Így legyen jó KKV web stratégiája! (3. rész) – Usability, használhatóság
Közzétéve: 2014. 09. 24.
/
Harmadik részéhez érkezett a KKV cégeknek szánt web stratégiával foglalkozó cikksorozatunk. Miután átvettük az alapokat, mélyebben beleástuk magunkat a tartalom fontosságába, ezúttal a céges weboldalunk usability, azaz a használhatóságának fontosságát elemezzük.
A piramis második foka tehát a usability, azaz a használhatóság, valamint a felépítés. Miért fontos ez? Gondoljunk bele, ha a látogató nem találja meg azt, amiért jött, akkor hiába miénk a legjobb termék, soha nem fog minket választani, tőlünk vásárolni.
Több metodika és aspektus létezik, melyeket követve biztosra mehetünk a jól felépített és használható weboldal irányának eltalálásához: navigáció, üres helyek, grafikai elemek, tipográfia mind a látogató célirányos vezetését szolgálják. Ebben a cikkben elsősorban az alapelveket vesszük át, hogy minden cégvezető tisztában legyen azzal, hogy miért is fontos a usability tudománya.
Mi is pontosan a usability?
Használatóság és minőség, mely segíti a felhasználót, sőt irányítja, hogy a tervezők célját végigvigye a weboldalon.
A testamentumi tanok 5 főbb elemet határoznak meg a usability-vel kapcsolatban:
- Tanulhatóság: mennyire könnyű megtanulni a használatot, akár már első alkalommal?
- Hatékonyság: a meghatározott célt mennyire gyorsan és tudatosan tudja véghezvinni a látogató/felhasználó?
- Emlékezés: ha a látogató nem használja a weboldalt, majd újra visszatér, mennyire ragad meg benne annak célja, folyama, használata?
- Hibák: mennyit tévednek ezek a látogatók? A cél világos, vajon hány zsákutcába jutnak el, mire a végső célt (pl. vásárlás, ingyenes letöltés) elvégzik.
- Elégedettség: utólag hogyan értékelik a használhatóságot?
Használhatóság
Tegyük fel a kérdést: a weboldal azt a célt szolgálja, segíti elő, amire terveztük? Amíg erre a látogatók szemszögéből nem tudunk egyértelmű választ adni, addig nem vagyunk kész.
A használhatóság és a hasznosság egyaránt fontosak, hiszen a content, azaz a tartalom szintjén is kitértünk már rá, hogy hosszú távon kizárólag az olyan weboldal és szolgáltatás tud „fennmaradni”, melyek valóban értéket közvetítenek. A usability-nek, a weboldal tervezésének ezt kell támogatnia. Egy rossz navigáció, bonyolult, átláthatatlan dizájn kontraproduktív lehet, hiszen nem csupán nem tudunk majd vele értékesíteni, de a felhasználók is hamar elhagyják az oldalt, amit a Google hamar büntetni is fog SEO irányból.
Miért is fontos ez?
Gyakorlatilag a túlélésért, ahogy fentebb is említettük már többször is, ha egy weboldalt túl körülményes használni, esetleg zavaró a felépítése, akkor a felhasználók elhagyják azt. Amennyiben a honlap nem tudja világossá tenni, hogy mit lehet rajta véghezvinni, akkor a felhasználók elhagyják. Ha rosszul van tördelve, zavaró a dizájn, rossz a tipográfia, olvashatatlan a szöveg, akkor a felhasználók elhagyják.
A felhasználók, látogatók nem fognak időt tölteni azzal, hogy megfejtsék a weboldal működését, keressenek rajta valamit, esetleg nagy nehezen, szemet megerőltetve elolvassák. Ha ez nem megy azonnal, akkor keresnek egy másik honlapot.
Törekedjünk rá, hogy minden platformon ugyan azt az élményt nyújtsuk!
Az internetes értékesítés egyik legfontosabb szabálya, hogy azt a terméket vagy szolgáltatást nem fogják megvenni, amit nem találnak meg.
Ne becsüljük alá a usability tudományát, a legújabb nemzetközi irányelvek szerint a dizájnra szánt keretösszeg 10%-át a használhatóság javítására és vizsgálatára kell költeni, minimum. A Nielsen Norman Group felmérése szerint egy jó usability optimalizálási folyamat akár megduplázhatja a weboldal sikerességét.
Hogyan javítsunk weboldalunkon?
Rengeteg ismeretanyag és metodika született arra, hogy a használhatóságon javítsunk, ezek közül a tesztelés (user testing) a legfontosabb.
Hogyan teszteljünk? Három fontos elemre érdemes figyelni:
- Igyekezzünk reprezentatív felhasználókkal nekivágni, a célcsoportunk legkülönbözőbb típusaiból.
- Jól leírt feladatsort kelljen végrehajtania minden tesztelőnek, hogy azt konzekvensen lehessen vizsgálni.
- Mélyvizsgálatot tartsunk az eredményekkel kapcsolatban, figyeljük meg a tesztelőket, hogy melyik ponton hogyan teljesítenek, akadnak el, vagy végzik el a célokat.
Természetesen a végrehajtásba nem szabad beleavatkozni, hiszen ekkor befolyásoltuk az eredményeket. A tanulmányok szerint egy 5-15 fős mintával már szinte minden hibát ki tudunk szűrni, lehetőségeinkhez mérten tehát igyekezzünk minimum 5 fővel elvégezni a weboldalunk tesztelését.
Mikor dolgozzunk a usability-n?
A tervezési és fejlesztési fázisban folyamatosan, hiszen nem szabad csak az utolsó, már kész verzióval nekifogni a tesztelésnek. Vajon melyik egyszerűbb, folyamatosan kisebb teszteket lefuttatni, majd apró változtatásokat végrehajtani, esetleg egy kész weboldalt a rossz eredmények miatt teljesen újratervezni?
