Fejszeélezés
Közzétéve: 2015. 07. 02.
/
Bencze Attila MiniCRM tanácsadó már lassan hat éve van a cégnél. A „fejszeélezés” az egyik gyakran használt kifejezése – arra utal ezzel, hogy a cég attól nem fog fejlődni, ha sosem talál ki valamilyen újítást.
Minden cég életében eljön az a pont, hogy a dolgok már igazából mennek a „maguk útján”: érkezik nagyjából elegendő megrendelés, mindenki tisztában van azzal, mi a napi szintű feladata. Ilyenkor könnyű belesüppedni a rutinba, és hagyni, hogy a dolgok folyjanak a megszokott mederben.
Az üzleted azonban magától nem fog fejlődni. A nagy hajtásban sokszor nem is tudatosan végezzük a mindennapi feladatainkat: nem kérdőjelezzük meg, mit miért teszünk, megelégszünk azzal, hogy „mindig is” így válaszoltunk árajánlatokra/csomagoltuk a terméket/számláztunk/stb.
Ha azonban nem adunk lehetőséget a változtatásra, az újításra, akár azért, mert úgy látjuk, nincs értelme, hiszen a dolgok így is mennek, akár azért, mert a cégvezetők maguk is folyamatosan rohannak és nem tudnak odafigyelni – a cég veszíthet lendületéből.
Két okból is: ha a dolgozóknak nincs sikerélménye, mert mindent mechanikusan csinálnak, előre meghatározva, könnyen úgy érezhetik, hogy „bárkik lehetnének”. Ez persze kiöli a lelkesedést a munkájukból, kevésbé hatékonyan végzik a feladatukat, arról nem is beszélve, hogy sokkal nagyobb eséllyel állnak fel egy nap azzal, hogy ők köszönik szépen, befejezik a munkát.
A másik ok arra, hogy a cég veszít a lendületéből, egyszerűn belátható: ha minden feladatot ugyanúgy végzünk, nem várhatunk semmiféle változást. A cég – jó esetben – egy darabig fent tudja tartani a „napi hajtást”, érkezik elég megrendelő, de ha konzisztensen nincs minőségnövekedés, változás, újítás, mindig lesz olyan cég, aki megpróbálja elcsábítani a vevőket.
Ahhoz, hogy a kollégáink lelkesedését és az üzleti lendületet megőrizzük, Attila azt javasolja, kezdjünk el struktúrában gondolkodni. Ne csak napi szélmalomharcot vívjunk, és reagáljunk a napi történésekre: figyeljünk a napi feladatainkra, kérdezzük meg azt, hogyan tudunk úgy változtatni, hogy
a következő nap jobb legyen.
Mindenki a saját területéért felelős, persze – hogyan teheti az értékesítő a következő tárgyalást jobbá? A pénzügyes a következő számlázást? Ha a munkatársak azt érzik, hogy valamit javítottak, jobbá tettek, sikerélményük lesz, és a cég ezekkel a sikerélményekkel épül.
Előfordulhat, hogy 10 felmerülő ötletből 7 zátonyra fut, és nem megvalósítható, nem éri meg a fáradtságot – a maradék három azonban új vevői élményt adhat, egyszerűsítheti az irodai folyamatokat, profitot növelhet. Személyes tapasztalat: két kolléganőm egy webáruházban kitalálta, hogy az unalmas, barna kartondobozokat fel lehetne dobni logózott ragasztószalaggal. Kiderült, hogy az nem is annyira drága, sőt, sokkal olcsóbb, mintha mintás dobozokat vásárolna a cég – a logózott ragasztószalag pedig nemcsak a brandinget tette jobbá, de ma már a cég más országokban is alkalmazza.
Ahhoz, hogy egy inspiráló környezetet teremts, ami képes új dolgokat előállítani és lelkesíteni a munkatársakat, három dologra van szükséged:
1) a menedzsment együttműködésére. Az ilyen típusú változásokat mindig a cégvezetőnek kell kezdeményeznie.
2) felszabaduló időre. Azok a feladatok, amik a legtöbb cégnél a napi rutin részei – árajánlatokra válaszolás, számlázás, riportok összeállítása – rengeteg időt elvesznek, amit értelmesebben is el lehet tölteni. Ezért hasznos az olyan applikáció, mint a MiniCRM, ami képes emlékeztetni a teendőkre, email sablonok állíthatók be, automatikusan küld leveleket. Az így megspórolt idő és stressz alkalmas lehet arra, hogy új ötletekkel, projektekkel álljanak elő a kollégák.
3) az ötletek eredményességének mérésére. Mi az, ami valóban működött, számokkal alátámasztható eredményeket hozott? Ahhoz, hogy tudjuk, milyen eredménye volt egy újításnak, tudnunk kell, milyen eredmények voltak az újítás bevezetése előtt. Alapvető tehát, hogy legyen egy rendszerünk, amiből egyértelműen lekérdezhető, volt-e változás a vásárlók, megrendelők, érdeklődők, bevétel mennyiségében.
Attila posztjai itt érhetőek el, kapcsolatba lépni a bencze.attila@minicrm.hu email címen vagy a +36 (20) 319-7886 telefonszámon tudsz.