Ki a legalkamasabb jelölt a marketinged vezetésére?
Közzétéve: 2015. 01. 31.
/
Rengeteg kezdő cég és KKV számára gondot jelent, hogy ki vezesse a marketingjüket. Bár sokszor mondják, hogy a marketing és a zene az a két szakma, amihez mindenki ért, a marketinged túl fontos ahhoz, hogy egy hozzá nem értő kezébe helyezd.
Cikkünkben kitérünk arra, hogyan döntsd el, hogy a marketinget házon belül, vagy ügynökség segítségével oldjátok meg, illetve arra, hogyan döntsd el, kire érdemes rábíznod a céged marketingjét.
Ha úgy döntesz, ügynökséggel szeretnél együtt dolgozni, rengeteg előnnyel találod szembe magad. Az ügynökségi munka ugyan drágább lesz, de a pénzedért remek szakemberekkel fogsz együtt dolgozni. Az ügynökségek lehetőséget adnak arra, hogy több ember is foglalkozzon a cégeddel, akiknek változatos képességeik vannak. Olyan tervvel fognak előállni, amik adatokon alapulnak. Nem mellesleg az irodai munkátokból sem vesz el annyi időt az ügynökséggel közös munka, mintha házon belül lenne marketingesetek.
Ha marketingest szeretnél alkalmazni, az ő munkáját sokkal inkább az ellenőrzésed alatt tudod tartani: figyelni tudod, éppen min dolgozik, és az eredményeit is azonnal látod – amiért felelős is. Mivel koncentráltan, csak a te cégeddel fog foglalkozni, sokkal több ideje van személyre szabott megoldások kitalálásában, mint egy ügynökségnek, ahol egy account manager általában legalább 2-3 ügyféllel dolgozik együtt.
Bár sok startupban a marketinget az IT/értékesítés/CEO végzi, érdemes szakembert felvenni, amint lehetőség nyílik rá. Így a csapatod képes lesz a valódi munkájukra, és a prioritásokra koncentrálni, valamint a marketing-folyamataidat egy profi kezében tudhatod majd. A hátránya, hogy egy ember felvételével a készségek nagyon szűk keresztmetszetét kapod. Nehéz egy kollégára bízni, hogy egyszerre legyen a kutatód, dizájnered, íród, stb. Ez túl sok szerep egy személynek, ezért érdemes még az elején minél részletesebben kidolgozni, hogy kinek mi a feladata.
A marketing szakember és az ügynökség között tehát három kérdés segíthet dönteni:
- Mennyi pénzt tudsz rászánni a marketingre? Ha egy havi fizetésnél többet, érdemes ügynökséghez fordulni.
- Mennyire tudod elfogadni, hogy a marketingedet úgy dolgozzák ki, hogy neked nincs azonnali rálátásod? Bár az ügynökség el fogja veled fogadtatni a terveit, nem lesz olyan rálátásod a mindennapi tevékenységükre, mintha valakivel egy irodában dolgoznál.
- Tudsz elég embert foglalkoztatni ahhoz, hogy a marketingesednek tényleg csak a marketinggel kelljen foglalkoznia, és ne kelljen Photoshoppal vagy php-val tölteni az idejét?
Ha úgy döntesz, szeretnéd, ha a marketing az értékesítéssel és fejlesztéssel szorosan együttműködve, házon belül történjen, akkor meg kell találnod a megfelelő marketinges kollégát.
Ez különösen fontos feladat. Olyan emberre lesz szükséged, aki képes átlátni a céged működését, meglátja a termékedben azokat a lehetőségeket, amelyek a közönségedet megragadhatják. Képesnek kell lennie arra is, hogy elérje a vevőidet, ismerje a piacodat, és, hogy úgy tudjon prezentálni, hogy a (potenciális) vevőid nélkülözhetetlennek érezzék a terméked.
A jó marketinges legfőbb tulajdonságai: legyen célja, beleérző képessége, és jó elemzőképessége.
- Mennyire hatékonyan tudja kielégíteni a vevők igényeit? A marketing szakemberek nem csak az értékesítés lezárását kell, hogy szem előtt tartsák, hanem azok elégedettségére is oda kell figyelniük.
- Mennyire tudja meghallgatni, és magáévá tenni a vevők problémáit? Alapvető, hogy a marketinges ismerje a legtöbbször előforduló problémákat, kérdéseket, és tudja, pontosan mi az a helyzet, ahol a terméked a legjobb megoldás.
- Mit tud kezdeni a rendelkezésére álló adatokkal? Ha a marketinges csak az Analytics első oldalát nézi, az nem elég, de ugyanakkor tudnia kell kiválogatni az adathalmazból a releváns információt, és kontextusba helyezni azt.