Hogyan nevezd el a startupod?
Közzétéve: 2015. 01. 26.
/
Ha megvan az ötleted, amivel az elkövetkező 1-3-5 évben, vagy életed végéig foglalkoznál, ha már tudod, hogy milyen problémát oldana meg a terméked, hogy milyen lehetőségeid vannak a startupoddal, hogy hogyan indítsd el azt a lehető legkevesebb tőkével – már csak egy feladatod maradt: nevet keresni.
- A teszt, amin minden startup-névnek át kell mennie: el tudod-e mondani a nevet egy konferencián, körülötted 200, beszélő emberrel, úgy, hogy akinek mondod, le tudja írni helyesen, és rá tud keresni? Ha meg tudják ismételni a nevet, már túl is vagy az első kihíváson.
- Ha a név átment ezen a teszten, nézd meg Google-on, Facebookon, Twitteren: mennyire eredeti? Meg tudod venni a domain nevet? Ha másképp kell írnod a domainnevet (akár kötőjellel, akár helyesírásilag), rengeteg elvesztett találatot jelenthet.
- SEO-szempontból mennyire jó a név? Tudsz elég, és olyan minőségű tartalmat biztosítani, hogy Te legyél az első a Google találati listáján?
- Össze tudod kötni a nevet a céged történetével? Lesz egy olyan sztori a névvel kapcsolatban, amire az emberek rögtön asszociálni fognak, amint meghallják/meglátják a nevet? El tudod majd mondani a történetet egy emlékezetes formában konferenciákon, újságíróknak, az első vevőknek?
- Szereted a nevet? Az, hogy kedveled, nem elég. Szeretned kell, mert később nem fogod tudni megváltoztatni, csak nagy munka árán.
A névválasztásban segíthet, ha a következőkre gondolsz:
- A név jelezheti, hogy mi a termék,
- Utalhat arra, hogy milyen a termék használóinak személyisége
- Utalás lehet arra, hogy milyen előnyökkel jár a használata a vásárlók számára.
- Hogy fog kinézni URL-ként? Jó ötlet végiggondolni, hogy fog festeni a címsorban – a Pen Island és az Expert’s Exchange klasszikus példák arra, hogy érdemes végiggondolni egybeírva is a cég nevét.
- Vedd figyelembe, hogy hogyan fog kinézni a név nyomtatva. Van-e valamifajta vizuális egyensúly a karakterek között, hogy a logó önmagában nyomtatva is megállja a helyét.
- Ha külföldre is szeretnél terjeszkedni, nézd végig Google Translate-en a fordításokat a névre! A későbbiekben ez nagy segítség lehet.
Lényeges a névvel kapcsolatban, hogy legyen emlékezetes, rövid, és könnyen kimondható. Gondolj például a Google-re, ami annyira könnyen gördül a nyelvről, hogy igésítettük is. Pedig etimológiailag is kapcsolódik a szolgáltatáshoz: a Google az ogle, fixírozás igéből kiinduló szójáték, de ez annyira mellékessé vált a használata során, hogy ma már nem is gondolunk rá.
Vannak olyan nevek, amik a termék szerepére utalnak. A Tinder szó a hírhedt randi appnál az angol gyújtós szót jeleníti – azaz az app gyújtja meg a lángot két személy között. A BuzzFeed arra az olvasólistára utal, ami a legtöbb buzz-t, hírverést generálja. Ilyenkor érdemes egy-egy szlogent generálni a név mellé, hogy mindenki számára azonnal világos legyen, mire utal a név (például Tinder: How People Meet).
Persze választhatsz olyan nevet is, ami nagyon leíró, és nem szorul egyéb magyarázatra – például The Learning Company, vagy Netflix (filmek neten keresztül).
Sok név, ami nagyon tetszeni fog, nem lesz elérhető. Ha csapatban próbáltok nevet keresni, segíthet, ha leírjátok, mit kerestek egy névben (leíró jelleg, rövidség, konnotáció), és a megadott paraméterek alapján súlyozzátok a felmerülő neveket. Ez segíthet abban, hogy objektíven tudjatok dönteni.