A MiniCRM receptje a dolgozói elégedettséghez
Közzétéve: 2020. 02. 19.
/
Cégvezetőként a legnagyobb erőforrásaink a munkavállalóink, vagyis legfőbb értékünk az ember. A munkaerő hiánya és a meglévő megtartásának nehézsége a jelenlegi munkaerő piaci helyzetben lassan mindenki problémája.
Lehet, hogy nem is tudsz róla, de a munkatársaid nagy százaléka valószínűleg elfogadna egy másik ajánlatot, ha az egy kicsivel is többet fizetne.
A bér és juttatás emelésének ugyanúgy van plafonja, mint a hotdog vagy waffel napok számának. Lehet kakaós csigával várni reggelire a kollégákat, a jó kávét is imádni fogják, a babzsákok is kényelmesek és feldobják a hangulatot, de ez közel sem minden.
Ezek is részesei egy jó receptnek, de önmagában ezektől még nem válik ellenállhatatlanná vagy elhagyhatatlanná a munkahely.
Ha megengeded, most beinvitállak a MiniCRM konyhájára, ahol megmutatom neked a saját (nem is annyira) titkos receptünket.
A szervezeti kultúra nem csak divatszó
A szervezeti kultúra szerepe megkérdőjelezhetetlen a munkavállalói elköteleződésben és ezt nem csak mi hisszük, hanem a tudományos szakirodalom is alátámasztja.
Na, de milyen a jó szervezeti kultúra?
Az akadémiai kutatóktól kezdve a HR szakembereken át a szervezetfejlesztéssel foglalkozó pszichológusok is évtizedek óta vizsgálják ezt a kérdést.
Az biztos, hogy összetartja a céget, motiválóan hat a dolgozóra, erősíti a munkáltatói és a termék márkát is. Olyan mint egy szép torta: mindenkinek más a kedvére való, típusától függően más az alap, de azért fajtánként hasonlóak. Az ízesítés és a krém teszi igazán egyedivé és különlegessé.
A MiniCRM-nél édesszájúak vagyunk és szívesen osztjuk meg a tapasztalatainkat. A mi receptünk szerint a tortánk fő hozzávalói, vagyis az alapok, amelyekre a szervezeti kultúránk építkezik: pozitív és támogató szervezeti légkört tartunk fenn, ahol a közösen megfogalmazott és elfogadott értékek dominálnak és hatják át a mindennapokat.
Fontos, hogy ezek azonosítva legyenek minden szervezetben, hiszen ezek a láthatatlan együttműködési szerződésünk alapjai.
Nálunk ezek a fő értékek a meghatározók:
- Gondolkodásmód. Folyamatosan fejlődök. Az életem a komfortzónám végén kezdődik.
- Belső motiváció. Olyan dolgokat csinálok, amelyekben hiszek. Az hajt előre, hogy szeretem amit csinálok és hiszek benne.
- Integritás. Őszinte, nyitott, etikus és tisztességes vagyok. Az emberek bíznak abban, hogy betartom a szavamat. Megélhetünk anélkül, hogy rosszat csinálnánk. Helyesen cselekszünk.
- Öntudatosság. Képes vagyok megérteni milyen hatással vagyok másokra, használom erősségeimet, és bevallom gyengéimet.
Ez a közös alap áthatja a mindennapokat, a működésünket. Például a munkatársaink, akik egyetértenek az értékeinkkel, elismerik, ha hibáznak, vállalják a felelősséget és nem kifogásokat keresnek. Cserébe nem is hibáztatunk – a vezetők sem -, hanem fejlődési lehetőségként tekintünk ezekre az esetekre és tanulunk belőlük.
Ez a reflektív gondolkodás a fejlődés és a siker egyik alapja. Vezetőink amellett, hogy támogató és coaching szemlélettel bánnak kollégáikkal, magukra nézve kötelező érvényűnek tartják a leading by example-t. Ez szintén hozzájárul az erős kulturális alapokhoz, ahogy a folyamatos tanulás iránti elköteleződés és annak támogatása is.
