Hogyan legyen mentorod?

Nem lehet túlbecsülni, milyen fontos, hogy van valaki, akivel megoszthatod a problémáidat, akitől tanácsot kérhetsz – különösen, ha startupod van, ahol ezek a hibák nagyon sokba kerülhetnek, mind anyagilag, mind a jó hírneved tekintetében. Hiába kapsz néha tanácsokat a barátaidtól, vagy a neten, csak egy mentor tudja az üzletedet folyamatosan átlátni. Mivel nincsen főnököd, sőt, sokszor kollégáid sem, különösen fontos, hogy legyen valaki, aki visszajelzést ad az ötleteidről, vagy egyszerűen csak biztosít arról, hogy más is keresztülment azon, amin te.

shutterstock_101105338

A mentorod feladata nem az, hogy a legfrissebb technológiai újításokról tájékoztasson, hanem az, hogy átadja hosszú évek tapasztalatát, és, hogy kibővítse az ismeretségi körödet. Az első lépés ahhoz, hogy megtaláld a számodra megfelelő mentort, az, hogy letisztázd magadban, mi az, amit akarsz tőle. Mi a végcélod? Hogy néz ki számodra a siker? Mi az, amiben tanácsot szeretnél kapni – hogy hogyan építs ki egy jó exit stratégiát, vagy, hogy hogyan válassz kollégákat? Ha megtalálod, mi az, amiben segítségre van szükséged, sokkal könnyebben fogsz tudni mentort keresni. Előfordulhat, hogy azt, amire szükséged van, nem tudja egy ember megadni – hasznos lehet, ha több mentorod is van, hiszen annál több visszajelzést kapsz.

A második lépés, hogy tudd, hol keress mentort. Ne írd le rögtön a családod, vagy a baráti köröd csak azért, mert úgy látod, nincs bennük elég ismeret az üzlettel kapcsolatban: lehet, hogy pont rátapintanak egy olyan pontra, amire te nem gondoltál. Ha azonban így is túl sok – kéretlen – tanácsban részesítenek, nézz körül a tágabb ismeretségi körödben. A mentorkodás időigényes, sok kötelezettséggel járó feladat – segíthet, ha közös barátok segítségét kéred. De érdemes nyitott szemmel járnod az üzleti konferenciákon, bemutatókon is. Ha teljesen ismeretlen számodra az, akit mentornak szeretnél, próbálj róluk minél többet megtudni (a LinkedIn profiljuk különösen nagy segítség lehet), és telefonon időpontot egyeztetni velük. Fontos, hogy könnyítsd meg számukra a helyzetet, hiszen végül is, ők tesznek neked szívességet: te menj az irodájukba, és készülj kérdésekkel, hogy ne vesztegesd az idejüket. A találkozó végén pendítsd meg, hogy szívesen találkoznál velük újra, majd legközelebb vesd fel, hogy örülnél egy formálisabb kapcsolatnak is, amelyben meghatározott célokat szeretnétek elérni.

Mivel a mentorod ideje értékes, érthető, hogy cserébe elvárásai lesznek feléd. Tiszteld meg a munkáját azzal, hogyha megbeszéltek valamit, ami a cégedet előrevinné, időt szakítasz arra, hogy megtedd. Ha sosincs erre időd, azt az üzenetet fogod küldeni a mentorodnak, hogy nem értékeled eléggé. Kimutathatod, hogy értékeled az idejét azzal is, ha meghívod például ebédelni.  A mentor-mentorált kapcsolat fontos része az is, hogy már a kapcsolat elején tisztázzátok azt, milyen gyakran találkoztok, és mennyi időt tud rászánni a tanácsadásra (például fordulhatsz-e hozzá, ha valamilyen sürgős probléma lép fel?). Ez segít abban, hogy tiszteletben tartsd az idejét, illetve Te is rendesen fel tudsz készülni a találkozóitokra, mind adatokkal, mind kérdésekkel. Persze, előfordulhat, hogy a mentorod idejét részesedéssel hálálod meg: hasznos lehet arra, hogy kitaláljátok, mekkora részesedést bocsátotok a mentor rendelkezésére, illetve milyen mennyiségű munkát vártok el tőle, a „Founder Advisor Standard Template” (FAST) dokumentum, ami bár egy jogi keretrendszer, sok ötlet elleshető belőle.