Hogyan éld túl a startupod első évét?
Közzétéve: 2015. 01. 24.
/
Ha folyamatosan arról olvasol statisztikákat, hogy a legtöbb startup még az első évben elbukik, vagy, hogy a legtöbb vállalkozó első startupja nem élhet túl tartósan, könnyű elkedvetlenedni.
Bár az, hogy startupok mégsem bizonyulnak profitábilisnak, előfordul, és a hibák jelenthetnek olyan tanulási folyamatot, ami egy későbbi vállalkozásban felbecsülhetetlen tapasztalatként kamatoztathatók, összegyűjtöttünk néhány olyan tippet, amik maximalizálják a túlélés esélyét.
- Szabadulj meg azoktól, akik nem hisznek a startupodban.
Persze, előfordulhat, hogy igazuk van, és a vállalkozásod tényleg nem életképes. Azonban, ha folyamatosan ezt kell hallgatnod, egy idő után Te magad is el fogod hinni – és nem fogsz teljes erőbedobással dolgozni a startupod sikerén.
Ne hagyd, hogy ez megtörténjen: szabadulj meg a hitetlenektől, amint lehet.
Ide tartozik, hogy dolgozz a lehető legkevesebb emberrel. Ne költs többet, mint amit a költségvetésben megszabtál magadnak, és oldjatok meg minél több feladatot (pl. PR-t) házon belül. - Ne becsüld le, mennyi munkával fog járni a startup beindítása.
Heti hét nap, napi 18 óra az átlag, amit a vállalkozók a startupjuk első évében munkával töltenek. Sok vállalkozó nem ismeri fel azt az elképesztő mennyiségű munkát, ami egy startup sikerre viteléhez szükséges.
Bár nem várható, hogy teljes mértékben felkészülj arra a hihetetlen mértékű munkára, ami rád vár – különben nem indítanál vállalkozást – ha észben tartod, hogy mennyire keményen kell dolgoznod a sikeres vállalkozásért, nagy segítség lehet az első évben.
Legalább egy év, amíg a vállalkozás sikeres lehet. Addig ne add fel, és dolgozz keményen. - Ha B2B üzleted van, a termék helyett kezdj el a vásárlódra koncentrálni.
Amit a legtöbb cég elfelejt az alapítás utáni első évben, az az, hogy nem az üzletágért kell dolgozniuk, nem abban kell újat létrehozniuk: a vásárlóra kell gondolniuk, és őt kell minél alaposabban kiszolgálniuk.
Próbálj meg minél többet megtudni a vevőidről a Lean Startup módszerrel, és az ő igényeiket vedd figyelembe. változtatgasd a termékedet addig, ameddig fizetnének érte. - Bánj okosan a rendelkezésre álló készpénzzel.
Minél kevesebb alkalmazottal próbálj együtt dolgozni; ne bérelj irodát, ha nem muszáj (vagy bérelj közösségi irodában helyet). Csak akkor költs, ha tényleg muszáj.
Ez a későbbiekben nagyon hasznos lehet számodra, akkor is, ha több pénzetek lesz, hiszen megtanulsz priorizálni. - NE érzelmek alapján ítélj.
Ha a saját cégedről van szó, érzelmileg sokkal többet ruházol be, mintha csak alkalmazott vagy valahol. Nem hagyhatod, hogy az érzelmeid vezéreljenek: mindig a vásárlóid, és a cég érdekeit kell szem előtt tartanod. - Dolgozz együtt a befektetőiddel.
Különösen nagy segítség lehet, ha egy olyan embernek adsz részesedést a cégedből, aki mentorál
Soha se lepd meg a befektetőidet váratlanul. Mindig időben szólj, ha rossz hírt közölsz, így puhíthatod az ütést, és Te irányíthatod a beszélgetést. Ellenben, ha nem tőled tudják meg, hogy valami nem úgy sikerült, ahogy tervezted, megakadhat a bizalom kettőtök között. - Egy startup nem egy mini-üzlet.
A startup egy kísérlet. Nem bukhatsz el benne, csak nem várt eredményeid lehetnek. Mindig változtathatsz a termékeden, vagy a céged felépítésén. - Ne feledkezz meg arról, hogy sok vállalkozónak sikeres volt az első startupja: Mark Zuckerberg (Facebook), Evan Spiegel (Snapchat), Kevin Systrom (Instagram).