A piacra lépés korlátai IV – árazás
Közzétéve: 2014. 10. 09.
/
John Knee, Bruce Greenwald és Ava Seave a stratégiai üzletvezetésről szóló, The Curse of the Mogul (2009) című könyvükben a versenyképes előnyök között harmadikként jelenítik meg az árazást: olyan árazás létrehozása, amit nem tud egyetlen versenytárs sem reprodukálni, nagyon ritka. Általában három esetben valósul meg:
- Saját technológia. A jó árazás tökéletes, ámde legritkább receptje, ha a terméket mi szabadalmaztattuk. Ahogy Knee és társai írják, egy pár sor kód, vagy egy olyan üzleti folyamat kitalálása, amit senki más nem tud rekreálni, nem elég: fenntartható és utánozhatatlan költséghatékonysággal rendelkező terméket vagy szolgáltatást kell piacra dobni, amit csak a szabadalom adhat meg.
- Intuitívabb a termék, mint a versenytársaké. Abban az esetben, ha „első cselekvőként” képes vagy jelentőségteljesen fejleszteni a termékeden, mielőtt a versenytársak megrohamoznák ugyanazt az üzletágat, amiben benne vagy, jó eséllyel képes leszel megtartani a vevőidet, illetve újakat szerezni, hiába nem árulod olcsóbban a termékedet/szolgáltatásodat, mint a konkurencia. Ez azért van, mert az idő a legtöbb ember és üzlet számára valóban pénz, és sokaknak megéri többet fizetni egy egyszerűbben kezelhető szoftverért, mint kevesebbet egy olyanért, ami mellé az egész irodának képzésen kell részt vennie.
- Közel vagy olyan különleges „hozzávalókhoz”, amitől a terméked olcsóbbá válik. Ezek alatt általában természeti kincseket értünk, olajat, vagy selyemhernyókat, de semmiképpen sem tehetséges kollégákat, mint ahogy azt a cikksorozat első részében említettük: a tehetséges kollégák nem részei örökre a cégnek – kivéve, ha alapítótárssá tesszük őket, aminek szintén megvannak a maga veszélyei.
Hogyan ismerhetők fel ezek a lehetőségek?
- A szabadalom hiába a legritkább, a legkönnyebben felismerhető is. Azonban, mint a bevezetőben írtuk, a szabadalom sokszor legnagyobb haszna egy időben felismert exit-stratégia lehet.
- Az intuitív termék legkönnyebben úgy ismerhető fel, ha Lean Startup-ként indítjuk az üzletünket, azaz minél hamarabb visszajelzést kérünk kiválasztott számú, adott vevőtől, mielőtt még azok, akik később a versenytársaink lesznek, észbe kapnának.
- Annak a felismerése, hogy különleges hozzávalókhoz vagy közel, nem nehéz, a legtöbb esetben azonban szintén ritka. A fentebb említett esetben azonban, mikor a különleges „hozzávaló” nem más, mint egy tehetséges kolléga, aki jövőbelátó módon előre tudja vinni a céget, érdemes elgondolkodni akár a társalapítóvá váláson is. Azonban fontos észben tartani: a legjobban működő startupok általában két társalapítóval indulnak, de háromnál semmiképpen se többel, vagy ha igen, akkor a társalapítók közül kettő dominál.
Mit kell tenni a kiépítésükért?
- Szabadalmaztatni az ötletet, megtalálni a megfelelő befektetőket, elkápráztatni őket egy fantasztikus pitch-csel, felépíteni egy céget, nyugdíjba vonulni 35 évesen.
- Elindítani az ötletedet a Minimum Működőképes Termék útján: amint van tesztelhető termék, teszteld, gyűjts visszajelzést,csupaszítsd le annyira, hogy csak pont annyi funkciója legyen, amennyire a vevőknek szüksége van, és engedd útjára a terméket minél előbb.
- Amennyiben társalapítóvá teszünk egy különösen tehetséges kollégát, mindenképpen gondold végig:
- Elég jól ismered-e a kollégát, hogy tudd, van benne integritás, és nem fogja kiadni alólad a céget?
- Tisztában lenne-e mindenki a saját szerepkörével: ki az, aki épít, ki az, aki elad? Tisztelitek-e egymást annyira, hogy meghagyjátok egymást ezekben a szerepkörökben?