Tervezés és tesztelés, akár több verzió is születhet
Hogyan fogjunk hozzá?
Nem mindenki engedheti meg a szakember alkalmazását, ennek ellenére mind a fejlesztő felé jelezhetjük, hogy kiemelten fontosnak tartjuk a usability-t, illetve magunk is tehetünk fontos és eredményes lépéseket a jól használható weboldal felé:
- Mielőtt az új weboldal tervezésébe fognánk, teszteljük a régi változatot. Itt sok időt megtakaríthatunk azzal, hogy a jó elemeket kiválasztjuk és átemeljük.
- Vizsgáljuk meg a konkurenciát, sőt, teszteljük azt. Az eredmények, az általunk vélt hibák remek kiindulási alapot fognak adni.
- Végezzünk kutatást meglévő ügyfeleink között, tudjuk meg, hogy mire nyitottak, mit hiányolnak a régi weboldalunkról. Csak egy kérdőív…
- Használjunk mockup eszközöket, ezeket a prototípusokat rögtön tesztelhetjük, megmutathatjuk másoknak, szakembereknek. Elkészítésük gyorsan megy, rengeteg energiát spórolhatunk velük.
- Tanuljunk és járjunk utána a legújabb usability és weboldal dizájn trendeknek. Rengeteg blog és honlap foglalkozik a témával, melyeket átnézve sok lépéssel a konkurensek előtt járhatunk
- Amikor már úgy érezzük, hogy tökéletes lett weboldalunk terve, teszteljük le még egyszer!
Kiemelten fontos, hogy a user experience, azaz a felhasználói élményre, valamint a használhatóságra irányuló teszteléseket már a kezdeti, tervezési fázisban elkezdjük.
Ne felejtsük, hogy a tervezés papíron kezdődik. Korábbi lépésekkor már összeállítottuk azt, hogy mi a weboldalunk célja, milyen tartalmat és szolgáltatást szeretnénk generálni, ez után a következő lépés az, hogy mindezt „vászonra vigyük”.
Kezdjünk el rajzolni, nézzünk meg sablonokat, inspirálódjunk más weboldalakból. A rajzolás, avagy a mockupok készítése kiterjed minden fontos elem elhelyezésére, valamint kiemelten fontos navigáció pontos kitalálása, átgondolása.
Amikor összeállt papíron a felépített honlap, akkor meg nem a fejlesztés jön, hanem már ebben a fázisban is tesztelni kell. Akár ha Ön készíti ezeket a terveket és fejleszteti le őket, akár egy szakember, a tervezési fázis után ezeket a vázlatokat a lehető legtöbb embernek meg kell mutatni. Véleményüket kikérni, majd kiértékelni.
Tehát:
- Mérjük fel a konkurenciát, állítsuk össze a tartalmi elemeket, határozzuk meg a célokat.
- Rajzoljunk, készítsünk mockupokat, ezeket már ebben a kezdeti fázisban teszteljük, mutassuk meg másoknak is.
- A végső eredmények után kezdjük el a fejlesztést (adjuk le a fejlesztőnek), de minden lényegi fázis elkészülte után teszteljünk újra!
Láthatjuk, hogy a használhatóság és a felhasználói élmény vizsgálata logikai alapokon nyugszik, terveznünk és tesztelnünk kell, melyekből végül egy remek weboldal alakulhat ki.
Rajzoljunk, készítsünk mockupokat!
Hogy milyen irányvonalakra érdemes odafigyelni 2014-ben? Íme egy rövid útravaló, ha most kezdenének el gondolkodni egy új céges weboldalon:
- Mobil minden: a mobil piac megállíthatatlanul növekszik, minden szegmensben drasztikusan emelkednek a mobil felhasználók arányai. Talán le sem kell írni: megfelelően optimalizált és jól használható mobil verziót kell készítenünk weboldalunkból.
- Egyszerű, parallax (görgethető) weboldalaké a jelen. Nem véletlenül, a tesztek azt bizonyítják, hogy az ilyen egyszerű, görgethető és 1-2 hasábos honlapok konvertálnak a legjobban. Átláthatóak és érthetőek, hiszen egyszerűségük rákényszeríti a készítőt, hogy célratörően vigyen fel tartalmat.
- Kevesebb locsogás: fókuszáljunk a lényegre, mind szöveges formában, mind a dizájnban kerüljük a giccset. Minden felhasználó arra törekszik és akkor elégedett, ha szinte azonnal átlátja a weboldal célját és megérti annak lényegét.
- Képek és videók: talán sosem voltak még ilyen fontosak a képek, magunk is többször írtunk már olyan technikákról, melyekkel a figyelmet tudjuk irányítani. A képek és a videók erre valók. Használjuk őket!
- Egyszerű navigáció minden platformon: roppant fontos, hogy a navigáció minden platformon ugyanolyan egyszerű legyen, hiszen egy felhasználó vélhetően PC-n és pl. mobilon is megnézi majd weboldalunkat. Ne okozzunk neki plusz fejtörést.
A KKV cégeknek szóló web stratégiával foglalkozó cikksorozatunk harmadik részében tehát a weboldalak használhatóságára tértünk ki. Elsősorban az irányelveket igyekeztünk lefektetni, konkrét stratégiákkal és eszközökkel, megoldásokkal itt a MiniCRM üzleti blogján is folyamatosan találkozhat, találkozhatott.
A következő részben a már jól ismert SEO-val fogunk foglalkozni. Eljutottunk odáig, hogy van egy remek tartalmi stratégiánk, üzleti modellünk, erre épülő felhasználóbarát weboldalunk. A következő fázis a keresőoptimalizálás lesz. Tartsanak velünk!
KKV web stratégia cikksorozat: