Honnan tudhatod, hogy az ötleted már megvalósították-e?
Közzétéve: 2015. 01. 11.
/
A legtöbb vállalkozó fél attól, hogy az ötlete már létezik, hogy valaki más hamarabb kijön a forradalmi termékkel/szolgáltatással, amit kitaláltak. A Google ebben a helyzetben nem sokat segít – nehéz rájönni, pontosan mire keress rá, és még nehezebb megállapítani, az egyes cégek hol tartanak a termékfejlesztésben.
Fontos jelzés lehet arra vonatkozóan, hogy eléggé ismered-e a piacod, az, hogy nem ismered a lehetséges versenytársaidat. Ez jelzés lehet arra vonatkozóan, hogy több időt kell töltened az üzletágad megismerésével.
Amit érdemes észben tartani, az az, hogy nem baj, ha az ötleted másnak is eszébe jutott. 7 milliárd ember él a Földön: valószínűleg másnak is eszébe jutott az, ami neked. Az ötlet azonban nem egyenlő a megvalósítással. Ha azonban vannak is versenytársaid, az alapvetően jó hír: azt jelenti, más is úgy gondolja, hogy van piaca az ötletnek. A fontos az, hogy az ötleted hozzávalói között legyen valami olyan eredeti, amit más nem fog tudni leutánozni. Ebben segíthet az, ha felkeresed a potenciális vevőket, és megkérdezed, hallottak-e már a termékedhez hasonlóról, használták-e, és ha igen, miért hagyták abba.
Mi lehet az a része az ötletednek, amit más nem fog tudni leutánozni?
- A célközönséged nagyon-nagyon pici.
Ha elég kicsi a közönséged, más nem fogja tudni megcélozni, vagy nagyobb cégek nem fogják érdemesnek tartani. Niche piacban könnyű nagy részesedést szerezni: könnyen terjednek a hírek, és ezért más nem nagyon fog belekezdeni abba, amit Te csinálsz. - Jobb a technológiád, mint bárki másé.
Miért kezdték el az emberek a Google-t használni Altavista helyett? Mert a Google terméke annyival jobb volt, teljesebb információt adott, amivel az Altavista nem tudott versenyezni.
Ha van egy olyan, saját technológiád, amit fel tudsz használni, mindegy, hogy másnak eszébe jutott-e az ötleted. - Létező problémát old meg.
Ez szorosan összefügg a technológiával: ha már van rengeteg, az ötletedhez hasonló termék/szolgáltatás, de van velük valami gond, ami miatt nem sokan használják azokat, vagy egy olyan probléma van velük, amire sokan panaszkodnak – lehetőséged van betörni a piacra.
Példaként említhető a Dropbox: a Dropbox alapításakor már rengeteg felhő-alapú tárhely szolgáltató volt, de az emberek mégsem használták azokat – szimplán azért, mert nem voltak kényelmesek, nem álltak kézre, túl bonyolultak voltak. A Dropbox alapítói észrevették az ebben rejlő lehetőséget, és egy sokkal kényelmesebb szolgáltatással álltak elő.
A másik, közelmúltból való példa a Yik-Yak: a titkokat lokáció alapján, anonim hirdető applikáció észrevette azt a vágyat a névtelenségre, amit az Internet egyre kisebb része képes megadni a felhasználóinak. Öt hónappal alapítása után az app 1 millió dollárt befektetést kapott.
Ha mégis hírt kapsz egy olyan cégről, amely – már befektetéssel – a tiédhez hasonló ötletet próbál megvalósítani, ne ess kétségbe. Tervezhetsz úgy is, hogy ha elindítod az ötletedet, később még mindig megvehetnek – gondolj csak a Google-ra, aki megvette a Youtube-ot – a videómegosztó portál teljes mértékben belepasszol a portfóliójukba.. A lényeg, hogy ne aggódj amiatt, hogy az első vagy-e a piacon: utolsónak lenni, akit már senki nem követ, mert minden igényt kielégítettél, sokkal fontosabb.