Így támogatja az üzleti tervedet a MiniCRM
Közzétéve: 2022. 03. 29.
/
Ha céget vezetsz, egészen biztosan vannak céljaid. Olyan eredmények és mérföldkövek, melyeket szeretnél elérni a következő időszakban. Néhány ezek közül talán már a következő hónapokban megvalósulhat, míg más célok eléréshez esetleg évek is kellenek. Az igazán nagy csúcsok megdöntéséhez pedig akár egy évtized is szükséges lehet.
Ahogy a hegymászók is csak pontos tervek alapján vágnak neki a hegynek, úgy te is csak akkor számíthatsz sikerre, ha pontosan tudod, hova akarsz eljutni, és milyen út vezet oda. Pontosan ebben segít az üzleti terv készítése: egy térképet kapsz, ami segít a helyes vágányon maradni. De hogyan is épül fel egy ilyen terv, és mit tehetsz, hogy a kész üzleti terv tényleg meg is valósuljon? Cikkünkből mindkét kérdésre választ kaphatsz.
Miért van szükség kidolgozott üzleti tervre?
Még egy kisebb cél, egy kisebb projekt is számtalan lépésből áll össze, amihez adott esetben több tucat ember együttműködése kell. Egy stratégia cél esetében pedig mindez hatványozottan igaz. Ember és cégvezető legyen a talpán, aki ezt fejben tudja tartani. Vajon emlékezni fogsz három év múlva, hogy hány ügyfelet akartál szerezni ez idő alatt? És tudni fogja mindig minden kolléga, ha az ő részéről milyen hozzájárulás szükséges ehhez? Aligha.
A kész üzleti terv ellenben mindig a rendelkezésetekre áll, és egyértelművé teszi a feladatokat, a projekteket, az anyagiakat és a marketinget. Éppen ezért nincs olyan, hogy egy cég túl kicsi ahhoz, hogy stratégiai és üzleti tervezésbe vágjon! Hiszen még egy egyszemélyes vállalkozás sem l’art pour l’art működik: azzal a céllal hozták létre, hogy profitot termeljen, megélhetést biztosítson és elégedett ügyfeleket mondhasson magáénak.
Persze minél nagyobb a cég, annál kidolgozottabb üzleti tervre van szükség. Egy felhőkarcolót aligha lehet egyetlen A/4-es oldalon megtervezni. Tudnod kell, hogy milyen eszközök kellenek, mennyi pénzt és hány munkaórát emészt majd fel a cél elérése. Az üzleti stratégiai terv akkor nyerő, ha ezekre a kérdésekre pontos – és őszinte – választ ad.
Mikor kell üzleti tervet írni?
A miért mellett fontos kérdés az is, hogy mikor kell üzleti tervet készíteni. Ha most vágsz bele a cégindításba, akkor mindenképp. Egy kezdő vállalkozásnál elengedhetetlen, hogy tisztában legyél a lehetőségekkel, a növekedési potenciállal és a piaccal. Ezeket mind-mind tisztázhatod a tervedben. Az üzleti, pénzügyi terv segít, hogy a kezdeti nehéz időszakban se téveszd szem elől az irányt.
Később sem dőlhetsz azonban hátra: ahogy nő a cég, úgy kell felülvizsgálnod a tervet, és újat készítened az új álmok fényében. Az üzleti terv megléte sok esetben alapkövetelmény is. Ha hitelt szeretnél felvenni, vagy befektetőt bevonzani, esetleg új partnerekkel szerződni, sokkal jobbak az esélyeid, amennyiben egy gondosan megírt üzleti tervet tudsz letenni az asztalra.
A terv legfontosabb részei – ilyen egy üzleti terv minta
A rövid üzleti terv felépítése
Nem kell feltétlenül kisregényt írnod, ha üzleti tervre van szükséged. Az úgynevezett one-pager, vagy magyarul egy oldalas tervek is igen elterjedtnek számítanak az üzleti életben. Főleg akkor kerülnek elő az ilyen dokumentumok, ha start-upként szeretnél befektetőket keresni vagy egy már meglévő partnernek vázolnád az elképzeléseid.
