Üzleti terv írása startupoknak
Közzétéve: 2014. 09. 08.
/
Egy üzleti terv megírásából minden vállalkozás profitálhat: többet tudsz meg az üzletedről, viszonyíthatod hozzá a fejlődést. Egy startup esetében viszont akár a kezdeti befektetés is múlhat egy jól megírt üzleti terven. A legfontosabb, amit az üzleti terv összeállítóinak észben kell tartaniuk, hogy a közönségük, a befektetők számára írjanak. Az üzleti terv elolvasása után legyen világos,
– mi a kínált termék/szolgáltatás,
– kik fogják megvenni,
– hogyan fog pénzt hozni.
Ezeket az adatokat támasszuk alá minél több kutatással és számmal – a befektetők rá fognak kérdezni, hogy jutottunk el egy-egy eredményig.
Az üzleti terv akkor jó, ha tömör, de mindenre kiterjed. 20-30 oldal, plusz 10 oldalnyi kiegészítés (pénzügyi adatok hónapokra lebontva, életrajzok, piackutatási adatok) általában elegendő.
Mint ahogy nincs két egyforma start-up, két egyformán felépített üzleti terv sincs. Azonban a következőket érdemes tartalmaznia minden tervnek:
- Összefoglaló
Érdemes legutoljára megírni, 1-2 oldalon összefoglalni a következőket:- A cég céljait
- A termék/szolgáltatás leírását
- A problémát, amit a termék/szolgáltatás megoldana
- A piaci helyzetet
- A pénzügyi előrejelzéseket
- A vállalkozás ismertetése
- A termék/szolgáltatás részletes leírása
- Mi a probléma, amire a termék/szolgáltatás megoldást nyújtana? Hogyan oldja meg a problémát?
- Gyártási/fejlesztési folyamat
- Mi teszi a terméket/szolgáltatást versenyképessé?
- Üzleti modell – honnan fog a bevétel származni?
- Ágazati és piaci elemzés
- Miért most indítanál vállalkozást ebben az ágazatban?
- Ágazati szabályozások változása
- Technológiai újítás
- Piaci rés
- Fogyasztói szokások változása
- A piac mérete
- A teljes piacé, ebből hány százalékot tudsz a termékkel elérni
- A jelenlegi piaci trendek azonosítása
- Vásárlói analízis
- Kik lesznek a vásárlóid? Milyen környezetből érkeznek?
- Ha már értékesítettél a termékből, illetve vannak várakozó megrendelők, az ő demográfiai statisztikáikat is érdemes megemlíteni (kor, nem, gazdasági helyzet)
- A versenytársak
- A versenytársak azonosítása
- Mik az ő termékeik/szolgáltatásaik előnyei/hátrányai
- Miért vásárolnák a te termékedet a versenytársaidé helyett?
- Mi lesz a versenytársak reakciója a Te start-upod színrelépésekor, és mit fogsz Te tenni?
- SWOT (GYELV) analízis
- S = Strengths – Erősségek. Mik a termék előnyei, amivel az ágazatban sikereket érhetsz el? (Belső tényezők)
- W = Weaknesses- Gyengeségek. Mik a termék/szolgáltatás gyengéi, amit a versenytársaid kihasználhatnak? (Belső tényezők)
- O = Opportunities – Lehetőségek. Mik az ágazat kínálta lehetőségek? (Külső tényezők)
- T = Threats- Veszélyek. Mik azok a kockázatok, amik csökkentik a siker esélyét? (Külső tényezők)
- Miért most indítanál vállalkozást ebben az ágazatban?
- Marketing stratégia
- Hogyan különbözteted meg magad a versenytársaktól?
- Unique Selling Point – Egyedi Eladási Pont. Mi az, ami csak a te termékedet/szolgáltatásodat jellemzi, és máshol nem kapják meg a vevők?
- Pozícionálás
- Ár
- Minőség
- Értékesítés utáni szolgáltatások
- Hogyan fogod értékesíteni a termékedet?
- A vásárlói analízis alapján, milyen csatornákon tudod a legjobban elérni a vásárlóidat?
- Mennyi időbe fog telni, amíg el tudsz kezdeni értékesíteni?
- Mennyi érdeklődőt tudsz toborozni? (Hírlevél feliratkozás, ingyenes tesztet kipróbálók, stb. száma) Az érdeklődők várhatóan hány százaléka fog konvertálni?
- Hogyan különbözteted meg magad a versenytársaktól?
- Menedzsment és működés
- A menedzsment szerepe, ki lesz a felelős a termék/szolgáltatás
- Előállításáért,
- Értékesítéséért
- Marketingért
- Pénzügyekért
- Adminisztrációét
- A menedzsment háttere és tapasztalata
- Ha lesznek, kik lesznek a cég mentorai/segítői?
- Ismertesd röviden a használni kívánt vezetői információs rendszereket és eljárásokat
- Működés
- Helyszín
- Az induláshoz szükséges felszerelések
- A beszállítók kiválasztásának alapjai
- Lista a betöltendő pozíciókról
- A menedzsment szerepe, ki lesz a felelős a termék/szolgáltatás
- Pénzügyek
Az üzleti terv legfontosabb része. A terv megírására fordított idő 80%-a erre a részre koncentrálódjon.- A tervezett pénzügyi kimutatások három évre előre
- Profit és veszteség előrejelzések
- Vagyonmérleg – az év elején és az év végén
- Pénzforgalom – Mennyi pénz érkezik és távozik a cég számlájáról, és mikor.
- Bevétel analízis – a bevétel hány százaléka fog érkezni
- Melyik termék értékesítéséből
- Melyik célzott vásárlói szegmensből
- Melyik értékesítési csatornákból?
Érdemes mindegyik részlethez várható eladást és bruttó haszonkulcsot is megjelölni.
- Az igényelt befektetés
- Mennyi befektetésre van szükség
- Milyen formában
- Mire fogja a vállalkozás ezt felhasználni.
Nagy segítség lehet a start-upok számára a score.org-on található üzleti terv minta is (angol nyelven), ami 150 kérdésben vezet végig az üzleti terv írásán.