Így lesz sikeres a hibrid munkavégzés a te cégednél is
Közzétéve: 2022. 08. 30.
/
A világ gyorsan változik, amivel minden vállalkozásnak lépést kell tartanai. Ami öt-tíz éve még unortodox, rendkívüli megoldásnak számított, az mára mindennapossá vált. Pontosan ilyen a home office, illetve annak kistestvére, a hibrid munkavégzés is. Napjainkban Magyarországon nagyjából a dolgozók 7-8 százaléka dolgozik részben vagy teljesen otthonról, ami lényegesen magasabb arány, mint a COVID előtti időkben (kb. 3%).
Hogy mit is jelent pontosan a hibrid munkavégzést? Nos, a full home office és a klasszikus irodai munka keverékét. Egy olyan rendszer, amiben az alkalmazott mondjuk heti két napot otthonról dolgozik, három napot pedig az irodában tölt. Ez a megoldás egyedi módszereket igényel a cégtől. Lássuk tehát, hogy mire kell ügyelned, ha engedélyezed a hibrid munkát.
Teljes home office vagy hibrid munka?
Az amerikai Cisco Systems felmérése szerint a dolgozók 64%-a akár munkahelyet is váltana, ha nem biztosítanák számára a részleges vagy teljes otthoni munkát. Az igény tehát hatalmas a hibrid munkavégzésre, de vajon mi szól amellett, hogy teljes távmunkára állj át, és mikor érdemes a hibrid metódust alkalmazni?
A teljes home office olyan területeken lehet hasznos, ahol nincs szükség személyes interakciókra a kollégák között. Egy webhop üzemeltetése tipikusan ilyen lehet, de egy grafikai stúdiónál vagy egy marketingügynökségnél is szólhatnak emellett érvek. Az iroda totális feladása persze költségcsökkentéssel is jár, hiszen nem kell bérleti díjat, rezsit vagy éppen utazási hozzájárulást fizetned.
A hibrid munkavégzés előnyei között első helyen szerepel, hogy személyessé teszi a munkát. Ha a kollégák rendszeresen találkoznak, az nagyobb kohéziós erővel bír, mintha csak Skype-on vagy Teamsen tartanák a kapcsolatot. Egyes munkaterületeken pedig fontos a jelenlét, hiszen annyira szorosan összefüggnek a folyamatok.
5 tipp, hogy a hibrid munka a céged javát szolgálja
Szerezd be a megfelelő eszközöket
Amikor egy cég kiválasztja az eszközöket és programokat, általában a költséghatékonyság a fő szempont, a könnyű használat pedig a sokadik. Hiszen egy irodában vagy egy informatikus vagy hozzáértő kolléga, aki segít a többieknek. Egy bonyolult, nehezen kezelhető program azonban igazi rémálom lehet az otthonról dolgozó, laikus alkalmazottaknak. Érdemes tehát átgondolnod, hogy milyen programokat használsz. Ebben a cikkünkben a 10 legjobb home office programot szedtük össze, amik persze hibrid munkához is tökéletesek.
Kövesd a teljesítményeket
A hibrid munkavégzés nehézségei közé tartozik, hogy cégvezetőként/tulajdonosként bizonyos szintű kontrollról le kell mondanod. Ez azonban nem jelenti, hogy a lovak közé kell dobnod a gyeplőt. A kollégák teljesítményének figyelése, a visszajelzések biztosítása rendkívül fontos a hibrid munka során. Ehhez már az is elég, ha minden reggel tartotok egy meetinget, ahol mindenki beszámol a teendőiről és eredményeiről. A MiniCRM-mel pedig még komplexebb megoldáshoz juthatsz, de erről majd később.
Folyamatosan építsd a csapatot
A hibrid munka azzal jár, hogy a kollégák sokkal kevesebbet találkoznak személyesen. Sőt, lesznek olyanok, akik szinte egyáltalán nem futnak össze. Valakinek ez tökéletesen megfelel, mások viszont igénylik a személyes kontaktust. Növelheted a csapatkohéziót, ha rendszeresen szervezel offline eseményeket. Egy közös sörözés, céges vacsora vagy bármilyen egyéb program növeli az együvé tartozás érzését.
