Hogyan árazd be a terméked?

Nem lehet túlértékelni a jó árazás szerepét. Ezen múlik a terméked sikere, hogy mennyi befektetői tőkére van szükséged, a céged hosszú távú életképessége, és ez fogja a márkádról kialakult képet meghatározni.

A jó árazás megtalálásához figyelembe kell venned a piac és a vásárlóid jellemzőit: milyen problémát old meg a terméked, és kik azok, akiknek ez a problémájuk? A piac és vevői jellemzőkön túl nagyon fontos, hogy a jelenlegi versenytársaid hogyan árazzák be a saját terméküket? Gondolkodj el azon is, mik a stratégiai céljaid: legyen a terméked általad elképzelt jövőjével és irányvonalával összhangban az, hogy mennyit kérsz érte.

Hogyan_arazd_be

 

Bár a marketinget és az árazást nem szabad összekeverni – míg a marketing arról szól, hogyan fognak megismerni, az árazás arról, hogyan fogsz hosszú távon pénzhez jutni – emlékezned kell, hogy az árazásnak a marketinggel is összhangban kell majd lennie. Az árazás során tehát azt is gondold meg, mi lesz majd a történeted, amit a vevőnek átadsz: miért téged vegyen? Mitől vagy különleges? Miért ez az ára a terméknek?

Az árazással kapcsolatos első lépés mindig a változó és fix költségek kérdésének tisztázása. Röviden összefoglalva, az állandó költségeket mindig fizetned kell, és mindig ugyanannyit kell fizetned, akár nulla megrendelésed van egy hónapban, akár ezer. A változó költségek azonban pontosan a megrendelések számától, az eladandó mennyiségű árutól függenek.

Változó Állandó
Elektromos áram Lakbér
Nyersanyagok Engedélyek beszerzése
Adók Biztosítás
Túlórabér Órabér
Értékesítési
jutalék
Kölcsönkamat

 

Az első lépés tehát, hogy biztosítsd, nem tudod sem a változó költségeket lejjebb vinni (például biztosan nincs egy beszállító sem, aki kevesebbért dolgozik?), sem az állandó költségekkel kapcsolatban nem tudsz tárgyalni (nem tudsz például a főbérlődtől alacsonyabb lakbért kialkudni?). Ha biztos(nak tűnő) számokkal rendelkezel, már van egy minimum számod: az árazás nem lehet alacsonyabb, mint a költséged. Ez a „felszívódó árak” modellje: a termék ára tartalmazza az egyes termékek előállítási költségét – a változó árat, valamint az egy termékre jutó állandó árat. Ha a változó költség alá árazod be a terméked, mindenképp veszteni fogsz a terméken; azonban amíg az ár magasabb, mint a változó költség, minden eladott termék az állandó költségeket fogja csökkenteni.

A nullszaldós pontot tehát viszonylag egyszerű tisztázni. Az igazi kérdés azonban az, hogy

Mennyi profitot tudsz termelni?

A haszonkulcs azt jelzi, mennyi a profit és a bevétel egymáshoz viszonyított aránya. A profitot a bevétel és az előállítási költség különbsége adja. Minél magasabb a haszonkulcs, annál jövedelmezőbb a vállalkozás. Hogyan tudod megállapítani, mekkora lehet a haszonkulcs?

A haszonkulcs megállapításához a következőkre érdemes odafigyelni:

  • Inkább magasabbra árazd be a terméked, mint túl alacsonyra.
    Ennek több oka is van

