Megtakarítási tippek startupok számára
Közzétéve: 2014. 10. 15.
/
Akármennyi befektetéshez is jutsz hozzá, valószínűleg kétszer annyit is el tudnál költeni. Ezért a vállalkozásod számára nagyon fontos, hogy minden lehetséges utat végiggondolj, hogy hol spórolhatnál – és költhetnél többet tartalomra, hirdetésekre, kedvezményekre. Ha pedig sikerül a költségeidből faragnod, akár az árazásodat is meg tudod változtatni. A pénz hozzásegít ahhoz, hogy tudj növekedni, azonban hiba azt gondolnod, hogy a spórolás azt jelenti, egyáltalán nem költesz pénzt. Az alábbi tippek azzal kapcsolatban adnak ötleteket, hogyan használd fel a meglévő lehetőségeidet minél bölcsebben – hogyan spórolj pénzt anélkül, hogy feláldoznád a terméked minőségét?
- Nézz körbe!
Nyilvánvalónak tűnik, de sokszor elfelejtjük, mert úgy gondoljuk, megtaláltuk az „Igazit”, az egyetlen beszállítót/munkatársat/ügynökséget, aki pontosan nekünk való. Lehet, hogy valóban rögtön szerencséd volt, de érdemes saját magunk megnyugtatására is megnézni, hogy mások mit kínálnak. - Használj skype-ot, főleg, ha sokat beszélsz külföldi vevőkkel!
Mindenképp érdemes telefonvonalról VoIP-ra váltani, legyen az Viber vagy Skype, különösen, ha az üzleted nagyon „élőszó-centrikus”, vagy telefonos ügyfélszolgálattal is rendelkezel. - Keress megbízható szabadúszókat.
Egy startup beindításához rengeteg különböző képességekkel rendelkező emberekre van szükséged – a dizájntól kezdve az ügyfélszolgálatig. Bár sok feladatot Neked és a társalapítóidnak kell elvégezned (nem csak a költséghatékonyság, hanem a hasznosság miatt is: a vevőid jobban fognak benned bízni, Te pedig elengedhetetlen leckéket tanulsz a termékedről/szolgáltatásodról), lesznek olyanok, ahol profi segítségre van szükségetek. Érdeklődj körbe az ismerőseid körében, posztolj Facebook csoportokra, és meglátod, találsz majd megfelelő embert a feladatra. - Látogass startup rendezvényeket!
A startup networkingről szóló posztunkban már említettük, mennyire fontos, hogy kapcsolatban légy azokkal az emberekkel, akik hozzád hasonló helyzetben vannak. Ezek a rendezvények tökéletes alkalmat adnak arra, hogy tanácsot kérj tőlük (akár a szabadúszókkal kapcsolatban), be tudnak mutatni olyan embereknek, akik segíthetnek, esetleg együttműködésre léphettek – legyen az közös marketing, vagy esetleg partnerakció a vevőiteknek.
Érdemes a startup rendezvényeken kívül egyéb niche találkozókat (marketing, vagy értékesítés) is látogatni. Itt olyan emberek előadását/kérdéseit hallhatod, ami alapján akár azt is eldöntheted, hogy felveszed őket – ha nem is főmunkaidőben, de tanácsadóként heti pár órára. - Nézd át a számláidat!
Van olyan számlád, amit automatikusan fizetsz? Itt az ideje átnézni, nincs-e olyan telefon a neveden, ami továbbra is számláz neked, pedig senki sem használja, vagy nem ragadtál-e benne olyan szoftver megvételbe, amit nem is használsz. - Dolgozz otthonról!
Ha megoldható, és még abban a fázisban vagy, hogy nem kell irodát fenntartanod, miért tennéd? Így spórolsz az iroda bérleti díján, bútorokon, utazási költségeken.
Amire figyelned kell, ha ebben a fázisban már vannak alkalmazottaid, hogy néha nehéz azokat, akik otthonról dolgoznak, megfelelően motiváltan tartani. Érdemes ezért 1) a munkakapcsolat elején letisztázni, mik az elvárások, illetve a hét elején „meetingelni”, és heti bontásban közölni, mik az elvárásaid 2) számszerűsíteni, mérni az eredményeket.
Ha vannak olyan munkatársaid, akik otthonról dolgoznak , érdemes velük Skype-on tartani a kapcsolatot, illetve távoli asztalt (pl. Teamviewer) használni, hogy mindenki probléma nélkül tudjon otthon, együtt dolgozni. - Ha muszáj, hogy irodád legyen, rendezd be használt bútorokkal!
