KKV közösségi média 6. rész: képben van a lényeg
Közzétéve: 2015. 10. 05.
/
A KKV méretű cégeknek szóló, közösségi média felhasználást bemutató cikksorozatunk ezen részében a képfeltöltő közösségi platformokat vizsgáljuk meg. Instagram, Pinterest és Flickr. Hasonlítanak, mégis mások, mindegyik a vizuálisan jól kifejezhető termék vagy szolgáltatást nyújtó cégek számára hasznos alternatíva közönség- és közösségépítésre.
Instagram, itthon a legismertebb
Amikor az Instragramról beszélünk, érdemes azzal kezdeni, hogy meghatározzuk, kik is használhatják ezt a képmegosztó alkalmazást. Vajon kizárólag Való Világ rajongót követik a különböző celebeket, vagy valós brandek és személyek értékes tartalma is megtalálható rajta? Szerencsére szó sincs az előbbiről, hiszen az Instragramon rengeteg brand, illetve személy, sőt érdekes személy is munkálkodik.
Demográfiai elemzésbe nem érdemes kezdeni, de az megállapítható, hogy a 18-34 éves korosztály az, ami frekventáltan használja az alkalmazást/oldalt.
Bár, lehet, a te célközönséged nem teljes mértékben a fenti korosztály, ám ennek ellenére nem biztos, hogy el kell vetned az Instagramon való megjelenés. Azt megállapíthatjuk, hogy jellemzően a fogyasztói márkák azok, melyek remek stratégiát tudnak rajta kialakítani. Viszont ez nem kizárólagosság!
Az Instagramon való megjelenésnek két iránya van: az egyikben a mi magunk által tartalommal megtöltött céges oldalról beszélünk, a másikban pedig más oldalak és népszerű felhasználók szponzorálásáról, támogatásáról van szó, illetve tartalmi megjelenésről.
Ezek a népszerű személyek nem feltétlenül a sztárokat és a celebeket, „TV-s” hírességeket jelentik, hiszen az Instagramon megjelent már az a minőségi fogyasztói közeg, mely közül rengeteg „home made” tartalomgenerátor nőtte ki magát. Ezekre jellemző, hogy kiváló minőségű tartalmat (képi tartalmat) állítanak elő és osztanak meg, igen nagy közösséget kialakítva maguk körül.
Hogyan álljunk neki?
- Építsünk közösséget a hashtageket használva
Indulhatunk a 0-ról is, lehet kicsi a más oldalainkon megtalálható közösségünk mérete, a hashtagek megfelelő használatával olyan felhasználókhoz is eljuthatunk, akik eddig nem találkoztak velünk. A hashtagek gyakorlatilag a feltöltött kép vagy tartalom „leíró” kulcsszavai, melyek nem mellékesen önálló tartalmi folyamot is képeznek, melyekre a felhasználók „böngészés” célból gyakran kattintanak. Amikor egy ilyen hashtagre kattintunk, akkor minden olyan feltöltött tartalom megjelenik az Instagramról, amit ezzel a taggel láttak el.
- Akcióterv!
Ahogy minden közösségi aktivitásnak, az Instagramnak is akkor van haszna egy cég számára, ha megfelelő akciótervet gondolunk ki köré. Persze, lehet közösséget építeni, de a KKV szektorban nem véletlenül annyira fontos mérőszám a ROI (azaz a megtérülés), hisz ez nagyon tiszta képet fog adni arról, hogy megéri-e nekünk az Instagramra tartalmat előállítani (vagy bármilyen más tartalom alapú kommunikációs/marketing tevékenységbe fogni).
Ahhoz, hogy ez megérje, egy idő után túl kell lépni a tetszetős tartalmak generálásán és az üzleti célunkat ide is le kell képeznünk. Tehát, ne csak trendi és érdekes (természetesen a cégünkkel vagy szolgáltatásunk piacával kapcsolatos) tartalmakat osszunk meg, hanem az üzleti célunkat is integráljuk bele, legyen szó kedvezményről, akcióról, bármilyen kreatív játékról, amikkel vásárlást vagy címlistát tudunk generálni. Fontos megjegyezni, hogy ezt szofisztikált módon érdemes megtenni, igazodva az adott közösségi oldal képi vagy tartalmi minőségi elvárásaihoz.