Ha már a vezetőknél tartunk nagy szerepük van a pozitív megerősítés kultúrájának kialakításában és fenntartásában is. Kinek ne esne jól, ha gyakrabban hallaná a kérem, köszönöm, szép munka volt kifejezéseket? A napi mókuskerékben mindenki teszi a dolgát és természetessé válik, hogy a legtöbb feladatot probléma nélkül megoldják a kollégák.
Közben elfeledkezünk arról, hogy az egymásra figyelés akár apró jeleinek milyen motiváló, ösztönző hatása van, vagy csak egyszerűen jobban érzi magát tőle munkatársunk. Ha a vezetők így tesznek a cégnél, akkor lassacskán a kollégák is beépítik majd a pozitív megerősítést az eszköztárukba.
A fizetés nem egyenlő az elismeréssel
A kollégák és munkájuk elismerése szorosan kapcsolódik ide. Biztosan sokan bólogatnak, de ugye a fizetés nem egyenlő az elismeréssel.
A legegyszerűbb elismerés is nagy jelentőséggel bír és legtöbbször pénzbe sem kerül. Elismerhetjük a hét-/hónapzáró meetingen egy név szerinti kiemeléssel és tapssal a jól teljesítő kollégákat, vagy bekerülhetnek a belső hírlevélbe, esetleg faliújságra (old school, de nálunk még ilyenek is vannak). Esetleg kiemelhetjük őket az év végi értékelő beszédben, de ezen felül természetesen meg is jutalmazhatjuk őket.
Mi például különösen értékeljük a lojalitást, így kollégáink minden MiniCRM-es évfordulójukon apró meglepetést, köszöntést kapnak, míg az 5. és 10. évfordulójukon egy jelentősebb élményajándékot.
Nem csak az egyéni elismerés számít, hanem a közösen elért sikereket is tudatosítani kell, és alkalmat teremteni azok megünneplésére.
Minél több közös szokást, rituálét, élményt él meg együtt a csapat, annál mélyebb a beavatottság érzése a tagoknak és nő az elkötelezettségük.
Ami mindezt összetartja…
Legvégére hagytam a talán legfontosabb összetevőt, ami nélkülözhetetlen: ez a tudatos és kétirányú belső kommunikáció.
A kollégáknak tudniuk kell, hogy éppen mi és miért történik a cégnél.
Rendszeresen tartunk belső kommunikációs eseményeket MINEVENT néven, minden hónapban küldünk hírlevelet a főbb történésekről, eredményekről a kollégáknak. Fontosnak tartjuk, hogy a kollégák is elmondhassák véleményüket, javaslataikat a közvetlen vezetőiknek és a HR csapatnak egyaránt.
Ezenfelül a rendszeres hétzáráson mindenki megoszthatja kollégáival, hogy mi ment rosszul és mi ment jól neki az adott héten. Ennek a kivonata nyilvános az egész cég számára, így ennél a cégméretnél ezzel még a transzparenciát is növelni tudjuk a csapatok között. Ráadásul így fel tudunk tárni háttérben meghúzódó problémákat, amikkel a HR csapat el is kezd dolgozni, így kollégáink a saját bőrükön érzik, hogy nálunk valóban számít a véleményük.
Ez az alapreceptünk, az ízesítés és a krém pedig már ízlés és szezon kérdése.
A folyamatos fejlődés jegyében mi is új módszereket tanulunk, új ízekkel kísérletezünk és figyelünk a visszajelzésekre. Téged is arra bátorítalak, hogy nyugodtan kísérletezz saját receptekkel, a lényeg az, hogy találjátok meg a harmonizáló, közös ízeket.
ISMERD MEG A MINICRM-ET
A CRM mára kinőtte magát a leghasználtabb céges szoftverré a világon és Magyarországon is egyre nagyobb teret hódít. Csatlakozz immáron több, mint 4000 cégvezetőhöz, akik hetente tartott rendezvényinken ismerkedett meg az alapokkal.
Inkább egyedül kipróbálomÉrdekel a képzés