A leggyakoribb hibák értékesítési meetingek során
Közzétéve: 2014. 11. 13.
/
Sikertelen sales meetinggel a saját és a majdnem-ügyfeled idejét is pazarlod, és főleg, bevételtől esel el. Mik azok a könnyen elkövethető hibák, amivel azonnal elásod magad a vevőnél, és hogyan előzheted meg őket?
- Nem keresel rá a vevődre, mielőtt találkoztok.
Egy Google és Facebook-kereséssel rengeteg időt megspórolhatsz magadnak: kiderülhet, hogy mégsem olyan profilú cége van, amivel Te együtt szeretnél dolgozni, vagy, hogy igazából a konkurenciád rokona, aki csak az árazásadról akar többet megtudni. Ha azonban időben utánanézel az ügyfelednek, rengeteg időt megspórolsz a meeting során, hiszen kiderülhet, hogy esetleg van közös témátok, ismerősötök, és sokkal jobb hangulatú lesz a meeting. Ennél is fontosabb, hogy a cégnek így már személyre szabott megoldást tudsz nyújtani. - Késel.
Bár nyilvánvalónak tűnik, mégis, sokakkal előfordul. Ha tudod, hogy hajlamos vagy késni, vagy, hogy a közlekedés még megtréfálhat, inkább kérd meg egy ismerősödet, hogy telefonáljon rád reggel, vagy az indulásod pillanata előtt, hogy tényleg tarthasd magad a megbeszélt időponthoz. - Alulöltözöd a vevőt.
Ha bizonytalan vagy, nézd meg a honlapját – jó iránytű lehet, ha megnézed, a „Rólunk” vagy „Csapatunkról” részlegben hogy vannak felöltözve a képeken (ha vannak). Jelzésértékű lehet az is, hogy hova beszéltek meg találkozót, de alapszabályként érdemes észbentartani, hogy mindig inkább Te öltözd túl a vevőd, mint fordítva! - Túl sokat beszélsz.
A Te elsődleges feladatod a meeting során, hogy kérdezz, és, hogy végighallgasd a vevőt. Azért vagy itt, hogy tanulj a cégéről, az Ő problémáiról, és csak az után mondj véleményt arról, hogyan tudnál Te segíteni nekik. Másrészt, a túl sok beszéd hajlamossá tehet, hogy a vevő minden kérésére igent mondj – ami sokba kerülhet Neked, főleg, ha új fejlesztésekről van szó. - Tudd előre, hogy mennyit engedhetsz az áradból.
Nyilvánvaló, hogy egy meeting során sok minden kiderülhet a vevő üzletágával kapcsolatban, amit eddig nem tudtál. Ezért elképzelhető, hogy a meeting során új ajánlattal kell előállnod, azonban fontos, hogy előre tudd, meddig mehetsz el. Ne ott kelljen számolgatnod, vagy olyan döntést hoznod, amit később megbánnál. - Ismerd a termékedet.
A vevő választ akar a kérdéseire, ott és akkor. Az, hogy „majd visszajelzek ezzel kapcsolatban” nem elég jó, és felkészületlenséget tükröz. Legyél profi a termékedben, tudj minden kérdésre azonnal válaszolni. - Elöl hagyod a telefonodat.
Csehov szerint, ha a színpadon pisztoly van, akkor annak valamikor el kell sülnie. Ugyanígy, ha elöl hagyod a telefonodat, az zajt fog kiadni magából, Te pedig meg fogod nézni. Ettől a vevőd sokkal kevésbé fogja magát fontosnak érezni, udvariatlan, és nem profi. Némítsd le a telefonod, és rakd el, hogy véletlenül se nézegethesd. - Túl barátságos vagy.
Remek, ha el tudtok beszélgetni az ügyféllel, fantasztikus, ha úgy érzed, egyszer még barátok is lehettek. Azonban az első értékesítési meetingek feladata az, hogy letisztázza, hogy a másik cég vásárol tőled, Te pedig eladsz – ha pedig rögtön úgy bánsz az ügyféllel, mint egy régi, jó baráttal, álságosnak fogsz tűnni. Ők is tudják, hogy miért vagy ott: a szokásos udvariasság és a tisztelet elegendő. - Nem köszönöd meg a találkozót.
Ha lehet, már az útról, de legkésőbb az irodába visszatérve írj egy köszönőemailt azoknak, akikkel tárgyaltál, hogy megismerhetted őket, és, hogy lehetőséget adtak, hogy bemutathasd nekik a termékedet. Ez olyan kis udvariasság, amire emlékezni fognak az ügyfeleid.