KKV közösségi média 5. rész: multimédia
Közzétéve: 2015. 08. 22.
/
A közösségi oldalak és platformok céges, KKV szintű felhasználását boncoló cikksorozatunk ezen részében a multimédiás tartalmakat nyújtó site-ok felé vesszük az irányt.
Multimédia, tehát nem csak szöveg: megvizsgáljuk a YouTube, Vimeo, Vine és a Ustream oldalak lehetőségeit.
Leszögezhetjük, multimédiával foglalkozó oldalakat főként termék vagy szolgáltatást nyújtó cégek tudják igazán kihasználni, de a B2B értékesítés és brandépítés is az erősségeik közé tartozik.
A cikket nem nyithatja más, mint a világ legnagyobb videómegosztó oldala, ahol a második legjobb keresőmotor tárja a tartalmakat a felhasználók elé, és minden percben 72 óra tartalmat adnak hozzá világszerte.
A YouTube
Impozáns adatok, óriási felhasználási lehetőségek, gyakorlatilag csak a képzelet korlátozhatja mindezt, hiszen mind technikailag, mind marketing szempontból a tökéletességre hajaz a YouTube.
Egy comScore felmérés szerint az online vásárlók 90%-a találkozott már YouTube reklámmal, a többséget, azaz a 65%-ot befolyásolták is már a videós reklámok a vásárlásban.
A YouTube-ra felvitt marketing vagy promóciós tevékenységünket két irányba indíthatjuk el: reklámozás vagy tartalomszolgáltatás (melybe beletartozhat non-profit megoldás is, de akár a tartalommarketing stratégiánk is).
(100 ezer feliratkozó után ilyet kapunk a YouTube-tól)
Alapvetően a fenti megállapítás minden multimédiás szolgáltatást nyújtó weboldalra igaz. A feladata egy KKV vezetőnek, hogy végiggondolja, mi az, amire igazán fel tudja használni a YouTube (-szerű) felületeket?
A reklámozás gyakorlatilag brandépítésre és konkrét értékesítési ajánlattételre is megfelelő, ahol téma vagy demográfia alapján tudjuk megcélozni a célközönséget. Itt természetesen számolnunk kell nem csak a gyártási költségekkel, hanem a hirdetésből fakadó kattintási költségekkel is.
A másik megoldás a tartalommarketing világához tartozik, a lényege, hogy olyan videókat hozzunk létre, mely értékes információval látja el a nézőt az adott témáról, esetleg konkrétan termékről, szolgáltatásról. Ezek lehetnek brandelt megjelenések is (tehát saját termékek videós tesztje), de jellemzően a „szakértői státusz” elérése a cél, tehát az informális tájékoztatás.
A YouTube technikai megoldásai rengeteg kreatív lehetőséggel kecsegtetnek, interaktív videó létrehozása ma már nem bűvészmutatvány, ahogy szinte minden a digitális marketinghez köthető cikkünkben megemlítettük, a lényeg a koncepcióban való gondolkodásban van.
YouTube céges felhasználási tippek
- Törekedjünk a minőségre: régebben talán kevésbe, manapság azonban – a jó minőségű videót készítő mobiltelefonok világában – már elvárás, hogy minimum képileg rendben legyen az anyagunk. Kutassunk fel olyan, a piacunkhoz köthető, külföldi cégeket, amik hasonló módon használják a YouTube-ot. Onnan látni fogjuk, hogy mi az a képivilág, mely emészthetővé és minőségivé teszi az anyagunkat. Ugyanakkor fontos alapelv, hogy a kezdeti lépésekkor húzzunk meg egy határt, ne invesztáljunk túl sok pénzt technikai felszerelésekre egy próba projekt esetében. Ha jönnek az eredmények, lehet fejleszteni a minőségen, ám ettől függetlenül egy alap színvonalat el kell érni, melyhez sokszor már elég egy jobb mobiltelefon és némi szépérzék.
- Nagyon fontos keresőoptimalizálási szempont, hogy megfelelő címet adjunk a videónknak. Ne a brandnevet tartalmazza, hanem a témát, terméktípust! Illetve szintén kiemelten fontos, hogy a videó leírásában részletesen írjunk arról, hogy mi található a rövidfilmben, illetve a hozzárendelhető kulcsszavakat is jelöljük be feltöltéskor!
- A Google rangsorolja a YouTube csatornákat, és a keresőben a jobbaknak ítélteket jeleníti meg a felső helyezésekben. Ha van olyan régebbi tartalmunk, mely értékelésben, minőségben, illetve nézettségben nagyon elmarad az újak teljesítményétől, akkor azt töröljük. Ezzel elkerülhető, hogy rontsák a csatorna összteljesítményét.
- Ne feledkezzünk meg arról, hogy a videómarketinggel célunk is van. Ezt a teljes koncepció elején le kell fektetnünk, és a „Call to action-t” ehhez kell igazítanunk. Erre pedig minden videóban, leírásban fel kell hívnunk a figyelmet. Legyünk kreatívak, ne vásárlásra buzdítsunk, hanem a tartalommarketing szofisztikált céljaival operáljunk.
- Megosztás, like és feliratkozás, komment. Ez a négy fő mutatószám, melyek a nézettség mellett megmutatják a videónk sikerességét. A videóink végén kérjük meg a nézőket, hogy ha tetszett nekik a videó, akkor lájkolják, értékeljék, kommenteljék vagy osszák meg, természetesen a feliratkozás mellett.
- A videókban hozzunk fel témákat, melyeket a videó alatti komment szekcióban lehet kitárgyalni.
