A bevétel növelése a válság alatt – lehetséges?
Közzétéve: 2022. 09. 16.
/
Biztos unod már ezt hallani, de attól még sajnos igaz, hogy a világ és hazánk komoly gazdasági válságot él át. Infláció, euró árfolyam, üzemanyagárak, háború, COVID utáni visszaesés, munkaerőhiány – még felsorolni is fáj. Az élet azonban nem áll meg, ahogy persze az üzlet sem. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy a vállalkozásod megőrizze az eredményeit.
A profitról a visszaesés idején sem lehet lemondani, és nem is kell. Az első lépés a siker felé az, hogy nem törődsz bele a vereségbe. Nem lehet hátradőlni, és azt mondani, hogy most pénzt veszítünk, de majd idővel jobb lesz. Aki így áll hozzá, annak a jobb idők sosem jönnek el. Cikkünkből megtudhatod, milyen módszerekkel növelheted a céged bevételeit 2022-ben.
Hasznos tippek a bevételnöveléshez a krízisben
Rendezd a soraid
Olcsó közhely lenne, hogy a válságban a káosz a legnagyobb ellenséged. Ha egy kicsit mélyebbre ásunk, ez a gondolat mégis igaz. A kritikus időkben ugyanis az a legfontosabb, hogy megfelelő egyensúlyt teremts a végrehajtás sebessége és a döntés cégre gyakorolt hatása között. Ez jellemzően három akadály miatt nem valósul meg: kaotikus működés, információkezelési nehézségek és nem megfelelő vállalati kultúra.
Cégvezetőként tehát az a dolgod, hogy felgyorsítsd a döntéshozatalt. Hogyan? Például úgy, hogy a valóban megvalósítható terveket veszed előre, adatvezérelt megoldásokban gondolkodsz, az elképzeléseidet világosan kommunikálod a csapat felé és nyomon követed a döntéseid hatását.
Lépések, amiket megtehetsz:
Állíts fel válságstábot
Aki tétlenkedik a mostani helyzetben, biztosan bukásra van ítélve. A cselekvés visz előre, de csak akkor, ha tudjátok, mit csináltok. Egy szakértőkből áll válságstáb átláthatja a cég helyzetét, és segíthet a jó döntések meghozatalában.
Értékeld a helyzetet minél gyakrabban
Tuti forgatókönyv nem létezik, ezért lényeges, hogy minden döntésed hatásával tisztában légy. A válságstábbal karöltve beszéljétek át minél sűrűbben az eredményeket. A gyors helyzetfelismerés és -értékelés vezet a helyes válaszlépésekhez.
Egységben az erő
A felső vezetésben összhangnak kell lennie azzal kapcsolatban, hogy mit tegyetek, és mit ne tegyetek. Ez biztosítja azt, hogy a céged erőforrásait a kritikus projektekre fordíthasd. Azt is határozd vagy határozzátok meg, hogy mi az, ami még a válságban sem képezi vita tárgyát, és érinthetetlen. Ilyen lehet például a cég jövőképe, küldetése vagy értékei.
Kommunikálj egyértelműen
A vezetőség egységet mutat, a fontos döntések megszülettek. A zökkenőmentes végrehajtáshoz azonban az is kell, hogy ezeket egyértelműen kommunikáld a kollégák felé. Most a könnyen értelmezhető, és nehezen félreérhető üzenetek ideje jött el – és annak az ideje, hogy minden döntésed nyomon kövesd és időnként felülvizsgáld.
Támaszkodj az adatokra
A változó piac és a folyamatosan jelen lévő bizonytalanság miatt mind a terveiden, mind a költségvetésen változtatnod kell. A legtöbb cég ilyenkor a vezető tapasztalataira és megérzéseire támaszkodik, ami persze rendben van, de önmagában nem elegendő.
