Így legyen jó KKV web stratégiája! (4. rész) – SEO
Közzétéve: 2014. 10. 14.
/
A KKV cégeknek szóló web stratégiával foglalkozó cikksorozatunk mostani része a SEO-val kapcsolatos alapvető fogalmakat tisztázza. Ezúttal nem fejtünk meg, inkább összegzünk, hogy melyek azok a szegmensek, amik alapját képezik a keresőoptimalizálásnak.
A keresőoptimalizálással előre gondolkodunk: segítségével elérhetjük, hogy a különböző keresőmotorok az általunk célnak megjelölt kifejezési találatra a legrelevánsabbak között tartson számon.
Ezzel a lehető legtöbb organikus találat érkezhet hozzánk az adott témában, növelve weboldalunk releváns forgalmát, ezzel potenciális bevételét.
Célunk a web stratégiai piramist bemutató cikksorozattal, hogy egy olyan tudásbázist, kiindulási anyagot adjunk az Önök kezébe, melyet felhasználva – akár szakértő nélkül – egy komoly webes jelenlétet tudjanak létrehozni.
A következő cikk is egy ilyen alappillér lesz, mely megmutatja azokat a főbb elemeket, melyeket egy induló weboldalnak figyelembe kell vennie keresőoptimalizáláskor.
A cikk alapjául a Searchengineland útmutatóját vettük, mely remek struktúrában mutatja be az alapokat. Vágjunk bele!
Melyek a legfontosabb SEO elemek?
Mik a legfontosabb szegmensek?
Nincsenek! Bár egyes elemek technikailag nélkülözhetetlenek a jó eredmények elérésében, ám fontos megérteni, hogy egy weboldal egészként működik és a különböző megoldások egymást erősítik, illetve gyengítik.
A két fő irányzat az On-site, illetve az Off-site SEO, azaz a mi weboldalunkon véghezvitt feladatok és megoldások, valamint a mi oldalunkon kívüliek (melyek természetesen a mi weboldalunkkal kapcsolatosak).
Miről lesz szó a cikkben?
- Content, azaz a tartalom
- HTML kód
- weboldal struktúrája
- linképítés
- közösségi oldalak
- megbízhatóság, hitelesség
1.) Tartalom
A tartalom fontosságáról külön rész szól a web stratégiával foglalkozó sorozatunkban. A Google törekvései a minőségi és felhasználóbarát tartalom előállítására egyértelműek.
Megkérdőjelezhetetlen mind üzleti, mind SEO szempontból az, hogy hosszú távon a megfelelő tartalom előállítása létfontosságú. Ennek oka nem csak a kifejezésekben gazdag content létrehozásában rejlik, hanem a felhasználó elégedettségében is. Ez utóbbi egyre nagyobb és határozottabb szerepet tölt be a Google rangsorolási elveiben. Persze ez nem is meglepő, a Google is egy cég, ami maximálisan elégedett ügyfeleket akar magáénak tudni, így folyamatosan tendál afelé, hogy a keresőmotorja a legértékesebb tartalmat találja meg a felhasználóknak.
A stratégiai szintű tartalom összeállítás, azaz a tartalommarketing mélyebb bugyrairól egy teljes cikket olvashat blogunkon, kérjük, kattintson ide.
2.) HTML kód
A HTML az a kód, mellyel a weboldalakat állítják össze a fejlesztők. A keresőmotorok ebben a kódban különböző rangsorolási elemeket keresnek, amik erősen befolyásolják a weboldal on-site SEO értékét.
Nézzük meg a legfontosabb és legalapvetőbb kódban rejlő elemeket:
Title tag
A Title tag, azaz a címre vonatkozó kódrészlet az egyik legfontosabb paraméter, mely irányt mutat a keresőmotoroknak, hogy az adott weboldalon mi is található. Kiemelten fontos, hogy ezt minden oldalunkhoz, terméklapunkhoz egyedien állítsuk elő, úgy, hogy annak 2-3 szavas tartalma a leginkább referáljon az adott lap tartalmára.
Meta description tag
A meta description nem más, mint az adott weboldal tartalmának rövid összefoglalása. Ezzel tudjuk meghatározni, hogy a keresőmotorokban milyen leírással szerepeljen a weboldalunk. Bár a Google már jelezte, hogy a meta leírások nem befolyásolják a rangsorolást, ennek ellenére segítik a felhasználókat, mivel a felhasználóbarát megjelenést biztosítják a keresőoldalakon.