Az egyszerű üzleti terv tipikusan egyetlen A/4-es oldalból áll, és főleg arra a kérdésre ad választ, hogy milyen terméket, szolgáltatást kínálsz, és miért gondolod, hogy sikerre van ítélve. Ehhez persze azt is be kell mutatnod, hogy pontosan milyen piac fog érdeklődni a céged iránt, és milyen üzleti modellel szeretnél érvényesülni.
A komplex üzleti terv részei
Bár kőbe vésett szabályok nincsenek, érdemes követned az üzleti terv sablon megoldásait. Már csak azért is, mert így bárki könnyen áttekintheti a dokumentumot. Ez akkor fontos, ha terveket pénzintézetnek nyújtod be, pályázatnál használod fel vagy befektetőket keresel. Ők alighanem elvárják majd, hogy az üzleti terved a jól bevált felépítést kövesse. Lássuk, tehát, hogy mik a részletes üzleti terv legfőbb elemei.
VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ
Ahogy egy magánlevelet, úgy egy üzleti tervet is a bemutatkozással illik kezdeni. A vezetői összefoglalóban röviden bemutathatod a céged, a tevékenységeteket és a filozófiátokat és persze a céljaitokat. Arra mindenképp ki kell térned, hogy milyen terméket és szolgáltatást kínálsz, és azt kinek tervezed értékesíteni. Az üzleti terv első része tehát egy summás összefoglaló a vállalkozásodról.
A CÉGED BEMUTATÁSA
Ezután következhetnek a részletek. Ebben a szekcióban kitérhetsz arra, hogy milyen a cég működési formája, kik a törvényes képviselői, hol található a székhely, mi a fő tevékenység, és milyen egyéb tevékenységekkel foglalkoztok még. A cégbemutatásnál részletezheted azt is, hogy milyen céllal készül az üzleti terv.
A működési tervet is idecitálhatod, de az is gyakori, hogy egy külön pontban található. Akárhogy is, a működési tervben az szerepeljen, hogy milyen folyamatból áll össze a termék elkészítése vagy a szolgáltatás nyújtása. Milyen technikákat és módszereket alkalmaztok ehhez, és milyen humán erőforrásra van hozzá szükség.
A PIACOTOK ISMERTETÉSE
Egyetlen vállalkozás sem működik légüres térben, úgyhogy alaposan ismerned kell a piacot, amit szeretnél meghódítani. Mit jelent ez a gyakorlatban? Hogy az üzleti tervednek részletesen taglalnia kell, hogy mi jellemzi a piacot, a célközönséget és a konkurenciát. Arra mindenképp választ kell kapnia az olvasónak, hogy milyen előnyökkel rendelkezik a te céged a versenytársakhoz képest.
MARKETINGTERV
Már bemutattad a céget és a piacot. Itt az ideje rátérni, hogy konkrétan milyen eszközökkel szeretnél ügyfeleket szerezni. Eleve: milyen problémára nyújtasz megoldást a termékeddel, szolgáltatásoddal, és milyen eszközökre támaszkodsz majd, hogy erről meggyőzd az embereket.
Írd le azt is, hogy mely marketingcsatornákra építesz majd a leginkább (offline, online, rádió, hírlevél, Facebook-hirdetések stb.), illetve arról se feledkezz meg, hogy tisztázd: mennyibe kerül egy vevő megszerzése, és mennyi nyereség van egy-egy ügyfelen.
PÉNZÜGYI TERV
Ha üzleti tervet készítesz, bizony a pénzügyi terv fogalmával is meg kell ismerkedned. Ha hitelt vagy befektetőt keresel, ez a rész alighanem kulcsfontosságú lesz a siker szempontjából. Szóval csak kendőzetlenül: számolj be a működési költségekről, a bevételről, használj részletes cashflow- és eredménykimutatást. Egy frissen alapított vállalkozásnál természetesen csak várható eredményekről beszélhetsz, ez a rész azonban így sem maradhat ki a tervből.
MELLÉKLETEK
Az üzleti terv legvégén jöhetnek a képek, grafikonok, táblázatok, de akár fényképeket is elhelyezhetsz a termékről vagy a szolgáltatásról. Tovább növelheted a hitelességet, ha bemutatod a cég vezetőit is, akár fotókkal kiegészítve.