Napjainkban ugyanis egy átlagos cégnek is külső és belső adatok garmadája áll rendelkezésére. Ilyen lehet – a teljesség igénye nélkül – az értékesítési és költségadatok, illetve a gazdasági mutatók, iparági eredmények, de akár a társadalmi kutatásokat is ide vehetjük. Ezeket az adatokat kár lenne parlagon hagyni, hiszen felhasználásukkal dinamikus válságforgatókönyveket készíthetsz. Az alábbi tanácsokat fogadd meg ezzel kapcsolatban:
- A belső és küldő adatok egyaránt releváns, megbízható forrásból származzanak
- Az adatelemzést használd fel a pénzügyi előrejelzések készítéséhez
- Használd ki a vezetői tudásod és tapasztalatod a tervek finomításához
- A forgatókönyvek megvalósulását mindig vizsgáld felül
Ne hagyd, hogy csökkenjen az árrésed
Ha a profit növelés az elmúlt években sikerült, akkor arra kell törekedned most is, hogy ez a helyzet fennmaradjon. Ehhez a rövid- középtávú és hosszútávú tervek elkészítése mellett az alábbi három feladat vár rád:
- Igazodj az ügyfelekhez
A válság az ügyfeleidre is hatással van, tehát tudnod kell, hogy milyen helyzetben vannak, hogyan gondolkodnak és miként költenek. Innovatív eladási módszereket kell kitalálnod, amiben az agilis módszertan nyújthat segítséget. - Készülj fel az ellátási lánc megszakadására
A fuvarozási, szállítmányozási piac is nehéz időket él át, a cégednek viszont muszáj védekeznie a negatív hatások ellen. A legjobb, ha változatos beszállítói hálózatot tudsz kiépíteni, hiszen a legjobb termék/szolgáltatás sem ér semmit, ha nem tudod eljuttatni az ügyfélhez. - Ne emelj mindenképp árat
A folyamatos áremelés kézenfekvő megoldásnak tűnhet a bevétel növelésére, mégsem biztos, hogy ez a helyes stratégia. Ezzel ugyanis garantáltan ügyfeleket fogsz veszteni. Sokkal célravezetőbb, ha a márkahűség kialakítására és a vásárlói élmény fokozására koncentrálsz.
Gondold át a kiadásaidat is
A profit növelésének az is egy módja – a fentiek mellett persze – ha a kiadásaidat észszerűsíted és faragod le a költségeket.
- Marketingcsatornák
Míg korábban talán belefért, hogy égetted a pénzt hirdetésekre, ennek most vége. Tudnod kell, hogy melyek a magas megtérülési marketingcsatornáid, és azokat kell előtérbe helyezned. - OPEX
Az OPEX szó az operating expense angol kifejezést takarja, ami magyarul a működési költségeket jelenti. Márpedig ezek hatalmas kiadásokat jelenthetnek a céged életében. A nem alapvető működési kiadásokat érdemes csökkentened, és az irodabérlés feltételeit is célszerű átgondolnod. - Új technológiák
Az innovációba mindig érdemes befektetned, még egy válság közepén is. Az új technológiák és főleg az automatizmus hosszabb távon jelentős költségcsökkenést eredményezhet.
Amivel mindez még könnyebb: MiniCRM
Rendezett feladatkezelés
A MiniCRM feladatkezelő funkciójával mindig, minden kolléga pontosan tudni fogja, mik a feladatai és azoknak mi határideje. Nincs több kallódó teendő és lekésett határidő. Cégvezetőként pedig egy pillanat alatt átláthatod egyes emberek vagy egész csapatok teljesítményét.
Adatok minden mennyiségben
Számos riport segíti a dolgod a nagyobb kép átlátásában. Akár az értékesítőcsapatot is górcső alá veheted, vagy megnézheted, melyik kampányod hogyan teljesített. A számok birtokában könnyebben hozhatsz döntéseket, írhatsz forgatókönyveket és biztosabban határozhatod meg a féléves, éves célokat.
Hatékonyabb ügyfélkezelés
Ahogy már említettük, a jobb ügyfélélmény kulcstényező a bevétel növeléséhez. A MiniCRM ügyfélkezelő-szoftverrel mindenki elsőrangú kiszolgálásban részesülhet. Egy helyen tárolhatjátok az egyes ügyfelek minden adatát, az előzményeket, az elakadásokat és a jövőbeli feladatokat. Az elveszett ügyfelek reaktiválása még sosem volt könnyebb!
Automatizmus
Az idő pénz, a MiniCRM pedig segít megszabadulni az időrabló feladatoktól. A rendszer képes automatán kiadni a feladatokat a megfelelő embereknek, de akár magától kiküld több ezer számlát vagy egy hírlevelet is. Ha pedig a weboldaladon gyűjtesz érdeklődőket, a MiniCRM automatikusan felveszi velük a kapcsolatot előre megírt sablonok alapján. A kevesebb kézzel elvégzett feladat és emberi beavatkozás jelentős hatékonyságnövelő tényező!