- Ütemezés
Sok Instagram oldal követi el azt a hibát, hogy nem megfelelő mennyiségű tartalmat oszt meg, és azt is rossz időben. A legjobb oldalak is naponta 1-2 posztra optimalizálják a megosztásokat, tegyünk így mi is. Egy általános magyar KKV, függően a szolgáltatásától és piacától, egy héten 3-6 tartalommal abszolút megfelelő szinten tud elérni. Az első időszakban figyeljük meg, kísérletezzük ki, hogy a nap melyik szakában kapjuk a legtöbb aktivitást a felhasználóktól, később pedig erre optimalizáljuk a megosztásainkat. Megéri erre odafigyelni!
- Máshol is hirdessük az Instagram oldalunkat
Valljuk be, ez egy alaptétel. Ahogyan korábbi cikkeinkben is már említettük, a közösségi oldalaink, illetve webes platformjaink nem különálló világok. Segíteniük kell egymást. Az „Insta” is ilyen, követőinek számát nagyon jól lehet növelni, ha egy Facebook játékba bevonjuk. A játékoknál a hashtageket használva lehet a legjobb eredményeket elérni. Találjunk ki egy hozzánk köthető hashtaget, majd a felhasználókat játékkal motiváljuk arra, hogy töltsenek fel fotót az általunk megadott taggel ellátva. Így, egy jól mérhető, magas promóciós értékkel bíró hírfolyamot kapunk a hashtag alatt.
- Kövessünk másokat és inspirálódjunk
Ha inspirációra van szükségünk, akkor érdemes követni a legjobban futó Instagram oldalakat, hiszen azok mesteri szintre emelték a felület kihasználását. Egyaránt márka és márkafüggetlen oldalakat is kövessünk, hiszen mindkettő tanulságos lehet. Elemezzük ezeket és gondoljuk át, hogy az ott megosztott tipikus tartalmakat hogyan lehet átültetni a mi cégünk oldalára.
- Kommunikáljunk a követőkkel
Az Instagramon és a hasonló hashtaget használó közösségi oldalakon kiemelten fontos, hogy az érkező kommentekre, véleményekre reagáljunk. Céges felhasználóként is tudunk más felhasználóknál kommentelni, így beszállva egy hozzánk releváns beszélgetésbe, magunkhoz tudunk csábítani más embereket. Az interakció az egyik legjobb promóciós forma, ne hagyjuk ki!
Pinterest a jelölgető
A Pinterest egy, a magyar KKV-k, sőt, a magyar internetezők között is egy relatíve új közösségi oldalnak számít, pedig az első verziói már 5 évesek. Nemzetközi szinten kirobbanó formát mutat, hiszen évről-évre növeli felhasználóinak számát.
Működése egyszerű: magunknak és „csatornánknak” készíthetünk fényképes albumot, melybe minőségi képekből választhatunk, tölthetünk fel, azaz „pinelhetünk be tartalmat”. Segítségével főként nem általunk készített életképeket osztunk meg, hanem a Pinteresten és az interneten talált képeket. Az oldalon kifejezetten nagy tömeget alkotnak a kreatív emberek, művészek és tetszőleges terméket gyártók és tervezők sora, akik amolyan szakmai ötletládának tekintik az oldalt, és annak közönségét. A tageknek köszönhetően tematizálva vannak ezek a képek, így a felhasználók könnyedén alkotnak érdeklődési csoportokat, köröket, közösségeket.
A Pinterestre már 70 millió ember regisztrált, havonta az oldalnak (tehát a felületnek) 50 millió egyedi látogatója van, utóbbi szám jól mutatja, hogy nem csak a felhasználók, hanem organikus látogatók is megtalálják. Hasonlóan érdekes statisztika, és esetünkben kiugróan fontos, hogy a nők között közel ötször elterjedtebb, mint az erősebbik nemében. Maga a felület nagyobb látogatói forgalmat generál az üzleti felhasználók részére, mint a Twitter és a LinkedIn összességében (legalábbis az elérhető tanulmányok szerint).
