk foglalkozni a következő cikkekben?
- Content – tartalom/üzleti modell
- Usability – weboldal és használhatóság/céloptimalizálás, KPI számok
- SEO – keresőoptimalizálás
- Social Media – közösségi marketing
- PPC – Kattintás alapú hirdetések
1. A content, azaz a tartalom
Kezdjük az elején, a Content, azaz a tartalom nem csupán a weboldal tartalmára utal. Legalábbis az én általam használt értelmezésben. A content maga a termék is. Ez az alapja mindennek, a termék (vagy szolgáltatás), melyet a közönségnek kínálunk. Ennek értéke, minősége és üzleti modellje a legfontosabb, melyet át kell gondolnunk, és újravizsgálnunk, mielőtt a web stratégiánkat megalkotjuk.
Roppant fontos, hogy a termékünkhöz vagy szolgáltatásunkhoz köthető üzleti stratégia korreláljon a weboldalunkkal. Mit jelent ez? Azt, hogy gondoljuk végig, miként tudjuk üzleti stratégiánkat megfelelően támogatni a weboldal megoldásaival, pontosan határozzuk meg azt, hogy mi az a szegmense a vállalkozásunknak, melyet a honlapunk a legjobb hatékonysággal tudna javítani, sőt, kiterjeszteni. Legyen ez a „cél” eladás, előfizető szerzés, érdeklődő toborzás, stb. Lényeg, hogy a célunkat meg kell határoznunk és azt egyenes módon felvezetni weboldalunkra.
A web stratégia piramisának „Content”, azaz tartalmi része természetesen konkrét tartalom szerinti értelmezésében is jelen van (sőt). Sokat hallhattuk már, hogy a „tartalom a király”, melybe egyszerű belegondolni: csalogathatunk akármennyi látogatót weboldalunkra, olcsón vagy drága reklámokért, senki nem lesz érdeklődőnk vagy előfizetőnk, ha a honlapunkon nincs olyan értékes, minőségi tartalom, mely az olvasót érdekli. Gondoljunk bele, miért jönnének a weboldalunkra, ha azon semmi értékes és érdekes nincs?
Ezért a céges és vállalkozói site-okat mindig legalul, a tartalmi szinten kell először megtervezni. Határozzuk meg, hogy mi az, amit nyújtunk a látogatóknak!
- Határozzuk meg a témát és az irányvonalat
- Döntsük el, hogy milyen nyelvezettel, stílussal nyitunk olvasóink felé
- Keressünk valódi, értékes tartalmi elemeket, melyeket csak mi nyújtunk a látogatóknak
Azzal, hogy weboldalunk nem csupán cégünk vagy vállalkozásunk termékének szűk keresztmetszetéről szól, hanem a kapcsoló szakma témáiról, elérhetjük, hogy a látogatószerző csatornáinkról érkező érdeklődők olyan tartalmi (szellemi) visszacsatolást és igazolást kapnak rólunk, mely elősegíti a vevővé konvertálásukat.
2. Usability (használhatóság, céloptimalizálás)
Magáért beszél a szint neve: hiába beszélünk a legjobb termékről/szolgáltatásról és a hozzá kapcsolódó remek üzleti modellről, ha az nincs megfelelően átültetve, használhatóvá téve a weboldalunkon.
Ha a felhasználó nem találja meg azt, amit keres, akkor nem számít, hogy mivel van teli a weboldalunk. Túlkomplikált navigáció, rossz tagolás és felépítés, kezelhetetlen mennyiségű animációk, rosszul tervezett felépítés: mind a használhatóság rovására írhatók. Amennyiben nem figyelünk arra, hogy weboldalunk sallangmentes és jól kezelhető, érthető legyen, akkor nem fogjuk tudni az érkező látogatókat vevőkké konvertálni!
Az ide kapcsolódó, sorrendben a harmadik cikkben részletesen átvesszük, hogy mik azok a fő pontok, melyekre mindenképpen oda kell figyelnünk, amikor a weboldalunkat tervezzük. Segítségével vagy készülő, vagy meglévő weboldalának felépítését és működését tudja majd tökéletesíteni.
