Facebook hirdetés: Tippek, hogy hirdetéseid hatékonyabbak legyenek

google adwords, facebook hirdetés

A legtöbb cég költségvetésében a Facebook hirdetésekre költött büdzsé néha méltánytalanul hátrányt szenved az egyéb hirdetési csatornák – főleg a Google Adwords – mellett. Pedig a Facebook hirdetéseknek nagyon jó költségmegtérülési arányuk lehet – ha megfelelően kezeled őket.

Miért nagyon hatékony a Facebook hirdetés?

A felhasználók rengeteg adatot bocsátanak a Facebook rendelkezésére: életkorukat, baráti társaságukat, érdeklődési körüket a lájkolt oldalaktól kezdve a Facebook-bejelntkezéssel működő oldalak látogatásáig. Facebook hirdetéssel tehát sokkal pontosabban meg tudod célozni a közönségedet, mint Google Adwords-szel – arról nem is beszélve, hogy sok esetben olcsóbb, mint olyan keresőkifejezésekért fizetni, amit mély zsebű versenytársak is használnak. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a Google Adwords-ről bármilyen körülmények között érdemes megfeledkezni, hiszen a Google-lel való keresés már egy sokkal erősebb és tudatosabb vásárlási szándékot feltételez. A Facebook azonban remek lehetőséget ad arra, hogy a célközönséged megismerje a neved, még mielőtt keresni kezdene, vagy vásárlási igény merülne fel benne – ha pedig már ismerik a neved, miért keresnének másra?

Milyen Facebook hirdetésfajták vannak?

Az első, és legfontosabb hirdetéstípus az oldalad maga. Anélkül, hogy Facebook oldalad lenne, nem fogsz tudni hírfolyambeli hirdetést feladni (csak a jobb oldali oszlopban megjelenőt); a tapasztalat pedig azt mutatja, hogy minél aktívabb az oldalad, annál több emberhez fog eljutni a hirdetésed is – ami nem meglepő: a Facebook érdeke az, hogy minél nagyobb aktivitás legyen az oldalon, feltételezhető, hogy a hirdetés-algoritmusaik is figyelembe veszik ezt. Az oldaladat rengeteg módon tarthatod érdekesen és naprakészen: versenyeket szervezhetsz, megoszthatsz háttér-képeket, vagy lehetsz az üzletágad hír-aggregátora is. Marketing puskáink között rengeteg tippet találsz a témában!

Fontos észben tartani, hogy a Facebook hirdetéseihez több képet is fel tudsz tölteni, és ez nagyon hasznos, hiszen monitorálni tudod, melyik kép és szöveg hozza a lehető legtöbb kattintást.

Jobboldali weboldal hirdetés

Cím, URL, és rövid leírás. Mobilon nem jelenik meg; a legolcsóbb hirdetéstípus, és a továbbkattintási aránya sem feltétlenül kiemelkedő.

Mikor használd? Remarketingre – azaz olyan speciális közönségnek, aki már látogatta az oldalad -, vagy ha az oldaladon éppen olyan promóció van, ami egy rövid címmel is nagy kattintás számot hozhat (leárazás, nyeremény, verseny, stb.)

Hírfolyamon belüli, weboldali hirdetés

Nagy kép, ami segíti, hogy felfigyeljenek rá, mobilon is látszik, valamint a Facebook oldalad nevében posztolod – ami plusz lájk-számot jelenthet.

Mikor használd? Ha az a célod, hogy továbbkattintsanak, vagy vásároljanak az oldaladon. Mindenképp figyelj oda, hogy elég szűk közönségnek menjen – a felsővezetőknek szánt hirdetésedet nem kell az otthonmaradó kismamáknak is látniuk.

Ne felejts el rendszeresen ránézni a hirdetésedre, nem csak, hogy melyik kép teljesít a legjobban, de azért is, hogy jönnek-e a hirdetésedre kommentek. Sokszor a hirdetés alatt tesznek fel a vevők kérdéseket, vagy nyilvánítanak véleményt.

shutterstock_212430586

Poszt szponzorálás

Az oldaladon szereplő posztjaid szponzorálása segíti, hogy több emberhez jusson el, akár azokhoz, akik az oldalad rajongói, akár az oldalad rajongóinak ismerőseihez.

Mikor használd? Az átlagos posztok a rajongóid 2-6%-hoz fognak eljutni. Érdemes minden harmadik-negyedik posztot – ami úgy érzed, egyébként is elég sikeres lenne – szponzorálni: ezzel növeled a többi poszt elérését is.

Oldal lájk

Az oldal lájk számod az elérésen túl azért is fontos lehet, mert mikor a vevőid utánanéznek a cégednek, az alapján is meg fognak ítélni, hány rajongód van Facebook-on. Ez a hirdetés jobb oldalt és a hírfolyamban is megjelenhet, így mobilon is látszik, az oldalt pedig egy gombnyomással lájkolni tudják azok, akik látják.

Mikor használd? Érdemes egy rajongó szám növelését célzó kampányt mindig fenntartani pár hirdetéssel; ami azonban fontos, hogy nagyon jól be kell lőnöd, pontosan milyen közönségnek menjen a hirdetés.

Hogyan indíts hirdetést?

Mikor Facebook hirdetés indításába vágod fejszéd, az első feladat, hogy megkérdezd magadtól: mi a hirdetés célja?