A releváns kifejezésekkel gazdagított meta leírás hozzájárul a keresőmotorok találataiból kitűnni, hiszen a felhasználó relevanciát fog felfedezni a leírásban az általa keresett kulcsszavakkal (fontos megjegyezni, hogy a keresőmotorok nem minden esetben a meta leírást jelenítik meg, hanem a leginkább releváns content részletet).
Header tagek (h1)
A header tagekkel a weboldal legfontosabb elemét jelölhetjük meg. A fő leíró részt H1-gyel, a másodlagos kulcsmondat H2-vel és így tovább. A header tagelés segít a keresőrobotoknak strukturálni és gyorsabban értelmezni a weboldalt, hiszen irányt mutatunk nekik, hogy melyek a legfontosabb content elemek.
Természetesen további egyéb kódmegoldások is befolyásolják a SEO értékünket, ám ezek részletes bemutatása nem ezen cikk feladata. Igyekeztünk csak a legfontosabbakat bemutatni, valamint egy kóstolót adni, hogy mégis mit is jelent a HTML kód keresőmotorokkal kapcsolatos optimalizálása.
3.) A weboldal struktúrája, felépítése
Az „on-site” SEO következő fontos eleme nem más, mint maga a weboldal felépítése és az arra vonatkozó javasolt megoldások listája.
Egy jól felépített weboldal erősíti a SEO értékünket, azonban egy rosszul vagy elhanyagoltan kezelt weboldal rontja mindezt.
Az oldal kezessége
A weboldalunkat „kezessé” kell tennünk, amennyiben azt szeretnénk, hogy a keresőrobotok könnyedén indexeljék azt. Az indexelés nem más, mint amikor a weboldalunk bekerül a Google „nagy könyvtárába”, melyből egy keresés során előhúzza a találatokat a felhasználók számára.
A megfelelően strukturált site azt segíti elő, hogy a keresőrobotok megfelelő minőségben és gyorsaságban mérjék fel weboldalunkat és annak tartalmát. Amennyiben minél jobban kedvezünk a keresőrobotoknak, azok annál inkább ajánlanak minket a felhasználók számára.
URL-ek kialakítása
Aloldalak URL címének (böngésző sávban megjelenő név) kialakításánál figyelni kell arra, hogy az aloldalak URL-jét értelmes szavakkal, lehetőleg az aloldal címével egészítsük ki.
Tehát ha a fogyasztó a főoldalról tovább navigál például az „Elérhetőségek” aloldalra, akkor ne a „/index.php?id=6” szöveggel egészüljön ki a weblap URL-je, hanem a „/elerhetosegek” paraméterrel.
Ez informatív lesz az olvasók számára és a keresőrobotok is értelmezni tudják majd.
Sitemap.xml és robots.txt a keresőrobotok számára
Ez a két elem olyan információkat rejt a keresőrobotoknak, melyek segítik a weboldal struktúrájának felismerésében és olvasásában. Utóbbi azt is garantálni tudja, hogy a robotok kellő időközönként látogassák és frissítsék a rólunk alkotott adatbázisukat.
Duplikációk elhagyása
Egy weboldal megalkotásakor gyakran előfordul az a hiba, hogy az adott tartalmú lapból duplikáció keletkezik. Legegyszerűbb példa, ha a főoldalunkon két link is irányul egy termékünk oldalára, ám az egyik www, a másik www előtag nélüli URL-t használ. Ez összezavarja a keresőmotorokat, melyek látni fogják, hogy az adott tartalom nem egyedi. Ennek következtében gyengíteni fogják a rangsorolási értéküket.
Weboldal sebessége
A Google enyhe, de valós előnnyel jutalmazza azokat az oldalakat, melyek az adott releváns tartalmat jobb sebességű (megjelenési sebesség) oldalon jelenítik meg. Bár ennek a SEO értéke nagyon alacsony, ám lehetséges, hogy pont ez dönt egy helyezésről. Nem elhanyagolható a felhasználó oldaláról szemlélt faktor sem, mindannyian jobban kedveljük a gyorsan betöltődő weboldalakat, így azokra gyakrabban térünk majd vissza.
