9+1 tipp, hogy fenntarthatóbb legyen a vállalkozásod
Közzétéve: 2023. 01. 20.
/
„Mára, alig kétszáz év alatt, szinte teljesen elpusztítottuk ennek az egykor egészséges bolygónak a létfenntartó rendszerét – főleg azzal, hogy termodinamikai dáridót rendeztünk az ásványi energiahordozókkal” – így fogalmazott a híres amerikai író, Kurt Vonnegut a kétezres évek elején.
Nehéz vitatkozni a szavaival, mégis mintha az azóta eltelt közel két évtizedben valami megváltozott volna. Ma már egyéni és céges szinten is középpontba került a fenntarthatóság fogalma, aminek csak egy szelete a fosszilis energiahordozóktól való megszabadulás. Egyre több és több cég tűzi zászlajára a felelős és fenntartható vállalat eszméjét. De mit takar ez pontosan, és mit tehetsz, hogy a te üzleted is megfeleljen a zöld kritériumoknak? Olvass tovább, cikkünkben tíz fontos tanácsot szedtünk össze.
A vállalati fenntarthatóság fogalma
A fenntarthatóság vagy fenntartható fejlődés sokáig semmilyen szerepet nem játszott az életünk, a társadalmunk és a vállalkozásaink megszervezésében. A gazdasági fejlődés, a növekvő termelés és persze a profitmaximalizálás minden egyéb szempontot felülírt. Az 1980-as évekre azonban világossá vált, hogy az út, amin járunk, a katasztrófa felé visz minket.
A problémát az ENSZ is felismerte, melynek folyományaként 1987-ben megszületett a norvég miniszterelnöknő, Gro Harlem Brundtland híres fenntarthatósági jelentése „Közös jövőnk” címmel. Ebben szerepel az a definíció, amit ma is mértékadónak tartunk a fenntarthatóságot illetően:
„a fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit, anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket.”
Magyarul úgy kell élnünk, vállalkoznunk, fogyasztanunk és termelnünk, hogy a gyermekeink és unokáink is egy élhető bolygót és társadalmat kapjanak örökségül. A fenntarthatóság egy igen komplex témakör, ami a környezetvédelem mellett más szempontokat is magába foglal. A környezeti dimenzióba tartozik például a klímavédelem vagy megújuló energiaforrások, míg a társadalmi dimenzió egyebek mellett a munkáltatói gyakorlatot, a társadalmi szerepvállalást vagy a tehetséggondozást tartalmazza.
A gazdasági dimenzió olyan témákkal foglalkozik, mint az etikus működés, az ügyfélmenedzsment, a megfelelőség és a kockázatkezelés. Szerencsére 1987 óta számos cég tette magáévá ezeket az elveket, és a rendszerváltás után a zöld cégek Magyarországon is teret követeltek maguknak. Ma már alapvető elvárás az üzleti partnerek, munkavállalók és pályázati elbírálók részéről, hogy a cégünk lépéseket tegyen a fenntarthatóság irányába. A következőkben arról lesz szó, hogy miket tehetsz ez ügyben.
Ezekkel a módszerekkel lesz fenntartható a te céged is
Szabadulj meg a papírtól
Európában minden évben nagyjából 130 millió tonna papírhulladék keletkezik, aminek csak töredéke kerül újrahasznosításra. Mondani sem kell, hogy mekkora terhelést jelent ez a környezetünknek. Ha a papír helyett online megoldásokat választasz a számlázásban és az adminisztrációban, azzal mindenki csak nyer. Egyrészt kevesebb szemét keletkezik, másrészt az irodában is több lesz a hely, hiszen a papír rengeteg tárolóteret követel.
Szó sincs persze arról, hogy a papír ördögtől való dolog lenne, és vannak esetek, amikor szükség van rá. Rengeteg fát menthetsz meg azonban a kivágástól, ha fenntartható forrásból származó, vagy éppen újrahasznosított papírt használsz. A papír még velünk marad egy ideig, szóval érdemes követni az angolból átvett három R szabályt: reduce (mérsékeld), reuse (használd többször) és recycle (hasznosítsd újra).
