Startup PR
Közzétéve: 2014. 12. 10.
/
Ha senki sem hallott a termékedről, nehéz értékesíteni. A PR – sajtó és nyilvánosság – nagy szerepet tölt be minden startup életében, segíthet sokkal gyorsabban elérni a célokat, legyen az minél több figyelem és korai felhasználó megszerzése, több befektetés, vagy akár top tehetségek megszerzése a céghez.
A PR-t kiszervezni azonban sokszor túl drága, hiszen, főleg lean startup-ok esetében, nem fér bele a költségvetésbe. Szakértők szerint három ok lehet arra, hogy egy startup PR céget fogadjon: ha nagyon zsúfolt piacra lép, ha valóban „forradalmi” termékkel áll elő, vagy, ha a cég CEO-ja már ismert egy-egy korábbi vállalkozása miatt, és a cég mindenképp sok figyelmet fog kapni.
- Tudd, mi az üzeneted.
Mi a céged valódi értéke, milyen problémát old meg? Vedd példának az Übert, ami nem közlekedési app-ként, hanem technológiai cégként reklámozza magát; a Twittert, ami nem csak a blogolásra, hanem sokkal inkább emberek megismerésére, és a kapcsolattartásra helyezi a hangsúlyt – mi az, amit a terméked valóban elérhetővé tesz a felhasználóid számára? Ez az, amit meg kell találnod, és alkalmaznod kell.
Ha megvan az üzeneted, menj biztosra: legyen a cégen belül mindenki tisztában azzal, mi lesz az az egy mondat, amiben leírjátok a céget. Hozz létre egy „pitch-dokumentumot”, amiben szerepel ez, alatta pedig a három egyéb probléma, amit a céged megold, vagy üzenet, amit szeretnél, ha az újságírók továbbadnának. Ha cégen belül mindenki tisztában van ezekkel, akkor egységesebb lesz az arculatod – és nem tudod, ki mikor találkozik egy olyan újságíróval vagy blogerrel, akivel megoszthatja ezt. - Tudd, minek van hírértéke.
Mi az a cégedben, ami egyedivé teszi? Mivel kínál többet, mint a versenytársai? Ha ezekre nem tudsz választ adni, érdemes lehet még fejlesztgetni a terméked, és azután írni újságíróknak, hogy erre választ kapsz.
Ha úgy érzed, hogy a terméked készen áll arra, hogy a nyilvánosság elé lépjetek vele, akkor tudd, mi az, amiről szívesen írnának – most léptetek partnerkapcsolatba egy céggel, kiadtatok egy tanulmányt, esetleg most indítottátok el a terméketeket egy nyitóbuli keretében. Ezek olyan dolgok, amiknek hírértékük van, és lehet őket prezentálni.
Mikor újságíróknak írsz, küldd el a pitch-dokumentumodat – a legtöbb technológiával foglalkozó újságíró csak minden levél első két mondatát fogja elolvasni. Küldj számadatokat is – mennyivel tud többet, mint a többiek hasonló terméke, hányan használják, hányan küzdenek olyan problémával, amit a termék megoldana, stb. Ne felejts el képeket küldeni – a legtöbben örülnek neki, ha nem nekik kell utánajárniuk, neked pedig remek alkalom brandingre. - Körültekintően válaszd ki, melyik újságírónak küldöd el az anyagodat.
Nézd végig azokat a blogokat, újságokat, amik ezzel foglalkoznak, és próbáld megtalálni azt, aki leginkább a startupodhoz kapcsolódó témákkal szokott foglalkozni. Mikor emailt írsz, célozz a korábbi írásaira, de azt is fejtsd ki, hogy a te terméked miben különbözik azokétól, amikről már írt.
Semmiképp se átlagos „sajtóközleményt” küldj, amiben túl sok a zsargon, vagy az idézet. Minden sajtós emailt külön írj meg, tedd személyessé. - Ne hangsúlyozd túl a befektetést.
Ne az legyen az első, amit a startupodról hallanak, hogy mennyi pénzt kaptál. Építs fel már előzetes termékismeretet, hogy mindenki pontosan tudja, miiről van szó. Ha csak az alapján ismernek, hogy mennyi befektetést kaptál, akkor túl nagy elvárásokkal fogsz szembesülni.