4.) Linkek
A linképítés és a weboldalak rangsorolása (page rank) összefüggése az egyik legfontosabb „off-site”, azaz oldalon kívüli SEO elem. A Google amolyan voksoknak tekinti azokat a linkeket, melyek a mi weboldalunkra mutatnak, ezeket elemzi és rangsorolja, végül pedig a társított értékeknél fogva rangsorol minket, vagy növeli a relevencia potenciálunkat.
Röviden minél több magasan rangsorolt és releváns tartalmú weboldal linkel a mi lapunkra, annál jobb értéket kapunk a Google-től.
A linkminőség, linkek és a page rank kapcsolatáról Tóth Gergely MiniCRM blogszerkesztő külön cikket írt, ezt elolvasva bizonyosan tiszta víz kerül abba a bizonyos pohárba.
5.) A közösségi oldalak és a rangsorolás
Amikor off-site SEO-ról beszélünk, nem szabad elmenni a közösségi média mellett. A közösségi oldalakon történő viral megosztás és különböző jelek remek kiegészítést nyújtanak a linképítés faktorai mellé.
A keresőmotorok (pl. Google és Bing) különböző mértékben értékelik és vizsgálják a közösségi oldalakon elért, ránk mutató linkeléseket és megosztásokat. Igyekeznek a hitelességet is vizsgálni bizonyos mértékig, hiszen a Google a lehető legtöbb lépést megteszi az ellen, hogy a keresési találatokat tudatosan befolyásolják a szakértők (a social irányból pl. nem valós profilok létrehozásával).
Amennyiben nincs Google+, Facebook vagy Twitter céges oldalunk, akkor hatalmas lehetőségtől fosztjuk meg magunkat, mivel nem csak a keresőrobotok szemében vesztjük el a megosztások és linkelések beszámítását, hanem a közönségünk körében is komoly színterektől esünk el.
6.) Megbízhatóság és hitelesség
Megoszlanak a vélemények arról, hogy a weboldal hitelessége és megbízhatósága mennyit nyom a latba a keresőmotorok szemében. Az bizonyos, hogy súlya van az ezeket befolyásoló tényezőknek, bár a kalkuláció mikéntjét senki nem ismeri pontosan.
Ami bizonyos, hogy az oldalunkra mutató linkek minősége és típusa, közösségi oldalakon elért (weboldalunkkal kapcsolatos) teljesítményünk, valamint a felhasználói viselkedés és elégedettség mind-mind befolyásoló tényezőnek számítanak.
A keresőmotorok adatbázisukban vizsgálják a weboldalunk történetét is, ha rossz pontot kapunk egy a Google által nem kultivált módszer használatával (pl. láthatatlan szövegek, vagy linkfarmok használata), akkor azt csak hosszú idő eltelte után tudjuk leküzdeni.
Szintén fontos aspektus, hogy ha foglalkozunk a célközönségre történő optimalizálással. Ilyen faktor lehet a lokális aspektusból történő optimalizálás. Szolgáltatás kínálása esetében sokat erősíthet oldalunkon, ha külön budapesti érkező oldalt hozunk létre, mert az sokkal jobb értékeket kap a Budapestről érkező, és „budapesti X szolgáltatást” keresések rangsorában.
Végül pedig ne feledkezzünk meg a mobilos felhasználókról sem, a megfelelő mobil optimalizáció ma már kikerülhetetlen. Ezt nem csak a keresőmotorok értékelése indokolja (hiszen ők jutalmazzák, ha van jól működő és optimalizált mobilos verzió), hanem a felhasználók szokásai is: drasztikusan növekszik a mobilról netezők száma.
Láthatjuk, hogy a weboldalunk keresőoptimalizálása milyen fontos, a sikeresség egyik legfontosabb aspektusa. Ez egy külön szakma, nem hogy cikket vagy cikkeket, hanem portálokat lehet szentelni neki. Írásunkban igyekeztünk a legfontosabb elemeket és gondolkodási irányokat bemutatni, melyek segíthetnek megérteni, hogy a nagy keresőóriások hogyan is rangsorolják a weboldalakat.
KKV web stratégia cikksorozat:
- Cikksorozat indító
- Content – tartalom/üzleti modell
- Usability – weboldal és használhatóság/céloptimalizálás
- SEO – keresőoptimalizálás
- Social Media – közösségi marketing
- PPC – Kattintás alapú hirdetések
- Összegzés, gondolatébresztő