    • Ha így akarsz átcsábítani vevőket a már piacon lévő versenytársadtól, nem valószínű, hogy sikeres leszel: ha már piacon vannak egy ideje, akkor mélyebbek a zsebeik, mint a Tiéd, és még inkább alá tudnak ígérni az áradnak – amíg be nem kell zárnod az üzleted emiatt.
    • A márkád imidzse: lehet, hogy kezdetben még inkább azokat a vásárlókat akarod megcélozni, akiknek a választásait az ár határozza meg, de mik a jövőre vonatkozó terveid? Ugyanazt a terméket fogod rebrandingelni, vagy egy új, prémium terméket adsz ki a kezed közül?
    • Leárazni mindig könnyebb, mint azokat, akik megszokták az alacsonyabb árakat, rávenni, hogy vegyék ugyanazt drágábban?
  • Mik a versenytársaid árai?
    • Ha a versenytársaid árához képest túl alacsonyak az áraid, akkor profitot vesztesz, és akár vevőket is.
    • Ha hozzájuk képest túl magasak az áraid, nem tudsz velük versenyezni – kivéve, ha van olyan versenyképes előnyöd, amit senki más a piacon nem tud biztosítani.
    • Ha olyan terméket/szolgáltatást nyújtasz, amit máshol nem kapnak meg a vevők, akkor pedig szintén érdemes nem túlárazni a termékedet – ha csak nem tudsz nagyon erős piacralépési korlátokat kiépíteni, egy másik startup meg fogja látni a túlárazott termékekben a lehetőséget, hogy elcsábítsa a vevőidet.
  • Mennyit ér a terméked a vevőnek?
    • Mennyire teszi a vevőd életét kényelmesebbé a terméked/szolgáltatásod? Kiindulva a célközönségedből, mi lehet az órabére, és mennyi időbe telne neki megoldani a problémát, amit Te megoldasz helyette? Ha olcsóbbat tudsz ajánlani, mint amennyi az Ő ideje, nyert ügyed van.
    • Olyan márkára építesz, amit sokan (el)ismernek és szeretnek? Akik hozzászoktak egy márkához, színvonalat és érzelmeket azonosítanak vele, így hajlandóak többet fizetni érte.
    • Mennyit spórol meg a vevőidnek a termék?
    • Mennyi plusz bevételt hoz a vevőidnek a termék? Ha erre a két kérdésre számszerűsített választ tudsz adni, és a terméked árát az adott szám alá pozícionálod, jó esélyed van a vevőköröd legszélesebb körű kiterjesztésére.
  • Mennyi profitot kell termelned?
    • Ha pl. 2 millió forintot fektettél a vállalkozásodba, és az első év végére nullszaldós szeretnél lenni az üzleti terved szerint, akkor már tudod is, hogy milyen haszonkulcsot kell rászámolnod az egyes termékekre.
  • Hogyan adj kedvezményeket?
    • Semmiképp se túl sokszor: meg fogják kérdőjelezni a vevőid az igazi áraidat, és úgymond „ki fognak várni”. (Jó kiskereskedelmi példa erre a Glamour-napok, ahol a kuponakcióban részt vevő üzletek a Glamour hétvége előtt és után egy-egy héttel szinte üresek)
    • Általában a kettő közül válassz: nagy mennyiségű/kereskedelmi kedvezmény, illetve szezonális/boltürítési akció. Egyszerre mindkét fajta akció nem feltétlenül éri meg.

A 4 leggyakoribb startup árazási modell:

  • Freemium
    • Azoknak ajánlott, akiknek nagyon nagy a felhasználói bázisa, ugyanis maximum 2-4% fog fizetni az extra funkciókért
    • Példa: Evernote
  • Ingyenes próbaidőszak
    • Akkor ajánlott, ha komplexebb rendszerről van szó, amihez idő kell, hogy beletanuljanak
    • Mivel ezek általában viselkedésbeli változást követelnek, a marketingednek a döntéshozókat kell megcéloznia
  • Pénz-visszafizetési garancia
    • Rögtön számlázói kapcsolatba léphetsz az ügyfelekkel
    • Könnyít a vevők elkötelezettségi fóbiáján
    • Kevesebb, de sokkal jobb minőségű lead-ed lesz.
  • Ingyenes modell
    • Az egyetlen fontos kérdés: meg tudsz élni a reklámokból?
    • Általában tartalomszolgáltatás esetében éri meg
  • Ingyenes, de fizetett szolgáltatásokkal van összecsomagolva
    • Példa: a Red Hat Linux programok, amik ingyenesen letölthetők, de a cég olyan szolgáltatásokat kínál mellé, mint az oktatás, személyre szabás, tanácsadás, fenntartás, installáció.

Hogyan teszteld, milyen magas árat enged a piac?

A legegyszerűbben A/B teszteléssel: mindkét árhoz legalább 30 fő tartozzon, azonban fontos, hogy ne csak azt mérd, milyen könnyen konvertálnak az érdeklődőid vevőkké, hanem a nettó vevői értéket is. Ezt a következők alapján számíthatod ki:

  • Átlagos megrendelés (Ft)
  • Évi megrendelések száma
  • Mennyi helyre ajánlott már
  • Ezekből az ajánlásokból mennyien vásároltak
  • Éves bruttó bevétel az ajánlásokból (Ft)
  • Éves bruttó árbevétel az adott vevőtől (Ft)
  • Számított vevői érték a fentiek alapján (Ft)
  • A marketing költségek (mínuszban) (Ft)
  • Nettó vevői érték (Ft)

Nézd meg, hogy melyik árazást követő vevők nettó vevői értéke a magasabb, ez az össz nettó vevői érték magasabb-e, mint a másik ár által produkált esetlegesen több megrendelés, de alacsonyabb vevői érték? Azt az árat válaszd, ahol az össz nettó vevői érték magasabb.