A leggyakoribb startup hibák
Közzétéve: 2014. 09. 12.
/
A legtöbb befektető számára jó jel, ha (valaki más befektetéséből) a startup vállalkozó egyszer már elbukott. Ezek azok a vállalkozók, akik már tudják, milyen hibákat kell elkerülniük.
A leggyakrabban elkövetett, és legsúlyosabb startup hibák a következők:
- A terméked túl niche.
Igazi problémát old meg a terméked? Fizetne azért más, hogy használhassa?
Mikor előállsz az ötlettel, gyakran nem látod tisztán ezeket a kérdéseket. Ezért érdemes a Lean Startup módszert követni, és minél előbb letesztelni, hogy valóban érdekli-e az embereket a terméked.
- Túl merev vagy.
Az előző problémához kapcsolódóan: ha a tesztek azt mutatják, hogy valami nem piacképes a termékkel/szolgáltatással kapcsolatosan, akkor ne félj változtatni.
Jó példa erre az amerikai fab.com weboldal, ami eredetileg meleg férfiak közösségi oldala lett volna, azonban nem volt elég sikeres. Az oldal így átalakult egy dizájn e-commerce oldallá, ami 2011-2013 között több, mint 7 millió terméket adott el.
- Nem készítesz üzleti tervet.
Ez a céged megtestesítése, az útvonala, ehhez fogod tudni mérni a fejlődésedet. Ha nincs üzleti terved, könnyen szem elől téveszted a céljaidat.
- A marketingen próbálsz spórolni.
Attól, hogy Te tudod, hogy mennyire jó a terméked, más nem fogja. Ha nem ismerik, nem fogják megvenni.
- Nem növeled a teljes vevői értéket.
Már meglévő vevőnek sokkal könnyebb több terméket eladni, mint új vevőt szerezni. Lehet, hogy ezért új terméket kell létrehoznod, de ha egyszer már vásároltak tőled, valószínű, hogy többször is megtennék.
- Nem hallgatsz a kritikára.
Minden visszajelzés értékes a termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatban. Semmiképp ne vedd személyes támadásnak, hanem gondold végig, hogy tanulhatnál belőle.
- Egyedül vagy/túl sok a társalapítód.
Egyedül bírni egy egész startup súlyát nagyon sok: kell valaki, akinek a tudása kiegészíti a Tiédet, és aki ugyanazon megy át, mint Te. Ha túl sok társalapítód van, veszélyes, hogy túl nagy lesz a „hangzavar” a céljaitokkal kapcsolatban.
- PR kampányt indítasz – túl korán.
A PR kampány remek segítség lehet, ha már letettetek valamit az asztalra – terméket, elég elégedett felhasználót, stb. Ha túl korán indítod a kampányt, fennáll a veszélye, hogy mire a termék valóban elérhető lesz, elfelejtenek.
- Nem érdekel az ügyfélszolgálat.
A legjobb vevőd az lesz, aki már vásárolt tőled: újra fog vásárolni, és ha elégedett, az ismerőseinek is beszél erről. A legjobb módja annak, hogy biztosítsd a vevőidet arról, mennyire fontosak neked, a mindenre kiterjedő, segítőkész és tisztelettudó ügyfélszolgálat.
- Nem költesz eleget a szakemberekre.
Az, hogy jó legyen a programozód, rendkívül fontos. De egy jó ügyvéd és könyvelő majdnem ugyanennyire fontos.
- Nincs hosszú távú célod/exit stratégiád.
Érdemes megkérdezni magadtól: hol látod a céget 5 év múlva? Ha el szeretnéd adni, kik a potenciális vevőid, és mit tehetsz azért, hogy minél vonzóbb legyél számukra?