3 SEO, keresőoptimalizálás
SEO, azaz Search Engine Optimization, tehet keresőoptimalizálás. Segítségével azon dolgozhatunk, hogy weboldalunkat a témához minél inkább relevánsnak ítélje meg a Google. A keresőmotorokban elfoglalt helyezésünk kulcsfontosságú, hiszen ez az egyik módja annak, hogy érdeklődőket csalogassunk honlapunkra.
Blogunkon számos cikket olvashat, egészen a kezdő szinttől elkezdve a haladóig, így kapcsolódó anyagunkban elsősorban ezek summázását olvashatja majd, melyet „egyben látva” összeállhat a kép a legfontosabb SEO alap és irányelvekről.
4.Social Media, a közösségi oldalak
Ha a fentiekről nem is hallott (azért ezt nem hisszük), akkor a közösségi média és a vállalkozások kapcsolatáról bizonyosan. Ez az az eszköz (a közösségi oldalak és az ott lévő közönség), ahol a fenti három szint (a remek weboldalunk) hatása a komoly részét kifejti. Megosztjuk és megosztják tartalmunkat, jobb esetben „kering” magától. Irányítani tudunk, jó esetben rólunk beszélnek.
Ne feledjük, a Facebookon túl is van élet, minden célcsoportnak megvan a maga, Facebookon felül használt közösségi platformja, színtere. Az egyik legfontosabb lépés, hogy a weboldalunk összeállítása után a korábban precízen és mélyen meghatározott célcsoportunkat megvizsgáljuk a közösségi oldalak szemszögéből is. Mi az, amit a közönségünk használ? Ott milyen módon kommunikálhatunk (rövid üzenetek (Twitter), képek (Instagram), stb.)?
Amikor ezt megfelelően meghatároztuk és megvizsgáltuk, akkor jöhet a tervezés, ahol előre kitaláljuk saját magunk részére, hogy milyen módon, időközönként, stílusban fogunk felszólalni, megszólalni cégünk nevében.
A cikksorozat kapcsolódó részében részletesen kielemezzük a közösségi média stratégia alkotásának főbb pontjait, valamint eszközeit, színtereit is górcső alá vesszük.
5. PPC, a kattintás alapú hirdetések
Az utolsó szint a kattintás alapú, fizetett hirdetések témaköre. AdWords, Facebook hirdetések, bannerek, stb. Tehát itt már egy komoly elhatározás utáni időszakról beszélünk, amikor a weboldalunk elérte azt az állapotot, hogy arra kampány szerűen, tervezetten marketing költést végezzünk.
Jó tartalmunk, használható weboldalunk, jó üzleti modellünk, megfelelő közösségi média stratégiánk már van, ezt „felturbózni”, az érkező látogatók számát magasan emelni fizetett hirdetésekkel tudjuk. Sokan megijednek, hiszen elsősorban a TV-ben futó és fél füllel hallott roppant magas reklámköltségeket ismerik csupán, ám nem kell félni, egészen elképesztően hatékony és olcsó reklámozási lehetőségeket rejt az internet.
Kapcsolódó, utolsó cikkünkben részletesen bemutatjuk a főbb hirdetési felületeket, melyeket használva rengeteg látogatót, érdeklődőt tud majd a weboldalára irányítani.
Tehát a következő hetekben a fent említett 5 szint aljára ásunk le közösen, részletesen elemezzük azokat. Amennyiben velünk tart és figyel, akkor meglévő vagy még csak a fejében lévő, cégének webes jelenlétét teheti jelentősen hatékonyabbá. Jól hangzik? Akkor tartson velünk és látogassa rendszeresen blogunkat!
Az elkövetkező cikkekben miről lesz szó?
KKV web stratégia cikksorozat:
- Cikksorozat indító
- Content – tartalom/üzleti modell
- Usability – weboldal és használhatóság/céloptimalizálás
- SEO – keresőoptimalizálás
- Social Media – közösségi marketing
- PPC – Kattintás alapú hirdetések
- Összegzés, gondolatébresztő