Mi az az API?
Közzétéve: 2023. 07. 06.
/
A szoftverek, melyeket nap mint nap használunk, ritkán tekinthetők önálló szigetnek. Az egyes programok rendszerint összeköttetésben vannak másikakkal, onnan adatot vesznek át vagy éppen továbbítanak. Gondoljunk csak arra az egyszerű esetre, amikor Facebook- vagy Google-fiókunkkal jelentkezünk be egy webáruházba.
Hogy ez megvalósulhasson, a két felületnek képesnek kell lennie a kommunikációra, amit az API tesz lehetővé. Napjainkban az API-t mindenki használja nap mint nap – legfeljebb nem tud róla. Cikkünkből kiderül, mire való az API, hol bizonyul kifejezetten hasznosnak, és milyen integrációkat biztosít a MiniCRM.
Az API jelentése
Az API az angol Application Programming Interface rövidítést takarja, amit magyarra alkalmazásprogramozási felületnek fordíthatunk. Egyáltalán nem számít új találmánynak, hiszen már jóval a személyi számítógépek megjelenése előtt is létezett. Ekkor azonban még csak lokálisan, egy-egy szerveren látott el különféle feladatokat. Az internet elterjedésével vált az API igazán megkerülhetetlenné nagyjából a 2000-es évek közepetáján.
Ha szigorúan csak a definícióra vagyunk kíváncsiak, akkor a Wikipediát hívjuk segítségül. Eszerint az „alkalmazásprogramozási felület vagy alkalmazásprogramozási interfész egy program vagy operációs rendszer azon eljárásainak (szolgáltatásainak) és azok használatának dokumentációja – vagyis felsorolása és ismertetése egy szöveges dokumentumban –, amelyet más programok felhasználhatnak.”
Kicsit konyhanyelvebben megfogalmazva: az API teszi lehetővé, hogy a szoftverek egymás között kommunikáljanak, adatot cseréljenek, módosítsanak vagy előhívjanak egyes funkciókat. Fontos, hogy az API nem egy programozási nyelv, és nem is korlátozódik egyetlen nyelvre. Bármilyen programozási nyelven létrehozható és alkalmazható – és kismillió féle programban és appban használható.
Lássunk ezek alapján néhány tipikus példát, ahol API-ra van szükség:
- Mobilalkalmazások: ahhoz, hogy a telefonunkon futó alkalmazás használhassa a telefon funkcióit (mondjuk a kamerát vagy a híváslistát), API-t kell használni
- Közösségi média: Amikor bejelentkezünk egy honlapra a Facebook-, Google- vagy LinkedIn-fiókunkkal, egész biztosan az API áll a háttérben
- Webshopok: a webáruházak számos helyen alkalmazzák az API-t. Ez teszi lehetővé Simple vagy PayPal fizetést, de a készletkezelő és a webshop is így kommunikál egymással
Ezért hasznos az API
Nézzük először fejlesztői szemszögből az API előnyeit. Nos, az alkalmazásprogramozási interfész egyszerűbbé teszi a munkájukat, és rengeteg időt megspórol nekik. Nem kell minden funkciót az alapoktól saját kezűleg megírniuk: egyszerűen csak használhatnak egy már elkészült API-t. Mondani sem kell, hogy ez jelentősen felgyorsítja a fejlesztési folyamatokat.
Az sem elhanyagolható, hogy az API által jobb felhasználói élményt biztosíthatnak. Lehet, hogy néhány fejlesztés nem kerülne be a programba, ha egyedileg kéne létrehozni, egy API-val azonban mindez nem jelent akadályt. Végül a fejlesztőknek könnyebbséget jelent, hogy az API platformfüggetlen, azaz bármilyen környezetbe, operációs rendszerbe integrálhatják.
Ami pedig a felhasználókat illeti, az API az ő életüket is jelentősen megkönnyíti, és ezt a cégünknél is kiaknázhatjuk. A felhasználók ugyanis nem szeretnek tucatnyi programot használni és megnyitogatni. Az API-val elérhetjük, hogy egy helyen, például a weboldalunkon érjenek el számos funkciót. Már említettük, hogy bejelentkezhetnek közösségi média fiókjukkal vagy fizethetnek külső alkalmazással.