Szakmázóknak – VIMEO
A Vimeo.com egy a YouTube-hoz hasonló videómegosztó oldal. Profilját tekintve azonban más, sokak szerint maga a lejátszó jobb minőségű, illetve az egész oldal elsősorban a kreatív filmkészítőket célozza meg. A technikailag és felépítését tekintve magasabb minőségérzet miatt sikeres is volt a koncepció, a profi és nagyon tehetséges filmkészítők jellemzően inkább itt osztják meg tartalmaikat. Gyakorlatilag a második számú videós oldalnak számít.
Ebből fakad a Vimeo egyik nagy előnye, hogy bár kisebb látogatottsággal bír, a közönsége sokkal lojálisabb és összetartóbb, mint a YouTube-é. Sőt, míg a YouTube már akkora közönséget ér el, hogy elsősorban csak csatornák és témák köré alakuló mikro közösségek tudnak kialakulni, addig a Vimeo egy átláthatóbb, szerethetőbb közeget, ezzel együtt közönséget képes létrehozni.
Úgy lehet elképzelni ezt a jelenséget, ahogyan a Facebook és a LinkedIn közötti különbséget is megtudjuk már fogalmazni magunknak.
A Vimeo oldala tehát egy újragondolt, tartalmát tekintve magasabb minőségű közeg, ahol szakmai visszajelzéseket kaphatunk videós anyagunkkal kapcsolatban. A videókat könnyebb megtalálni, jobban vannak csoportosítva, és mennyiségileg is kevesebb anyag van fent, de elég csak azt a tényt megemlíteni, hogy annak idején a Vimeo volt képes először HD anyagok megjelenítésére.
Ez a szakmai, minőséget értékelő közönség részben azért is alakult ki, mert a Vimeon nincsenek videós reklámok, így a profi anyagokat „zaklatás” nélkül lehet megtekinteni.
A Vimeot elsősorban az olyan cégeknek ajánljuk, amiknek arculata már kiforrottabb, és lehetősége van imázs, jobb minőségű videók létrehozására.
A Vimeora feltöltött anyagoknál különösen fontos, hogy megszólítsuk a közönséget, vagy az információval, vagy a minőséggel. Mivel itt jelentősen kisebb közeg látogatja az oldalt, így fontos, hogy akik látják a videónkat, azok magasabb százalékban lépjenek valamilyen interakcióba velünk (mint mondjuk YouTube-on).
Rövid és népszerű: Vine
A Vine egy frissebb multimédiás alkalmazás, és sokak szerint a jövő ebben a formátumban van. A lényege, hogy 6 másodperces videókkal operál, melyeket egy alkalmazással tudunk létrehozni a telefonunkon. Ezeket utána megosztani tudjuk és más weboldalakra beágyazni. Nagy előnye, hogy kisméretűek a videók, csak rájuk kell vinni az egeret és már le is játszódik az anyag, gyors, kompakt. Leginkább a gif-videózás nagy versenytársa (és vélhetően felváltója).
A videómarketingnek elsősorban promóciós és „light” felhasználási formája lehet. A 2013-ban indult alkalmazás óriási sikereket ért el az elmúlt években, hiszen 40 millióan töltötték már le az appot, havonta közel 100 millió emberhez jutnak el az így készült videók.
A célközönség a 18-24-es korosztály, elmondhatjuk, hogy vállalkozások, amiknek az Instagram egy jól működő platform, azoknál a Vine meleg fogadtatásban fog részesülni.
A Vine nagy előnye, hogy a 6 másodperces maximum jó hatással van a kreativitásra, illetve miután egy friss (de már népszerű) rendszerről van szó, így a gyors beszállással előnyre lehet szert tenni.
USTREAM – az élő közvetítések nagyapja
A magyar kötődésű UStream volt a stream, azaz a közvetítések világának nagy úttörője. A weboldal és a kapcsolódó szolgáltatások segítségével könnyedén közvetíthetünk akár élőben is rendezvényeket, eseményeket. A UStream több mint 50 millió egyedi felhasználót szolgál ki havonta, ennek köszönhetően a legnagyobb stream szolgáltató a világon. Legyen szó rendezvényekről, politikai vagy sport eseményekről, technológiai kapcsolatú bemutatókról, a felhasználása gyakorlatilag végtelen.
A felhasználók direkt módon vehetnek fel élő képet, melyet ingyenesen vagy fizetős rendszeren keresztül tehetnek közzé a nagyközönség részére. A közönség reagálhat is a látottakra, így azonnali visszacsatolást is el lehet érni a közvetített anyaggal.
A marketingesek is egyre gyakrabban fedezik fel maguknak, hiszen 1-1 termékbemutató, komolyabb bejelentés, online szeminárium esetében kiváló társ lehet a megvalósításhoz. Természetesen komolyabb technikai felkészültséget igényel, és nem mellékesen nagyon ki kell találni, hogy a közvetített eseményt miért éri meg a nézőnek élőben néznie.
Kell-e a multimédia?
Igen! Szinte végelláthatatlanul jönnek azok a felmérések, melyek egyértelműen kimutatják: a multimédiás tartalomfogyasztás robbanásszerűen növekszik hétről-hétre. Ennek kihasználása nem csak javasolt, hanem szinte kötelező egy a marketingjére odafigyelő vállalkozásnak.
Hála a technika fejlődésének, a remek külföldi példáknak ez már nem luxus, gyakorlatilag csak az időt kell beleinvesztálni, ha el akarunk kezdeni videós tartalmat gyártani. Csapó és felvétel!
- Cikksorozat bevezető
- Alap tudáskészlet egy közösségi oldal üzemeltetéséhez
- A Facebook és a Google Plus
- Kistesók: Twitter és a LinkedIn
- Média világa: YouTube, Vimeo és Ustream
- Képben van a lényeg: Instagram, Pinterest, FlickR
- Összefoglaló, záró gondolatok
Cikkajánló: KKV web stratégia cikksorozat