Minden startup gyönyörű, Google-re vagy Microsoftra emlékeztető napos, világos, funkcionális irodáról álmodik. Azonban érdemes végiggondolni, ezek a cégek hogy és hol dolgoztak startupként: garázsban, illetve kollégiumi lakószobában. A túl elegánsan berendezett irodád lehet, hogy lenyűgöz néhány meghívott újságírót, de potenciális befektetőkben, sőt, akár kliensekben is visszatetszést kelthet, ha az irodád berendezése többet ér, mint az egész évi profitod. - Gmail üzleteknek
Miért nehezítenéd meg az életedet, és keresnél e-mail szervert, amikor a Gmail, amit mindenki ismer, és szeret, elképesztő mértékű tárhellyel és egyéb funkciókkal rendelkezik, egy gombnyomásnyira van? Ha az üzleti megoldást választod, a saját cégednek megfelelő domain név lehet a @ után. - Hozd a saját eszközöd!
Miért költenél egy gép-flottára, amikor sokan szeretnek a saját gépükkel dolgozni? Az egyetlen, amire vigyáznod kell, az az, hogy minden üzleti tevékenységnek nyoma legyen a felhőbe – így, ha megromlik a viszony az adott munkatárssal, vagy máshová megy dolgozni, sem vesznek el az adatok. - Legyen gyakornokod!
Minden cégnél akad olyan munka, amelyek inkább idő – , mint képesség-igényes: árak bekérése, excelek összeállítása, beszállítók keresése. Miért ne vennél fel egy gyakornokot ezekre a feladatokra? Azonban mindenképp figyelj arra oda, hogy bár a gyakornok ingyen, vagy jelképes összegért dolgozik, azért jött a cégedhez, hogy tanuljon tőled, a cégvezetésről, a munkafolyamatokról. A munkájáért cserébe vond be a gyakornokod az üzletbe! Mutasd meg neki, milyen rendszereitek vannak, milyen rutinokat alakítottatok ki és miért, hogyan intézed a céggel kapcsolatos ügyeket, engedd, hogy beüljön tárgyalásokra, vagy felvételi beszélgetésekre. - Vezesd a költségeidet.
Google táblázatban, excelben, applikációban (Expensify, Mint, Dollarbird), de a MiniCRM-ben is beállíthatod a bejövő számlák kezelési módját. A fontos nem csak az, hogy a hónap végén lásd, mit fizettél és miért, hanem a tudatos gondolkodás, mikor valamiért pénzt adsz ki, és az, hogy egy pillantással átlásd, mire költöd a legtöbb pénzt. - Folyamatosan tárgyalj újra a beszállítóiddal.
6-9 havonta keresd fel a beszállítóidat/szolgáltatóidat, és kérj 10-30% kedvezményt. Ha csak a felük igent mond, már 5-15%-ot spóroltál a fix költségeiden! - Fektess be – a tudásba.
Saját magad fejlesztése az egyik legnagyobb vagyontárgyad lehet. Folyamatosan olvass az üzletágadról, arról, hogy milyen innovációk történnek, vagy üzleti könyveket, vagy képezd magad online ingyenes kurzusokkal (Youtube-on a YCombinator Startup előadása, Coursera, Open University, stb.). - Beszélj a könyvelőddel!
Minél előbb tudsz leülni a könyvelőddel arról beszélni, hogyan érdemes az áfa-visszaigénylést csinálni, milyen üzleti forma a legmegfelelőbb a számodra, hogyan vegyél fel munkatársakat, annál jobban fogsz tudni célszámokat kiadni és árazni is. - Ha van lehetőséged, pályázz vissza nem térítendő befektetésre!
Ezek jöhetnek pályázatokból, vagy inkubátorokból. Az inkubátorok további előnye, hogy struktúrát és tudást biztosítanak, anélkül, hogy túlságosan beleszólnának a céged vezetésébe. - Ne költs fejvadász cégekre.
LinkedIn, Facebook, Twitter, meetup-ok: Ezen a négy csatornán keresztül elérheted a legérdeklődőbb, leglelkesebb, és legképzettebb alkalmazottakat. - Barter
Neked szükséged van egy könyvelőre, a könyvelőirodának pedig a szoftveredre/applikációdra. Miért ne köthetnétek kölcsönösen előnyös üzletet? - Vegyél fel embereket – okosan
Olyan munkatársakat vegyél csak fel, akik tényleg elkötelezettek, és keményen fognak dolgozni. Nincs annál nagyobb pazarlás, mint fizetni egy munkatársat, aki nem koncentrál munkaidejében teljes mértékben a cégedre. (Posztunkat arról, hogyan érdemes a startupod számára munkatársakat keresni, itt találod.) - Költs arra, hogy megtartsd a vevőidet.
Új vevőket keresni 5-8-szor annyiba kerül, mint megtartani a már meglévő vevőket. Legyen egy igazán eredményes ügyfélszolgálati programod, érezzék a vevőid, hogy adsz a véleményükre, és persze legyen szuper a terméked – és veled fognak maradni.