Ügyelj a csomagolásra
A csomagolás okozta környezeti károkról tengernyi tanulmány született az elmúlt években. Tény, hogy a papír és műanyag jelentős része a kukában végzi – majd végül az óceánokban és a tengerekben. Szerencsére a technika fejlődésével könnyen találhatsz biológiailag lebomló alternatívákat. Igen felkapott manapság a kukoricakeményítő, a micélium, a fapép vagy éppen a tengeri hínár.
Ha mégis maradnál a műanyagnál, akkor azzal tehetsz valamit a zöldülésért, ha nem kevered az anyagokat. A két polimert tartalmazó műanyagok bár olcsók, teljes mértékben alkalmatlanok az újrahasznosításra. Végül egy jó tanács: ha a csomagolásod esztétikus, jópofa vagy éppen más célokra is használható, sokkal kisebb eséllyel dobják majd ki a vásárlóid.
Gondold át a szállítási megoldásaidat
Mindannyian hallunk időről időre olyan rémtörténeteket, amikor az USA-ban megtermelt mogyorót előbb Kínába szállítják csomagolni, majd vissza az USA-ba árusítani. Ennél pazarlóbb és környezetkárosítóbb megoldás aligha létezik, a szállításban tehát érdemes a lokalitásra törekednek. Még jobb, ha olyan szállítócéggel tudsz szerződni, amelyik elektromos vagy hibrid autókat, urambocsá’ kerékpárt használ.
A szállítás kizöldítéséhez azzal is hozzájárulhatsz, ha nem rakod a terméket ötször akkora dobozba. Ezzel egyrészt kevesebb anyagot használsz, másrészt a furgonban is több fér el belőlük, ami kevesebb utat jelent. Még kevesebb úttal jár, ha vársz a kiszállítással addig, amíg teljesen megtöltött autót indíthatsz útnak.
Válassz zöld irodát
Amikor irodabérlésre adod a fejed, érdemes a zöld szempontok szerint is átnézni a kiszemelt helyiséget. Hogy mik is pontosan egy fenntartható iroda jellemzői? Például a sok természetes fény, hogy minél kevesebb lámpát kelljen használni. Vagy az olyan megújuló energiaforrások, mint a napenergia, a geotermikus fűtés és a természetes légkondicionálás.
Ha pedig már megvan az új iroda, ti is tehettek lépéseket a jövő érdekében. A klimatizált iroda kétségkívül kényelmes, de ha csak egy-két fokkal feljebb csavarjátok a termosztátot, máris jelentős hatást érhettek el. Vagy éppen azzal, ha LED-izzókra cserélitek a halogén/izzószálas típusokat, és száműzitek az irodából az eldobható, műanyag poharakat és evőeszközöket.
Tervezd újra az anyaghasználatot
Szolgáltatóknál ez a kérdés kevésbé merül fel, amennyiben viszont gyártócéged van, a következő kérdéseket kell feltenned magadnak a terméked alapanyagával kapcsolatban.
Fenntartható forrásból származik-e? Gondold át, hogy a beszállítód vajon ügyel-e az etikai, környezeti és társadalmi szempontokra a gyártás során. Vegyük például a felelős vízhasználatot, ami igazán alapvetőnek számít napjainkban. Az is jó pont lehet, ha a beszállító a fairtrade (méltányos kereskedelem) szerint működik.
Könnyen lehet, hogy az általatok gyártott termék alapanyagát lecserélheted valami zöldebbre. Ezek közé tartozik a papír és a karton, a kukoricakeményítő, a cukornádpép vagy éppen a már említett micélium.
Csökkentsd a hulladékmennyiséget
A hagyományos postai levél nemcsak elavult, de környezetszennyező megoldás is. Lássuk be: a papíralapú levelek többsége a szemétben vagy ami még rosszabb, a kazánban végzi. Az ügyfélkommunikációt ma már teljes egészében digitalizálhatod e-mailek és közösségi oldalak használatával. Ezzel sokkal nagyobb tömeget érhetsz el olcsóbban és persze fenntarthatóbban.
A céges repiajándékokkal is hasonló a helyzet, mint a levelekkel. Az ügyfelek, üzleti partnerek egyszer megnézik őket, aztán már repülnek is szemétbe. Kivéve, ha a mindennapokban is remekül használhatók. Az olcsó kulcstartók és golyóstollak helyett tehát érdemesebb például egy újrafelhasználható, logózott fém kulaccsal kedveskedni.
