Kitörni az árversenyből

A MiniCRM workshopjának tanácsadói-kerekasztal részén többször szóba került, hogy mégis, hogyan lehetne kitörni az árakat az egyre lejjebb nyomó árversenyből? Juhász Attila, a MiniCRM stratégiai tanácsadója szerint a megoldás a termékesítésben rejlik.

Ahogy azt már W. Chan Kim és Renée Mauborgne, az INSEAD francia üzleti iskola tanárai is megírták a nagyhatású Kék Óceán Stratégia című könyvükben, az egyetlen módja annak, hogy a konkurencián felül tudj kerekedni, az, ha abbahagyod a versengést. A könyvben a vörös óceánok a “vérrel” és versenytárs-cápákkal vannak tele, míg a kék óceánok jelzik mindazokat az iparágakat, amik ma még nem léteznek.

Attila hasonló stratégiát javasolt a résztvevőknek: ha a céged babakocsikat árul, add el azt is, amiben különlegesebb lehetsz a konkurenciánál – legyen az szerviz, kismama-órák, vagy éppen a lehetőség arra, hogy visszavásárolod a használt kocsikat, és újra eladod őket. Ha könyveléssel foglalkozol, miért ne vehetnéd fel a munkakörödbe a tanácsadást is? Azok a tapasztalatok, amiket karriered alatt összegyűjtöttél, hasznosnak lesznek másoknak is – márpedig ha hasznos tudásod van, azért más hajlandó lesz fizetni.

A Kék óceán stratégiában a szerzők ezt a hozzáállást nevezik érték-innovációnak. A stratégia szerint ez az a lépés, amivel a versenytársaidat irrelevánssá teheted, és így friss, még meg nem hódított piacra léphetsz. Ezt érdemes megkülönböztetni mind az értékteremtéstől – ami önmagában nem elég ahhoz, hogy a piac többi résztvevőjétől megkülönböztesd magad, bár rengeteg előnnyel járhat – mind a „szimpla” innovációtól, amely inkább a technológiai újításokra vonatkozik. Az érték-innováció ugyanis csak akkor következhet be, ha az innováció használható és egyben költséghatékony is. Az érték-innováció képes megkülönböztetni a céget korábbi versenytársaitól, ugyanakkor alacsony költségvetéssel is megoldható változás egy cég életében. A stratégia lényege, hogy a költségeket csökkentse, miközben a vevők számára nyújtott értéket növeli.

Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, egy olyan hozzáállás szükséges, ami az egész céget magával ragadja, és minden munkatárs szem előtt tartja mint célt, és képes motivációt nyerni belőle. Fontos, hogy mindenki tudatában legyen annak, hogy az érték, amit teremt, nem csak a vásárló számára lesz érték, hanem a céget is előbbre tudja lendíteni. Ehhez elengedhetetlen, hogy az irodában töltött napok ne a fejszeélezésről, a napi tűzoltásról szóljanak, hanem az új ötletekről is, amik változatosabbá teszik a kollégáink munkáját is.

Amennyiben szeretnéd, hogy Attila a Te cégedben is meglássa, mit újíthatsz, keresd a 06-30-728-8776-os telefonszámon, illetve a juhasz.attila@minicrm.hu email címen!