Hogyan teszteld le a startup-ötleted?
Közzétéve: 2014. 11. 20.
/
Megvan az isteni szikra – de vajon másoknak is bejönne annyira, mint Neked? A „Lean Startup” elmélet szerint a legtöbbet azzal teheted a startupod-ért, ha minél előbb „szabadon engeded” az ötletet, és hagyod, hogy minél többen kipróbálják, véleményezzék: ez a Minimum Viable Product (MVP), azaz a Minimum Életképes Termék: a legkisebb érték, amit kiadhatsz a kezedből, és amit a (leendő) vásárlóid véleményezni tudnak. Ezzel rengeteg dolgot megtudhatsz a termékedről, anélkül, hogy túl sok pénzt/időt beleöltél volna, és még egy olyan fázisban tudod megváltoztatni, illetve elvetni azt, ami a lehető legkevesebb anyagi kárt okozza.
Cikkünkből megtudhatod milyen MVP típusok vannak, és hogyan indítsd úgy útjára, hogy minél többen kipróbálják. Jó tanács lehet még, hogy elolvasd a cégek „Rólunk” oldalait, hogy megtudd, hogyan kezdték a „nagyok”.
A legfontosabb, hogy még az MVP elindítása előtt tisztázd magadban:
- Mi az, amit meg akarok tudni a termékemről?
- Mit fogok sikerként elkönyvelni?
- Hogyan fogom (tudom!) mérni a visszajelzéseket?
Ötletek MVP-re:
- Landing oldal, + Adwords hirdetés (Buffer)
A legfontosabb: legyen egy landing oldalad, ami röviden leírja az oldalt, és legyen egy „vásárlás” gomb rajta – ezzel rögtön megtudhatod, hányan vannak, akiket valóban érdekel a terméked, és fizetnének is érte. A „Vásárlás” gomb megnyomása után átirányíthatod őket egy olyan oldalra, ahol feliratkozhatnak, hogy elsőként értesüljenek, mikor a termék valóban megjelenik, és így – ha úgy döntesz, a terméked valóban elindítod – már lesz is egy e-mail listád!
Fontos, hogy a landing oldaladat minél többen lássák: ehhez elkezdhetsz Facebook-hirdetést indítani, amivel meg tudsz célozni egy olyan közönséget, akiről úgy gondolod, hogy a terméked legtöbb hasznát venné; illetve Google hirdetéssel. A Google hirdetésnél a kulcsszavak megválogatására kell koncentrálnod, és abból, hogy hányan keresnek rá, és mennyibe kerülnek a kulcsszavak, meg fogod tudni állapítani, valójában mekkora az igény a termékedre – hogy ez az igény csak a Te fejedben létezik-e, vagy más is érzi.
Talán a legismertebb, mindössze egy weboldallal indító vállalat a Buffer volt, ami 2 oldalnyi landing oldallal indított, amiben röviden ismertették a terméket. Rengeteg feliratkozást, illetve e-mailes visszajelzést kaptak, ami mind alakította az app-et. - Bemutatkozó videó
Ha a terméked leírása túl bonyolult lenne, vagy ha úgy érzed, vizuálisan egyszerűen jobban átadható, a landing oldaladon helyezz el egy rövid, egyszerű videót. A legtöbben sokkal szívesebben néznek végig egy 90-120 másodperces videót, mint 1-2 oldalnyi anyagot elolvasnak, ezért ha valóban jól vizualizálni tudjátok, mi a terméketek/szolgáltatásotok lényege, érdemes befektetni egy videóba.
A „videó, mint MVP” megoldás talán legismertebb példája a Dropbox volt. A 3 perces videójukat, miután kiposztolták a Hacker News oldalára, megközelítőleg 75000-en látták egy este alatt. - Kérdőív
Ha kérdőívvel szeretnél elindulni, fontos, hogy eldöntendő kérdéseket használj, és ne próbáld rávezetni a kitöltőket, hogy a terméked mire megoldás: inkább koncentrálj arra, hogy megtudd, hányan osztoznak a problémán, amit a terméked megoldana. A kérdőív, mint MVP sikeressége nagyban azon múlik, kik töltik ki, ezért érdemes lehet olyan Facebook-csoportokba posztolni azokat, akik a célközönségedet képeznék. - Közösségi befeketetők
Bár a Kickstarter remek megoldás amerikaiaknak arra, hogy megnézzék, mennyien és mennyit adnának a termékükért, sajnos a magyaroknak nincs lehetőségük kipróbálni. Azonban a magyar „crowdfunding” megoldások léteznek – érdemes elindulni velük, és a projektet a Facebook-on extrán hirdetni, hogy minél többen kattintsanak. - Egyetlen funkció
Nagyon sok cég (köztük például a Google is!) egyetlen egy funkcióval indult. Ha le tudod annyira csupaszítani a termékedet, hogy egyetlen funkciója legyen, miért ne indulnál el azzal? Ha beválik, finanszírozni tudod a további fejlesztéseket; ha nem, akkor pedig tudod, hogy a projektnek (ebben a formában) nincs jövője.