Hogy az üzleti terv igazán hasznos legyen
A tartalom mellett a formai követelményekre is érdemes figyelned a dokumentum elkészítésénél. Főleg akkor, ha nem csak belső használatra szánod a tervet. Egy bank vagy befektető letisztult, könnyen áttekinthető és hangzatos sallangok nélküli tervet szeretne látni. Ne feledd, hogy nem a céged reklámozása a cél, hanem a hiteles tájékoztatás.
Ez akkor is igaz, ha saját célra készül az üzleti terv. Ebben az esetben is érdemes két lábbal a földön járni. Vagyis ne az álmaidat írd le, hanem a reális, valóban elérhető célokat. Ez persze csak akkor lehetséges, ha szakszerűen és mélyrehatóan ismered a piacot, a céged, a pénzügyeket és az ügyfeleket. Úgy is mondhatnánk, hogy az üzleti terv önismereti tréning vállalkozásoknak.
Ami a terjedelmet illeti, egy komplex üzleti terv akár 30-40 oldal is lehet. Jó kérdés, hogy mennyire legyen esztétikus a dokumentum? Nos, ha mások kezébe kerül majd, akkor nem árt, ha “ki is néz” valahogy. A túlságosan hivalkodó, grafikai elemekkel gazdagon tarkított doksi ugyanakkor kétségeket kelthet a cég hitelességét illetően. Szóval csak ízlésesen és visszafogottan!
A MiniCRM segít az üzleti terved végrehajtásában
Követheted a célokat
Az üzleti terv nem azért készül, hogy aztán a fiók mélyén lapuljon. Alapvetően meghatározza majd a céged útját, ezért fontos, hogy mindig tisztában legyél vele, hogy éppen hol tartotok. A MiniCRM-ben konkrét célokat határozhatsz meg a HR, az értékesítés, a marketing vagy bármely egyéb terület számára. Az automata és egyedi riportok pedig abban segítenek, hogy pillanatok alatt átlásd, hogy hol tartotok, és hova szeretnétek eljutni.
Miért fontos ez? Mert egyetlen könnyen áttekinthető és online elérhető rendszerbe kerül az üzleti terv. Mindenki tudni fogja, hogy neki mivel kell hozzájárulnia a sikerekhez.
Projektekre és feladatokra bonthatod a tervet
Egy üzleti terv akcióterv is egyben. Pontosan meghatározza, hogy milyen feladatok várnak rátok a következő hónapokban vagy években. A CRM-rendszer projektmenedzsment funkciójával biztos, hogy egyetlen teendőt sem fogtok elfelejteni. Minden kolléga névre szóló kártyákon követheti a feladatait, méghozzá határidőkkel megtámogatva.
A feladatokat pedig nagyobb projeketbe is szervezhetitek, így az összetettebb folyamatok is mindig szem előtt vannak.
Átláthatod a teljes képet
Cégvezetőként fontos, hogy mindig a cég pulzusán tartsd az ujjad. De mégis hogyan? Több tucat kolléga, több száz projekt, ezernyi tennivaló – miként lehet ezt átláthatóvá tenni? Nos, úgy, hogy a MiniCRM online felületén azonnal képbe kerülhetsz a legfontosabb történésekről. Egy perc alatt megtudhatod, hány új ügyfelet szereztetek aznap, ki mivel töltötte a napot és milyen eredményeket értetek el.
Ahogy Dallos Zoltán marketingtanácsadó fogalmazott:
“Ez a szoftver rávezetett arra, hogy hogyan szervezzem még jobban az életemet, a cégemet, a folyamataimat.”
Üzleti terv és CRM kéz a kézben
Akár már most, ebben a pillanatban elkezdheted az üzleti terved elkészítését. Csak gondold át és írd le, ami először eszedbe jut célként. Alighanem ezek lesznek a cég jövőjének legfontosabb kérdései. Ha pedig kíváncsi vagy, hogy miként támogat a tervek megvalósításában a MiniCRM, próbáld ki a rendszert 14 napig teljesen ingyen, elköteleződés nélkül.