– minél több aktivitás az oldalon (poszt szponzoráció)

– minél több továbbkattintás, hogy megismerjék az oldalad

– minél több installáció az applikációd számára

– növelni a hírlevél feliratkozást/vásárlást az oldaladra/oldaladon

– növelni a rajongóid számát

– valamilyen esemény vagy ajánlat promóciója.

Semmi sem áll annak az útjában, hogy egyszerre több célod is legyen: ebben az esetben viszont több kampányt és hirdetést is kell indítanod. Ha például B2C e-commerce oldalad van, érdemes lehet egyszerre egy oldal konverziós és egy rajongói számot növelő hirdetést is indítani, valamint rendszeresen költeni az oldal aktivitására is.

Egy-egy reklám legfontosabb eleme a hozzá választott kép. A Facebook és a Shutterstock újdonsült együttműködésének köszönhetően milliónyi stockfotóhoz juthatsz hozzá ingyen – ami hatalmas előny, hiszen ezek jó minőségű, nagy felbontású képek. Vigyázz: egy-egy képen a maximum szöveg aránya 20% lehet: itt tudod leellenőrizni.

A reklámhoz tartozó szöveg (ha csak nem poszt szponzorációról van szó) a következőképp néz ki: a címfeliratokhoz 25 karaktert használhatsz fel, a reklámszöveghez 90-et, és a linkek leírásához is 90-et. Itt is érdemes minél több féle szövegezést kipróbálni: csak így fogod megtudni, mi az, ami igazán sikeres lesz. Ne felejtsd el, hogy ezek a szövegek nem arról szólnak, hogy eladj valamit, hanem, hogy kattintsanak a vevőid tovább: a landing oldaladon majd el tudsz adni. Legyél figyelemfelkeltő, meglepő, kristálytiszta azzal kapcsolatban, hogy mit kínálsz, és egyben érdekes!

shutterstock_213442531

Hogyan válassz közönséget a hirdetésedhez?

A Facebook négy módszert ajánl a közönséged célzásához:

1) Demográfiai célzás
Elhelyezkedés, kor, nem, terhesség, távkapcsolat – minden, amit a Facebook tud a felhasználóiról, itt van elrejtve. Ha pelenkát árulsz Debrecenben, a demográfiai célzás tökéletes lehet számodra; ha egy kicsit összetettebb a közönséged, érdemes lehet csak a lakhelyet vagy nemet bejelölni, és a másik két további lehetőségen belül pontosítani.

2) Érdeklődés alapján történő célzás.
A Facebook egyik legzseniálisabb opciója: meg tudod célozni a versenytársaid oldalainak rajongóit.
Az érdeklődés alapján történő célzás két módon működik:

–  érdeklődés: belájkolt oldalak, dolgok (ha például a partykellékeket áruló boltod Halloween előtt Harry Potter merchandise-t szeretne eladni), applikációk, amiket használnak – minden itt van. Kezdj el gépelni, és nézd át azokat a kategóriákat, amiket a Facebook kínál fel! A versenytársak mellett jó ötlet lehet, ha a kiegészítő termékeid oldalaid lájkolóit is hozzáadod – például, ha bio élelmiszereket árulsz, bioszépségápolási oldalakat, stb.

viselkedés: A Facebook cookie-k, harmadik oldalakon is gyűjtenek adatokat a felhasználóikról az ott megjelenő lájk gombok által. Így nyomon tudják követni, hogy valaki mennyire hajlamos online vásárolni, nemrég kezdett utazást szervezni, stb.

3) Kapcsolatok alapján történő célzás

Szuper lehetőség, ha a posztjaidat minél több rajongódhoz és az ő ismerőseikhez akarod eljuttatni, esetleg olyan versenyt akarsz indítani, amit csak olyanoknak akarsz felajánlani, akik még nem lájkolták az oldaladat, hiszen kiválaszthatod, hogy azoknak akarod-e a hirdetést indítani, akik már lájkolták az oldalad, azoknak, akik a lájkolóid ismerősei, vagy azoknak, akik még nem lájkolták az oldalad, és nem is ismerősei a lájkolóidnak.

4) Speciális közönség

– Ha van egy hírlevél listád, egy megrendelési listád, rajta e-mail címekkel vagy telefonszámmal, feltöltheted, és a Facebook létrehoz belőlük egy ún. „speciális közönséget”

– Ezzel megcélozhatod például azokat, akik a hírleveledre már feliratkoztak, de még nem lájkolták az oldaladat, vagy azokat, akik már vettek egy terméket nálad, ami pontosan jól kiegészítené azt a terméket, amit most értékeltél le.

A Facebook az így feltöltött speciális közönségből képes lesz két másik halmazt is generálni: A feltöltött listához nagyon szorosan hasonló emberek listáját tudja visszaadni, valamint egy többé-kevésbé, tágan értelmezve hasonló listát. Ezt különböző algoritmusokon való átfuttatásokkal számítja ki: mi volt a feltöltött listán szereplő profilokban a legtöbb közös.

Speciális közönség pedig lehet a saját remarketing listád is, azaz azok az emberek, akik bizonyos időszakban látogatták az oldaladat. Ez az Adwords-ben már egy jól működő rendszer, és nagyon hatásos az is, ha a vevőid a Facebook-on ismét találkoznak a termékeddel. A Facebook remarketinget úgy tudod elindítani, hogy egy pixelt helyezel az oldalad html kódjába: itt olvashatod el, hogyan tudod a pixelt az oldaladon elhelyezni.