Vond be a kollégákat is
A home office vagy legalább hibrid munkavégzés ma már alapelvárás a munkavállalók részéről. Ez nemcsak a kollégáknak előnyös, hanem a környezetnek is. A kevesebb utazás kevesebb elégetett üzemanyagot jelent, pláne, ha a munkatársak inkább autót használnak tömegközlekedés helyett. Szóval támogasd bátran az otthoni munkavégzést, mert egyértelműen win-win helyzet mindenkinek.
A zöld céggé válás akár egy kihívás is lehet házon belül. Megjutalmazhatod azokat a dolgozókat, akik valamilyen innovatív ötlettel állnak elő a fenntarthatóság kapcsán. Bevezethettek különleges napokat is a környezetvédelem jegyében. Például egy napot, amikor mindenki bringával jön a munkába vagy saját kezűleg főzött ételt ebédel.
Gondolkodj lokálisan
A vállalati fenntarthatóság fontos eleme, hogy a helyi erőforrásokra támaszkodjunk. Az országokon és kontinenseken átívelő szállítmányozás veszélyeiről már volt szó: rengeteg elégett üzemanyag és elpocsékolt erőforrás. Érdemes tehát körülnézned a szűkebb környezetedben, mert előfordulhat, hogy helyben is találsz megfelelő beszállítót vagy gyártócéget.
A kis közösségek ma reneszánszukat élik, szóval brandépítés szempontjából sem utolsó, ha inkább lokális megoldásokban gondolkodsz. A szűkebb környezet felfuttatása pedig összességében erősebb piacot és nagyobb fizetőképes keresletet generálhat.
Támogasd az ügyet és a társadalmat
Ha a céged pénztárcája engedi, támogass olyan alapítványokat, civil szervezeteket, amik a fenntartható jövőért küzdenek. A Fenntartható Vállalkozásokért Alapítvány honlapján hasznos információkat találsz ezzel kapcsolatban.
Ahogy már korábban említettük, a fenntarthatóság nem csupán környezetvédelmet jelent: a társadalmi kérdések legalább ilyen hangsúlyosak. Ezért érdemes arra is időt és energiát szánnod, hogy felkarold és támogasd a tehetségeket, vagy éppen a hátrányos helyzetű embertársainkat. A diverzitás kérdésében is tehetsz lépéseket, amivel a társadalmi mobilitást is előremozdíthatod.
+1 tipp: a MiniCRM-mel még zöldebb lehet a céged
A digitalizálás fontos lépés a fenntarthatóság felé. A kevesebb papír kisebb ökológiai lábnyomot jelent, ahogy arról már szó volt. A MiniCRM a céged online irányítópultja lehet. Egy helyen kezelheted az összes ügyfél- és dolgozói adatot, tömeges e-maileket küldhetsz, sőt a feladatok kezelését vagy a számlázást is a szoftverben végezheted. A nyomtató akár mehet is a raktárba.
Kétségtelen, hogy a home office korában nehezebb átlátni a kollégák munkáját és teljesítményét. A MiniCRM azonban ebben is a segítségedre lesz. A Trello-hoz hasonló feladatkezelőben egy perc alatt átnézheted, kinek milyen feladati vannak adott napra, hétre vagy egy projekt kapcsán. A rendszer pedig folyamatosan jelentéseket készít, amivel átlátod a céged teljes működését. Ezek az adatok akár a fenntarthatósági jelentés elkészítésében is hasznodra válhatnak.
A fenntarthatósághoz a profi ügyfélkezelés is hozzátartozik. A CRM-rendszerek kifejezetten ügyfélkapcsolat-kezelésre lettek kitalálva, így ebben tényleg verhetetlenek. A szoftverrel páratlan ügyfélélményt biztosíthatsz, mert mindig képben leszel, hogy melyik kuncsafttal hol tartotok egy folyamatban, milyen igényei vannak és mit vár el tőletek. Egyszerűen és gyorsan hozhattok létre személyre szabott e-maileket és a határidőkkel sem álltok majd hadilábon a jövőben.
Indulj el még ma a tisztább, élhetőbb és felelősebb jövő felé – próbáld ki a MiniCRM-et ingyenesen és elköteleződés nélkül.