A jó pitch alapjai
Közzétéve: 2014. 09. 09.
/
Ha startupod van, az emberek csak azokból az információkból tudnak képet alkotni a termékedről, amit te mondasz. Ezért nagyon fontos, hogy tömören, de érthetően, sallangmentesen össze tudd foglalni, miről is szól a céged.
Kétféle pitch-et különböztetünk meg.
Az egyik az ún. „elevator pitch” a lehető legrövidebb összefoglalása annak, hogy a terméked
-
- Milyen problémát old meg
- Mennyit spórol a vevődnek
- Miben különbözik a piac többi szereplőjének termékétől.
Elevator pitch-et jó, ha észben tartasz és kipróbálsz mielőtt kiállításra vagy konferenciára mész.
(Az elevator pitch elnevezése onnan származik, hogy az üzletembereknek annyi idejük van meggyőzni a befektetőt, amíg a lift felér azok irodájába. Mára az elevator pitch fogalma inkább a networking eseményeken történő gyors ismertetést jelenti.)
Érdeklődő: – És Te mit csinálsz ezen a konferencián?
Vállalkozó: – Egy szoftvert képviselünk, ami big data és real-time data alapján kianalizálja egy-egy épület energiaszükségleteit, és, hogy hol lehetne azokat csökkenteni. Évente akár 40%-ot is meg tud spórolni a felhasználónak.
Érdeklődő: – Ez érdekesen hangzik.
Vállalkozó: – Jövő héten esetleg összeülhetnénk, és bemutathatnám, hogy működik.
Ez az elevator pitch rövid, érthető azok számára, akiket valóban érdekelhet a termék, és utánkövetéssel végződik. Egy ilyen rövid találkozó során ne próbáld rögtön le is zárni az üzletet; elég, ha felkelted az érdeklődést.
A sales pitch az a bemutató, amit potenciális befektetőknek tartasz. Ez egyrészt jóval hosszabb, mint az elevator pitch, másrészt olyanoknak fogod tartani, akik kutatással alátámasztott számadatokat várnak, és nagyon jól ismerik az ágazatod és a versenytársaidat.
Ne úgy készülj a sales pitch-re, mintha egy előadás lenne. Ez egy beszélgetés, ahol megpróbálnak majd zavarba hozni – már csak azért is, hogy lássák, hogy reagálsz.
Néhány tanács, hogy mire figyelj:
A sales pitch előtt…
-
-
- Rakj össze egy üzleti tervet! Számodra is sok minden ki fog belőle derülni, és a befektetők részéről is elvárás. Tanácsokat, hogy hogyan építsd fel a tervet, itt találsz.
- Tudj meg minél többet azokról, akik a pitch-edet végig fogják hallgatni. Próbáld összekötni azt, amit mondasz az Ő érdeklődési körükkel is.
- Próbáld el a sales pitch-ed a leginkább kötözködő ismerősöd előtt, és hagyd, hogy belekössön! Így a nagy napon sokkal magabiztosabbnak fogod magad érezni.
- A piacot senki nem ismeri olyan jól, mint a befektetők. Nézz át minden anyagot, amit találsz, légy tisztában a versenytársaiddal – a befektetők ismerni fogják őket.
- Éld bele magad a befektetők helyzetébe: Téged mi győzne meg, hogy pénzt rakj egy vállalkozásba? Gondold végig, Te mit szeretnél hallani, és, hogy Téged milyen viselkedés győzne meg.
-
A sales pitch közben…
-
-
- Legyél lelkes! Ez a Te céged, és most megvalósulni látszanak a terveid – plusz, semmi nem ragadósabb, mint a lelkesedés.
- Ne csak arról beszélj, mit állít elő a céged, hanem mondd el, milyen problémát old meg.
- Mutasd be, milyen jól együtt tudtok működni a társalapítóddal. Ne vágjatok egymás szavába, és legyen nyilvánvaló, kinek mi a szerepe/szakterülete a cégen belül.
- Semmiképp ne keltsd azt az érzetet, hogy minden pozitív, és nincsenek buktatói az üzletnek. Ezzel csak jobb esetben naivnak, rosszabb esetben nagyotmondónak fogsz tűnni. Ismerd be a veszélyeket, ezzel jelzed, hogy valóban végiggondoltad az üzleti terved.
- Kérdezgetni fognak az üzleteddel kapcsolatban. Legyél felkészülve, hogy tudj visszakérdezni: „Megmagyaráznád?” „Miért gondolod így?”. Ezek a kérdések segíteni fognak, hogy célzottan tudj választ adni a félelmeikre.
-
Összefoglalva: készülj előre a sales pitchre, tanulmányozd a piacot, és maradj lelkes a terméked iránt.