SEO alapfogalmak

A search engine optimization (SEO), azaz a keresőoptimalizálás megváltozott szerepéről már rengeteget írtunk. A legfontosabb változások között említhető, hogy ahogy a Google-ön és Bingen lefuttatott keresések egyre inkább személyre szabottak lesznek (egy 14 éves szegedi gimnazista lány és egy 45 éves győri cégvezető férfi ugyanarra a keresőkifejezésre merőben más linkeket fog visszakapni), nagyon fontossá válik, hogy tisztában legyél azzal, a terméked – és így az oldalad – kiket céloz, és konzisztensen a célközönségednek megfelelő tartalmat szolgáltass.

SEO-alapfogalmak

A SEO azonban a sűrű változások ellenére is fontos maradt, hiszen remek referenciarendszert szolgáltat arra, hogy hogyan építsd fel a honlapod, mi az, amikre figyelmet kell fordítanod, és megismertet rengeteg olyan kifejezéssel, amik a keresőkben megjelenő imidzsedet formálhatják. Ebben a cikkben átnézzük a legfontosabb kifejezéseket, és, tippeket, hogyan jelenj meg a legkedvezőbb formában a Google-ön, a Bingen, vagy a Yandex-en.

  1. <title> tag
    Az oldalad html-kódjában a <title></title> tagek között megjelenő szöveg. Ez lesz az, amit a keresés beírásakor a legnagyobb betűméretben fognak látni a keresők, illetve, a link megnyitásakor a böngészőablak címe is ez lesz.
    Hogyan használd? Legyen a címed frappáns, releváns, és minden oldalnak legyen külön címe! Ezzel sokkal könnyebben tudod tájékoztatni a vevőidet, és, nem mellesleg, sokkal logikusabb lesz az oldal felépítése.
  2. Meta description (Meta leírás)
    Ez az a szöveg, ami a keresőkben az oldalad címe alatt meg fog jelenni. Újdonság, hogy a meta leírás nem befolyásolja, hogy hányadik helyen jelensz meg a keresőben – ezért felesleges telerakni kulcsszavakkal.
    Hogyan használd? A legtöbb CMS rendszer, amiben az oldaladat szerkesztheted, felajánlja, hogy add meg egy-egy oldal leírását. Ezzel érdemes élni, mivel máskülönben csak az oldal tartalmának első pár sora fog megjelenni. Kulcsszavak helyett koncentrálj arra, hogy tükrözze az oldaladon megjelenő valódi tartalmat: keltse fel az érdeklődést, de „ne adjon el” túl sokat!
  3. Canonical URL (gyűjtő URL)
    A Google gyanakszik, ha két oldal tartalma nagyon hasonlít egymásra, amit sokszor azzal büntet, hogy hátrébb jeleníti meg a túlságosan hasonló linkeket, ami hatalmas profitveszteségekhez vezethet. Ez problémává válhat, ha például ugyanazt a terméket több színben is árulod, és az oldalaik tartalma nagyon hasonlít egymáshoz.
    Hogyan használd? Minden olyan oldalra, amelynek a tartalma különböző URL-ek alatt van ugyan, de megegyezik, rakd be a html kódba a <head> </head> tagek közé a <link rel=”canonical” href=”az a link, amit szeretnél, ha megjelenne”>. A Google létrehozott ehhez egy segítőoldalt, itt.
  4. 301-es átirányítás
    Ha kitörölsz oldalakat, vagy megváltozik a weboldalad neve, esetleg a weboldaladat több címen is el lehet érni, érdemes 301-es átirányítást bevezetni, hogy véletlenül se kapjon az oldaladra érkező vendég 404-es hibaüzenetet.
    Hogyan használd? A szerveroldalon kell beállítanod a 301-es átirányítást, általában elég egy pár soros módosítása az adott fájlon belül, de ha nem vagy biztos abban, hogy hogyan csináld, kérd a rendszergazdád segítségét.
  5. Bejövő linkek
    A Google – bár nem szeret sokat elárulni az algoritmusai működéséről – legújabb változtatásai mind arra mutatnak, hogy a keresőkben történő megjelenésekben egyre fontosabbá válik az adott oldalra mutató linkek minősége. Bár hosszú időn keresztül mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy az oldalra mutató linkek mennyisége fontos (és ez rengeteg – veszélyes, Google által büntetett – linkcseréhez vezetett), az új update-ek egyre inkább arra mutatnak, az számít, hogy milyen látogatottságú, nézettségű, fontosságú oldalról mutat az adott link az oldalunkra.
    Hogyan használd? A Google egyre több kiadásában népszerűsíti a „thought leader”, azaz az üzletágon belüli vezetés fontosságát, ami arra utal, hogy a hangsúly fokozottan a tartalmon van. Ha képes vagy olyan tartalommal előállni, ami másokat arra sarkall, hogy linkeljenek, sokat elérhetsz.