Hogyan számold ki az értékesítési célszámokat?
Közzétéve: 2014. 09. 16.
/
Az értékesítési előrejelzés hasznos számodra, az értékesítőid, és a befektetőid számára is. Mi alapján tudsz reális, de mégis motiváló előrejelzéssel előállni?
Az értékesítési terv vagy előrejelzés készítéséhez három szempontot érdemes észben tartani:
- Gazdasági és üzleti előrejelzés: a vásárlók száma, és vásárlási erejük (mennyi a rendelkezésre álló, költhető átlagjövedelem? Várható-e ennek változása az infláció, vagy más gazdasági tényezők miatt?)
- Az üzletági előrejelzés: a versenytársaid várható hatásai
- A piaci részesedésed: ezt a marketing terv alapján kell kiszámolnod.
Mennyi időre érdemes előrejelzést vagy tervet készíteni?
- Egy kereskedési időszakra – működéshez szükséges büdzsével kapcsolatos döntések, a termelési terv és a cash flow figyelembe vételével
- 1-3 évre: az eszközökkel való tervezés érdekében. Milyen típusú és hány gépre lesz szükségetek, nyersanyag, munkaerő szükségletek. Ennél tovább részletes tervet írni nem feltétlenül érdemes a gyors piaci és technológiai változások miatt.
Mért írj előrejelzést?
- Termelés – ez alapján fogod a gyártást tervezni
- Forgalmazás – a raktárhelységek, munkaerő tervezése miatt
- HR – mennyi embert kell majd és mikor felvenned
- Pénzügyek – mennyi pénz fog mire jutni?
Ahogy írod a tervet, a következőkre figyelj:
- Mi az előrejelzés célja?
- Milyen tényezők befolyásolják az eladást, és melyiknek mekkora jelentősége van?
- Szedd össze az összes rendelkezésre álló adatot (az eddigi eladások, ha rendelkezésre állnak, más cégek becsült, vagy nyilvános adatai, stb).
Milyen módokon készíthetsz előrejelzést?
- Vásárlói véleményeztetés, piackutatás
- Nehéz, nem megbízható, és nem egyszerű beleszámítani a versenytársaid cselekedeteit
- Ha van rá lehetőség, mindenképp érdemes megcsinálni, de csak erre építeni veszélyes.
- Konszenzus
- Eredetileg azt jelenti, a vevőkhöz legközelebb álló értékesítők állnak elő számokkal, amit aztán a regionális menedzserek és a marketing osztály is javít, figyelembe véve a nemzeti statisztikákat, az új fejlesztéseket, stb.
- A Delphi-módszer: válassz ki a szakmában/üzletágban fontos szakértőket, akiknek egymástól függetlenül fel tudsz tenni a jövőre vonatkozó kérdéseket (mit gondolnak, mi fog változni a gazdaságban, az üzletágban stb. jövőre, a történelmi adatok alapján mire számítanak, a te cégeddel kapcsolatban…).
- Objektív technikák:
-
- Idősoros: egyszerű matematika
- A legegyszerűbb formában: mozgó átlag (a múltbeli értékesítések átlaga)
- M = 1/6x(d+dt-1+dt-2+…+dt-5), ahol M=az előrejelzés adott hónapra, d= kereslet az előző hónapokban
- Április=1/5x(Március+Február+Január+December+November)
- Ez a módszer feltételezi, hogy van egy alapvető igény, ami nem sokat változik. Ez stabil kereslet mellett elfogadható, de a legtöbb piac túl dinamikus csak ehhez.
- Trendek alapján
- Trendek, plusz ciklikusság, plusz szezonalitás, plusz rezidualitás
- S = TxCxSxR
- T=trend
- C=ciklikus hullámzás
- S=szezonalitás
- R=rezidualitás
- Idősoros: egyszerű matematika
-
Miket tarts észben előrejelzés írásakor?
- Változik-e az értékesítőid száma?
- Mentek-e valamilyen kiállításra/konferenciára?
- Volt-e változás a vevőiddel történő kommunikációban? (Pl. több hírlevelet küldtök).
Az egyes értékesítők hozzájárulását pedig a következőképp számolhatod ki:
- Ha az előző évben egy értékesítő a bevétel X százalékát csinálta meg, akkor ugyanezt a százalékot a várt magasabb összbevétel mellett is elvárhatod.
- Ha új értékesítőt veszel fel, érdemes az összes értékesítő első éves átlagát venni alapul, és az alapján megbeszélni az elvárt számot.