Mi a startup CEO igazi feladata?
Közzétéve: 2015. 01. 12.
/
Bár sokszor úgy tűnik, a ping-pong asztal beszerzése, és partik összeállítása, a cégvezetés feladata ennél sokkal összetettebb.
Egyrészt arra kell koncentrálnia, hogy ne forgácsolódjanak szét a startup korlátozott erőforrásai – azaz meg kell találnia, mi a cég fő feladata, milyen problémát oldanak meg, és annak megoldására kell koncentrálni. Egy startupban ugyanis, jellegénél fogva, rengeteg ötlet lesz – a sok tehetséges kolléga mind megpróbálja megvalósítani azt, amit belelát a cégbe.
A vezető feladata az, hogy egy kalap alá fogja ezeket a kezdeményezéseket; kiválassza azokat, amik valóban előreviszik a céget, és beleférnek annak profiljába. Neki kell megadnia azt a keretrendszert, amiben egy-egy munkatársa dolgozik.
Másrészt arra is koncentrálnia kell, hogy ezzel a limitálással ne törje meg a munkaerő lelkesedését. Fontos, hogy az alkalmazottak motiváltak maradjanak, hiszen egy startup első éveiben sok visszautasítással és problémával szembesülhet, amin csak úgy tudtok átlendülni, ha mindenki motivált marad, és magáénak érzi a projektet.
A CEO feladata az is, hogy megtalálja azokat az embereket, akik a meglévő munkaerő mellett jó kiegészítést jelentenének. Ezért jól kell tudni kommunikálnia, hogy miért éri meg a legtehetségesebb szakembereknek csatlakoznia.
A CEO kommunikációs képességei máshol is szerepet játszanak. Neki kell elmagyaráznia a vevőknek, hogy miért vegyék meg a terméket, a befektetőknek pedig azt, hogy miért éri meg befektetni. Összefoglalva, neki kell megadnia a cég kontextusát, hogy a sajtótól kezdve a rendszergazdáig mindenki számára világos legyen az, miért jobb hely a világ a cég létezésétől.
Ez nem azt jelenti, hogy a CEO az, akinek az egész kontextust, a startup történetét ki kell találnia. Ez jöhet máshonnan is, lehet hosszú egyeztetések eredménye, de a CEO feladata az, hogy ezt a kontextust észben tartsa, és gondoskodjon róla, hogy az érdekes és világos maradjon. Ha megvan ez a kontextus, minden lépésről könnyen megállapítható, hogy a stratégia része-e.
A harmadik feladat, amiért a CEO-nak felelősséget kell vállalnia, az annak a biztosítása, hogy mindig legyen elég pénz a bankban. Az összes, ezen kívül eső feladatot delegálnia kell.
Pontokba szedve, a CEO feladata:
- A csapat motiválása.
- (Agresszív) célszámok megállapítása.
- Heti meetingek – híradás egymásnak azért, hogy mindenki tisztában legyen azzal, mi történik a cégen belül. A csapatvezetők ötleteinek összegyűjtése, valamint lista készítése héten elvégzendő feladatokról.
- Kéthavi meetingek arról, hogy ki hol tart a stratégia teljesítésében, hogy haladnak a csapatok.
- Visszajelzés – ismerd fel, mikor valaki valamit jól csinált – még akkor is, amikor épp negatív visszajelzést kap. Mindig „csomagold be” a kritikát két dicséret közé, hogy a másik tudja, hogy értékeled a munkáját, és motivált maradjon.
- A félreértések rendezése.
Ha valóban sikerült egy nagyon tehetséges, motivált csapatot összeraknod, gratulálunk! Ugyanakkor ez könnyen azzal is járhat, hogy sok lesz a kakaskodás, a területféltés, és az egyet nem értés. Nem szabad személyes preferencia alapján dönteni, hanem mindig a cég stratégiai érdekeit kell szem előtt tartanod, és mindig úgy kell lerendezned az ügyet, hogy senkiben se maradjon tüske. - A vevők megismerése.
A CEO az idő legalább 30%-át a vevőkkel kell, hogy töltse – azokkal, akik a terméket/szolgáltatást valóban igénybeveszik. Tőlük fognak jönni a legjobb ötletek a fejlesztéssel kapcsolatban, és sokkal pragmatikusabb, hogyha ezt közvetlenül hallod, mintha átmenne egy másik szűrőn – az értékesítési csapatod nem feltétlenül fogja/tudja továbbadni az összes visszajelzést.