De miért használjuk?
A Pinterest és a hasonló képmegosztó oldalak használata egyre inkább beépül a KKV méretű cégek kommunikációjába is. Bár, az ilyen alternatív, Magyarországon a Facebook mögött „kicsiként” emlegetett közösségi oldalak jelentősen kisebb közönséggel rendelkeznek, mint a nagytestvér, elsősorban branding, illetve kiegészítő, sales támogató felületként tudnak jól működni. Ez miért van? Azért, mert bár ezeken az oldalakon jelentősen kisebb az elérés, az ott elért személyeket viszont jóval hatékonyabban, a felhasználók szemszögéből „hangosabban” tudjuk megszólítani. Egyszerűen mivel újak, kisebbek, közelebb állnak a felhasználók szívéhez.
Hogyan használhatjuk?
Céges felhasználónkkal a termékünkhöz, szolgáltatásunkhoz kapcsolódó képeket gyűjthetünk, sőt tölthetünk fel, ezeket az Instagramhoz hasonlóan tagelhetjük. Ahogy itt is, mint minden más oldalon, a tagelésnek (vagy hashtagelésnek) a legnagyobb haszna, hogy így egy hírfolyamba rakjuk azokat (tematika vagy a kép leírásaként), illetve ezekkel tesszük értelmezhetőnek és megtalálhatóknak az adott képmegosztó közösségi oldal keresőmotorjának. Tehát, ha jól tagelünk, akkor a feltöltött képeinket megtalálják az oldalon keresők, így könnyedén érhetünk el új, a téma felé érdeklődő személyeket.
Míg az Instagramon elsősorban életképeket, éppen akkor történő pillanatokat oszthatunk meg, addig a Pinteresten érdemes különlegesebb, vizuálisan igényesebb tartalommal előrukkolnunk. Remek ötlet lehet, ha úgymond a kreatív oldalát mutatjuk meg a cégünknek. Persze ez inkább a kézzelfogható termékeket készítő és értékesítő cégeknek tud hasznos lenni, hiszen ők remekül be tudják mutatni pl. a készítési folyamatot, illetve maga a kész terméket, vagy annak hangulatos felhasználási pillanatképét.
Flickr, mint alternatíva
Mi az a Flickr? Egy a Yahoo! tulajdonában lévő képmegosztó és csatornázó közösségi platform. Ha hinni lehet a statisztikáknak, akkor a Flickr a jelenleg leggyorsabban növekvő ügyféladatbázissal rendelkező fényképmegosztó oldal. Nagy előnye, hogy a felhasználóknak egy óriási, 1 terrabyte-os tárhelyet kínál ingyenesen az oldal, ezt kihasználva akár a bloggerek, akár a magánfelhasználók is rengeteg képet tudnak feltölteni és megosztani. Ők ezeket később csatornázhatják tageléssel, majd megoszthatják másokkal, de természetesen privátképként is megtarthatják.
Az üzleti felhasználás két irányú lehet, egyik, hogy a blogunk képeit ide töltjük fel, így azok a képek, melyeket felhasználunk cikkeinkben, bekerülhetnek azokba a csoportokba, csatornákba, melyekbe a tagek és keywordok alapján jönnek létre. Így, a Flickr felhasználói bázisából és organikus találataiból is meríthetünk egy nagyot.
A promóciós vonal pedig egyszerű, ahogyan a többi, hasonló képmegosztó oldalakon is létrehozhatunk csaját felhasználói fiókot vagy csatornát (ahol a cégünkkel, termékünkkel, szolgáltatásunkkal kapcsolatban töltünk fel képeket), úgy azt itt is megtehetjük. Ekkor a következő lépés, hogy különböző releváns, a Flickren közösséget alkotó csoportokba is postoljuk képeinket, és aktív részesei legyünk a közösségnek. Ezzel felhasználókat és érdeklődőket szerezhetünk, elsősorban természetesen branding tevékenységről beszélünk ilyenkor.
