Milyen típusú a startup-ötleted?

Ötletből rengeteg van, és számos módszert is bemutattunk már arra, hogy hogyan próbáld ki őket a lehető legkevesebb anyagi befektetéssel. De mielőtt belevágsz az üzletbe, érdemes végiggondolni azt is, mekkora bevételre számíthatsz az üzletből.

Ha helyesen be tudod sorolni az ötletedet az alábbi kategóriák egyikébe, képet kaphatsz arról, mekkora növekedésre számíthatsz – és ez alapján döntést hozhatsz, érdemes-e otthagynod a jelenlegi munkádat az ötleted megvalósításáért cserébe? Ha megtudod a startupod típusát, pontosabb képet kapsz arról, hogy mekkora növekedésre számíthatsz, illetve azt is, hogy mit kell tenned azért, hogy szintet lépj.

milyen-tipusu-a-startup-otleted

Életmód vállalkozás

  • Általában már létező ötlet másolása, ritkán van igazi versenyelőny. Nincs, vagy maximum 1-2 alkalmazott.
  • A kényelmi zónán belül működnek.
  • Amerikában az összes vállalkozás 80%-a ilyen típusú.
  • rendezvényszervező, kalligráfia-oktató, nyelvtanár…

Kis kockázatú vállalkozások

  • Ehhez az alapítók már üzletként állnak hozzá, több profitot generál, több alkalmazott.
  • Kis kockázatú marad, mert nincs méretezhető versenyelőnyük. Előfordulhat, hogy csak a szerencsés gazdasági körülmények miatt tudott kiemelkedni az életmód-vállalkozások közül. Az alapítók szaktudásának hiánya is okozhatja, hogy ezen a szinten ragad meg az ötlet.

Ígéretes vállalkozások

  • Különleges tulajdonságokkal rendelkezik: szándék, fókusz, üzemméret, méretezhetőség, végrehajtási képességek
  • Képes vezető céggé fejlődni, ilyen például a Domino’s, vagy a Subway

Ami tehát visszatartja az életmód-típusú vállalkozásokat a növekedéstől, az olyan erőforrások hiánya, amik értékessé, egyedivé, vagy utánozhatatlanná tennék. Az erőforrások alatt itt mindazt értjük, ami a termelési folyamat része, legyen az földterület, alapanyagok, képességek, kapcsolatok, engedélyek, stb.

Az erőforrások értékesek, ha segítik a vállalkozást, hogy különböző lehetőségeket teljesítsen be, veszélyeket semlegesítsen, és olyan termékeket és szolgáltatásokat állítson elő, amik a vevők számára értéket képeznek.

Az erőforrások ritkák, ha nincs, vagy kevés az olyan (potenciális) vetélytárs, aki szintén birtokolja azokat.

Az erőforrások „utánozhatatlanok”, ha a (potenciális) versenytársak számára túl drága/nehéz lenne reprodukálni azokat.

A legfontosabb erőforrás maga a vállalkozói ismeret, akár az alapítóé, de ide érthetjük az egész menedzsmentet. Ennek a tudásnak lehet a forrása a piac, vagy az adott technológia különlegesen jó ismerete.

A vállalkozás akkor fejleszthető, ha a következők közül rendelkezik valamelyikkel:

Hozzáadott érték

A vállalkozás a felhasználó számára olyan értéket állít elő, amit máshol nem kap meg.

Problémamegoldás

A vállalkozás hozzáadott értéke a problémamegoldás: valamilyen kellemetlenségtől szabadít meg, vagy egy komoly vágyat elégít ki. A probléma megoldásáért valaki hajlandó prémium árat fizetni.

A vállalkozásnak nagy piaca van és erős haszonkulccsal rendelkezik

  • Ha a vállalkozás piaca elég nagy (legalább 100 millió forint),
  • magas a várható növekedési arány (legalább 20% évente)
  • A haszonkulcs legalább 40%
  • Erős és hamar érkező cash flow (folyamatos bevétel, kevés eszköz, alacsony üzemi tőke)
  • Magas várható profit (legalább 10-15% adók után)

A vállalkozás illeszkedik az alapító tehetségéhez

Ha a vállalkozás jól kiegészíti az alapító és a menedzsment tehetségét.