Az API-val ezen túl arra is lehetőségünk nyílik, hogy valós raktárkészlet-információkat biztosítsunk az érdeklődőknek vagy éppen arra, hogy időpontot foglaljanak a Google Naptár segítségével – és a lefoglalt időpont azonnal bekerüljön a személyes naptárukba. Ha pedig egy ügyfél csetelni szeretne velünk, egy API támogatásával ezt megteheti az oldalunkon elérhető WhatsApp vagy Messenger használatával.
API a MiniCRM-ben
A MiniCRM nem meglepő módon API-t használ. Ez teszi lehetővé, hogy a szoftver együttműködjön más programokkal. A teljesség igénye nélkül az alábbiak a legfontosabb és leghasznosabb MiniCRM integrációs lehetőségek.
Naptár
Alighanem most is használsz már valamilyen naptár-alkalmazást, amiben vezeted az eseményeket, találkozókat és esetleg a feladataidat is. Elég macerás lenne, ha a MiniCRM-ben létrehozott feladatokat és eseményeket kézzel kéne átvinned a naptáradba. Erre nincs is szükség, hiszen a MiniCRM-et összekötheted a naptárszoftverrel. A szinkronizáció lényegében bármilyen naptárral működik, többek között Google, Outlook, vagy bármilyen iOS vagy Android naptárral.
Outlook
Viszonylag új funkció a MiniCRM-ben, hogy már az Outlook-fiókodat is összekötheted a szoftverrel. A mindennapi munkavégzés során ez jelentős könnyebbséget jelent. Amikor egy ügyféllel levelezel, ezek az e-mailek bekerülnek a MiniCRM adatbázisába is, természetesen az adott ügyfél adatlapjára.
A háttérben dolgozó API azt is lehetővé teszi, hogy egy új megkeresésnél automatikusan adatlapot kapjon az érdeklődő a MiniCRM-ben. Amikor pedig a levelezés alapján feladatot adsz ki magadnak, ablakváltás nélkül veheted fel a teendőt a MiniCRM-ben.
A Facebook napjainkban vitán felül a legfontosabb marketingfelület. Elhelyezhetsz egy űrlapot a posztjaidban vagy a hirdetéseidben, az érdeklődők adatai pedig API-n keresztül már mennek is a MiniCRM-be. Nem fordulhat tehát elő, hogy egy érdeklődőt elfelejtetek, mert az információk nem kerülnek át egyik programból a másikba.
Az integráció arra is remek lehetőséget biztosít, hogy monitorozd a kampányaid és az értékesítőid eredményességét. Egyrészt mindig világos lesz, hogy az érdeklődő milyen hirdetésből érkezett, másrészt a salesek látni fogják, hogy milyen teendőik vannak vele kapcsolatba.
Webshop
Ha webáruházat üzemeltetsz, a MiniCRM WooCommerce és Shoprenter API-ját imádni fogod. Ezer szónál is többet mond Donát Norbert, a Brewie marketing managerének véleménye:
„Amikor a vásárló a kosárba teszi a terméket, rákattint a vásárlásra, megadja az email címét és a küldés gombra kattint, azonnal bekerül a MiniCRM-be “folyamatban” státuszúként. Így meg tudjuk fogni azokat, akik a fizetési szakaszon belül elkallódnának.”
Ez persze csak egy példa: a MiniCRM és a webshopod összekapcsolásával elképesztően átfogó képet kaphatsz a vásárlók viselkedéséről, a kosárelhagyások okairól, illetve a leadek érdeklődési köréről.
Próbáld ki az API-val felturbózott MiniCRM-et
Ahogy olvashattad, a szoftverek közti kommunikáció rendkívül hasznos a mindennapi életben és a cégvezetésben egyaránt. Most biztos azon jár az eszed, hogy te mi mindenre tudnád használni az API-t és a CRM-rendszert a saját vállalkozásodban. Nos, ne csak álmodozz erről, hanem teszteld bátran. Indíts egy MiniCRM próbaverziót, és próbáld ki a legjobb funkciókat díjmentesen!