A jó teendőlista alapjai
Közzétéve: 2014. 09. 29.
/
Ha nem követed maradandó formában (papíron, vagy app-en vezetett teendőlistával), hogy mik a napi teendőid, könnyen megzavarhatnak az elvégzésükben. Így, bár egész nap csinálni fogsz valamit, a nagyobb feladatok megoldása el fog maradni. Az elmaradt teendők pedig folyamatosan zavarni fognak munka közben: a 19. században megfigyelt Zeigarnik-hatás szerint a befejezetlen feladatok sokkal inkább „motoszkálnak” az agyunkban – megnehezítve az egyéb feladatokra történő koncentrációt -, míg az elvégzett feladatokat elfelejtjük.
A jó teendőlista tehát egyszerre csökkenti a stresszt, és növeli az elvégzett munka örömét is, hiszen a nap végén átnézheted, mik azok a feladatok, amiket megoldottál.
Jó teendőlistát a következőképp rakhatsz össze:
- Szedd szét a feladatokat!
Hogyan? Ahelyett, hogy azt írnád fel teendőként, hogy „Megtervezni a jövő negyedévi marketinstratégiát”, miért nem inkább azt írod „Leírni a következő negyedév Facebookra/hírlevélre/stb vonatkozó terveit”?
Miért? Azokba a feladatokba, amiket elvégezhetően írunk le, kézzel fogható tettekre vonatkozó igékkel, sokkal könnyebb belekezdeni, mint egy rémisztően nagy feladatba. - Készíts egy NEMleges teendőlistát
Hogyan? Lehet, hogy valamelyik értékesítődben felmerült az igény, hogy a weboldalt lefordítsátok angolra, azonban, ha tudod, hogy először a weboldalnak a CMS rendszerét kellene átalakítanotok, felesleges ezzel foglalkoznod.
Miért? Különböztesd meg azt, hogy valamit csinálsz, attól, hogy valami stratégiailag fontosat csinálsz, ami a cég bevételét, vagy vevőkörét növelheti. Ne csinálj valami olyat, ami később feleslegessé válik, csak azért, hogy elmondhasd, csináltál valamit. - Rangsorold a feladataidat!
Hogyan? Ha tisztában vagy a cég stratégiai célkitűzéseivel és az értékeivel, meg tudod állapítani, hogy az adott helyzetben mi a teendőd. Például, ha a cég számára a legfontosabb az új vevők szerzése, akkor tudod, hogy a marketinggel kapcsolatos feladat éppen prioritást élvez. Ha azonban a vevők értékének a növelése a cél, tudod, hogy a meglévő vevőiddel való foglalkozás fontosabb.
Miért? Valahogy el kell döntened, a nap folyamán mi a legfontosabb feladatod, amire a legkorábban és a legtöbb időt kell szentelned. A célok és az értékek kommunikálása ezért különösen fontos. - Legyen egy megszokott rutinod, ami nem része a teendőlistának!
Hogyan? Ne írj fel olyan dolgokat a listádra, amiket minden nap el kell végezned: csak elaprózod magad. Hagyd, hogy ezek a feladatok a rutinod részévé váljanak. Például Steve Jobs azért hordta a sötét garbó – farmer egyenruháját szinte minden nap, hogy ne kelljen erről gondolkodnia, és a fontosabb döntésekre tudjon koncentrálni.
Miért? Így fogsz tudni az igazán fontos dolgoknak kellő figyelmet szentelni. - A kreatív munkát csináld olyankor, mikor fáradt vagy!
Hogyan? A nagy odafigyelést és precizitást igénylő munkákat csináld meg olyankor, mikor a legéberebb vagy.
Miért? Mert a kreatív feladatok fel fognak rázni: izgalmasabbak, és fáradtan is könnyebb belelendülni. - Legyen rövid a listád.
Hogyan? Reggelente kérdezd meg magadtól: Mi a nap során a három (öt) legfontosabb dolog, amit ma el szeretnék végezni?
Miért? A nap során lesz elég „tűzoltás”, amit meg kell majd csinálnod. Ne stresszeld magad még a teendőlistádon is - A nap végén mindig szánj egy-két percet arra, hogy átnézd a teendőlistádat.
Hogyan? Ülj le a listáddal, és gondold végig: mit sikerült megcsinálni, mit nem, és milyen okból. Ez a fajta reflexió segít abban, hogy felismerd, mi az oka, ha nem sikerül egy-egy fontos feladatot időben befejezni – túl sokszor szakítanak félbe? Nem jól rangsorolsz?
Miért? Segít abban, hogy a fent említett hibákat elkerüld, de még fontosabb, hogy az el nem végzett feladatokat a másnapi/jövő heti listához hozzá tudod adni.
Hogyan segít a MiniCRM a jó teendőlista megírásában?
A MiniCRM rendszerébe az egyes ügyfelek adatlapján vezetheted a velük kapcsolatos teendőidet. Például, ha tudod, hogy valakinek ügyfélszolgálati panasza volt, beállíthatod, hogy egy héttel később emlékeztessen arra, hogy felhívd az illetőt, és megkérdezd, megfelelő volt-e a segítségnyújtás, elégedettek-e a termékkel, stb.
Az adatlapok a teendők lejárata szerint vannak csoportosítva, így nap elején, mikor megnézed, hogy kivel kell aznap kapcsolatba lépned, rögtön megjelenik egy napi teendőlista:
A teendők felelősét is meg tudod keresni, nap végén pedig meg tudod nézni, ki mit csinált:
A MiniCRM-mel egy könnyen átlátható teendő-listát kapsz, és mivel te hozod létre a modulokat, amik a cég tevékenységeit képviselik (ügyfélszolgálat, értékesítés, rendezvényszervezés, stb), a cég minden tagja könnyen tisztában lehet a napi, ügyfelekkel kapcsolatos teendőivel.