Közösség
A Flickr nagy előnye, hogy a csoportok, melyekbe küldhetünk képet, nagyon aktívak. Nagyon erős, elsősorban érdeklődés alapú közösségek kovácsolódnak itt. Nagyon gyakori, hogy ilyen csoportokba személyes fotókat is megosztanak már a felhasználók, ez jól mutatja, hogy mennyire erős lehet 1-1 ilyen mikroközösség.
Üzleti irányelvek
- Nagyon fontos megemlíteni, hogy a Flickr és a Yahoo! alapvetően tiltja a reklámozást, tehát amikor ide tartalmat töltünk fel, törekedjünk a minimális direkt-sales-es attitűdre. Mutassuk be magunkat a profilunkon, itt megadhatjuk a weboldalunkat is, de a feltöltött képekkel ne reklámozzuk, hanem brandingeljük magunkat. Hangulatot mutassunk, minőséget, de ne akciót.
- A szokásos játékokat itt is el tudjuk sütni, ha kicsit aktivizálni akarjuk a közönségünket, illetve annak növekedését gyorsítani szeretnénk. Persze fontos megemlíteni, hogy a Flickr hazánkban még nem befutott platform, ennek ellenére érdemes vele számolni, hiszen egy a korai időszakban felépített profillal jelentős előnyre tehetünk szert.
- Amikor fényképet töltünk fel, természetesen adhatunk neki címet, leírást, tag-et, kulcsszavakat. Mindnél arra törekedjünk, hogy minimális sales-es attitűddel (de említve a brandet, terméket) dolgozzunk, lényegében a fotógráfiáról beszéljünk.
- Keressük meg azokat a csoportokat, melyek termékünkhöz, cégünkhöz, szolgáltatásunkhoz vagy iparágunkhoz kapcsolódnak. Itt legyünk aktív tagok, lépjünk interakcióba más felhasználókkal, valamint töltsünk fel képeket. Ezzel új közönséget érhetünk el.
Jól látható, hogy a multimédiás megosztó oldalak mellett melyek az igazán erős képmegosztó platformok. Amennyiben profilunkhoz illik a minőségi képalkotás, vagy a háznál van ilyen jellegű tudás (hogy jó minőségű fotókat készítsünk, editáljunk), akkor mindenképpen érdemes a vizuálisan igényes közönséget megtalálnunk.
Kivehető a fenti sorokból, ezen oldalak felépítése lényegében megegyezik. A feltöltött képek elsősorban brand-kommunikációs célokat lehet elérni, mindegyikben használnunk kell tageket és csatornákon vagy csoportokban kell közösséget, közönséget szereznünk, valamint „ápolnunk”.
Amennyiben van lehetőségünk arra, hogy ne csak sales irányú kommunikációt folytassunk, úgy a közösségépítésnek egy nagyon látványos, érthető és a közönség részéről szerethető módján tudjuk ezt megtenni ezen képmegosztó közösségi oldalakon.
Ahogy minden cikkben megemlítem, nagyon fontos, hogy stratégiában gondolkodjunk, ad-hoc módon ne bővítsük közösségi jelenlétünket, mert annak hatásfoka töredéke lesz az összehangolt akciótervhez képest. Gondoljuk át, mely típusú közösségi média lehet a leginkább hozzánk passzoló.
A cikksorozat záró részében egy összefoglaló, gondolatébresztő írással zárjuk a sort.
- Cikksorozat bevezető
- Alap tudáskészlet egy közösségi oldal üzemeltetéséhez
- A Facebook és a Google Plus
- Kistesók: Twitter és a LinkedIn
- Média világa: YouTube, Vimeo és Ustream
- Képben van a lényeg: Instagram, Pinterest, FlickR
- Összefoglaló, záró gondolatok
Cikkajánló: KKV web stratégia cikksorozat