Légy rugalmas
A munka-magánélet egyensúlya még soha nem volt fontosabb a munkavállalóknak, mint manapság. Ami számodra azt jelenti, hogy nagyfokú (de nem korlátlan) rugalmassággal kell kezelned a munkaidőt. Aki otthonról dolgozik, az bizony napközben is elugrik a bankba, elviszi sétálni a kutyát vagy játszik egy órát a gyerekével. Ha a munkájára mindez nincs hatással, akkor ne foglalkozz azzal, hogy ezt 9 és 5 között csinálja, vagy éjjel kettőkor.
Észszerűsítsd az irodát
Érthető, hogy nehezen válsz meg az irodától, ha már olyan nehéz volt megtalálni. Most azonban eljött az újragondolás ideje. Biztos, hogy szükségetek van ekkora térre, ha általában csak a dolgozók töredéke van benn? Lehet, hogy az elosztása sem a legjobb, mert több tárgyalóra vagy éppen privát térre lenne szükség. Akárhogy is, a hibrid munka kisebb, könnyebben fenntartható irodát igényel.
A hibrid munka sem fenékig tejfel
Ha most készülsz arra, hogy bevezesd a cégednél a hibrid munkát, gondolj arra is, hogy milyen nehézségekkel jár. Így már előre felkészülhetsz a problémákra, és gondolkodhatsz azon, milyen megoldással tudod enyhíteni őket.
A rutin felborulása
A legtöbb ember szereti, ha a napja egy adott rendet követ. Mikor kel, mikor dolgozik, mikor fejezi be, mikor ér haza. A hibrid munka mindezt felborítja, hiszen az egyik nap ilyen, a másik olyan. Mindez könnyen stresszhez vagy a teljesítmény csökkenéséhez vezethez.
A saját tér hiány
Ha szétnézel az irodában, alighanem azt látod, hogy mindenki szépen belakta a saját íróasztalát, munkaállomását. Ettől érzi otthonosan magát, ami segít a munkában is. A hibrid munkánál általában össze-vissza ülnek a dolgozók, és nincs saját, személyre szabott helyük.
Kiégés
A home office vagy hibrid munkavégzésnél a munka és magánélet összefolyik. Nincs egyértelmű eleje és vége a munkának, ami hosszú távon frusztráló lehet. Az alkalmazottak zöme úgy érzi, hogy 0-24-ben rendelkezésre kell állnia: felvenni a telefont, megválaszolni az e-maileket, beülni egy meetingre. Ez a kiégés legbiztosabb receptje.
Egészségügyi és mentális gondok
A hibrid munkavégzés főleg az irodai dolgozókat érinti, akik amúgy is mozgásszegény életmódot folytatnak. Az otthoni munka csak rátesz erre egy lapáttal: egy átlagos ember távmunkában alig 1000 lépést tesz meg egy nap (az egészségesnek tekinthető 8 000-rel szemben). A mentális problémák pedig elsősorban depresszió, elszigeteltség-érzet és romló kommunikációs készségek képében jelentkezhetnek.
Pro tipp: használj MiniCRM-et!
Ahogy már említettük, a hibrid munka egyik fő nehézsége a kontroll, a teendők és a projektek folyamatos nyomon követése. Egy ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerrel, mint amilyen a MiniCRM is, semmilyen gondod nem lesz ezzel. Az áttekinthető feladatkezelővel minden kolléga pontosan tudni fogja, hogy mikor mi a dolga, milyen határidővel, és melyik nagyobb projekthez kapcsolódva.
Cégvezetőként pedig mindenki munkájára ráláthatsz, függetlenül attól, hogy az irodában vagy a nappalijában dolgozik-e. Ehhez még okos riportok és teljesítmény-mérések is társulnak, így végképp nincs akadálya, hogy a te cégednél a hibrid munkavégzés valóban sikertörténet legyen.