8 hasznos tipp a sikeres szájreklámhoz
Közzétéve: 2023. 10. 06.
/
Vitathatatlan, hogy napjainkban a marketing terén az online megoldások dominálnak. Ez azonban nem jelenti törvényszerűen azt, hogy a régi jó módszerekről teljes mértékben le kéne mondanod. Sőt, a szájmarketing, vagy idegen szóval Word of Mouth (WOM) nagyon is remekül működő marketingeszköz még napjaink digitális világában is.
Hogy mi ennek az oka? Igen egyszerű: az emberek megbíznak mások véleményében, amikor egy terméket vagy szolgáltatást szeretnének megvásárolni. Egyes kutatások szerint például jobban hagyatkoznak az emberek a WOM-ra döntés során, mint akár a Facebook- vagy Google-hirdetésekre. Érdemes tehát alaposan is elmélyülnöd a témában cikkünk segítségével!
A Word of Mouth ereje
Képzeljük el a következő helyzetet: pizzát akarunk rendelni egy tíz fős csapatnak az irodába. Már egy ideje kutakodunk a neten, keressük a környék legjobb pizzériáját. Egyszer csak belép az ajtón egy régi kolléga, és azt mondja: „Pizzát akarsz rendelni? Tudok egy marha jó kis helyet!”. Vajon hogyan döntünk: a pizzériák marketingszövege lesz a mérvadó vagy egy olyan ember ajánlása, akit régóta ismerünk és akiben megbízunk? Ez a kérdés igazából nem kérdés – éppen ezért működik olyan hatékonyan a szóbeszéd marketing.
Manapság a nap minden percében, a hét minden napján őrületes mennyiségű információval bombáznak minket minden irányból. Éppen ezért minden korábbinál fontosabbá vált, hogy megbízható és hiteles forrásból származó információkat kapjunk egy-egy döntésünk előtt. Ha pedig egy általunk megbízhatónak gondolt ember elismerően nyilatkozik valamiről, az bizony minket is a vásárlás irányába billent el.
Ezt támasztják alá az alábbi statisztikai adatok is:
- A fogyasztók közel 90%-a megbízik a barátja által ajánlott márkákban, és ezt a brandet választja.
- A fogyasztók 92%-a jobban hisz a barátok és a családtagok ajánlásainak, mint a reklámoknak.
- A szájpropaganda sokkal hatékonyabb, mint a fizetett hirdetések, és ötször több eladást eredményez.
Rosszul jársz a rossz szájhagyománnyal
A WOM tehát kifejezetten pozitív irányba billenheti el a céged eladásait, a dolog ugyanakkor fordítva is működik. A negatív szájreklámmal az emberek lebeszélhetik a barátaikat, kollégáikat és családtagjaikat arról, hogy a te márkádat válasszák. Gondolj csak vissza a korábbi esetre, és egy kicsit fordítsuk meg a helyzetet. Valaki pizzát keres, és rábukkan a te weblapodra, ahol persze szépen megírt szövegekkel, gusztusos fényképekkel próbálod magadhoz csábítani. Csakhogy belép a szobába a gyerekkori barátja, aki már evett nálad, és azt mondja: „Eszedbe ne jusson tőled rendelni, mert…”
A rossz tapasztalatokat még nagyobb arányba osztják meg egymással az emberek, mint a pozitívakat. A hatás ugyanaz, csak a másik irányba: távol tartják magukat a termékedtől,
szolgáltatásodtól. Beszéljenek helyettünk ismét a számok:
- Az emberek 26%-a teljesen el fog kerülni egy márkát, ha egy barátja vagy családtagja negatívan nyilatkozik róla.
- Az emberek 21%-a elveszíti a bizalmát egy márka iránt a rossz szájreklám miatt., akár vásárolt már tőlük, akár nem.
- Egy elégedetlen ügyfél 9-15 embernek mesél a rossz tapasztalatáról.
- Az elégedetlen ügyfelek 91%-a nem fog még egyszer attól a cégtől vásárolni, amelyikkel rossz tapasztalatai voltak.
- Körülbelül 40 pozitív ügyfélélményre van szükség ahhoz, hogy egy negatív vélemény által okozott kárt helyrehozz.
8 tipp a sikeres WOM-hoz
A fentiek ismeretében nem lehet kérdés, hogy mindent meg kell tenned azért, hogy pozitív szájhagyománya legyen a termékednek, márkádnak. Azt azonban mindenképp tudnod kell, hogy ez nem megy egyik napról a másikra. Hosszú folyamatról van szó, amihez következetesség és hitelesség szükséges. A bizalom kiépítése nem egyszerű, de nem is lehetetlen. Lássuk, hogyan érdemes hozzálátni!
Legyen világbajnok ügyfélszolgálatod
Akármilyen jó is a termék vagy a szolgáltatás, nem valószínű, hogy az emberek megjegyzik a nevedet. Annál inkább nő erre az esély, ha empatikus, segítőkész és könnyen elérhető ügyfélszolgálatod van. A panaszok kezelése vagy a kérések teljesítése ugyanis igencsak megmarad mindenki fejében, és ez már alapja lehet a jó szájreklámnak.
Múld felül az ügyfelek elvárásait
A jó termék/szolgáltatás tényleg nem elég. De mi a helyzet akkor, ha messze felül tudod múlni az ügyfelek elvárását? Ez bizony már remek irány, és könnyen oda vezethet, hogy sok-sok ajánlást zsebelhetsz be. Lenyűgözheted az embereket valamilyen váratlan, apró meglepetéssel, ingyenes extraszolgáltatással stb.
Ösztönözd az ügyfeleket értékelésre
Ismét egy adat: az emberek 95%-a olvas online véleményeket vásárlás előtt, 58%-uk pedig hajlandó többet is fizetni olyan termékért, ami remek ajánlásokkal bír. Elengedhetetlen tehát, hogy te is ajánlatírásra buzdítsd azokat a korábbi ügyfeleket, akik elégedetten távoztak. Például a Facebook-oldaladon, a Google Térképen vagy a nagy áruösszehasonlító oldalakon.
Használd ki a közösségi média erejét
A közösségi médiában rejlő lehetőségeket könnyeden vegyítheted a WOM-mal. Hiszen napjainkban hol máshol lehetne jobban közösséget építeni és jó szájhagyományt kiépíteni, mint Facebookon, TikTok-on vagy az Instán? Igyekezz egy könnyen kedvelhető márkaszemélyiséget felépítenim és ne felejtsd el megoszthatóvá tenni a posztjaidat!
Működj együtt influenszerekkel
Az influenszerek lényegében abból élnek, hogy (pénzért cserébe) a termékek, márkák jó hírnevét terjesszék. Ez a lehetőség előtted is nyitva áll, főleg, ha a fiatalabb korosztályt céloznád meg. Ők ugyanis az influenszereket tekintik a legfőbb információforrásnak és az ő véleményeikre hagyatkoznak leginkább.
Támogasd a közösséget
Mindegy melyik városban, kerületben működsz, egészen biztosan fel tudsz karolni olyan helyi ügyeket, amikkel javíthatod a céged hírnevét és hozzátehetsz a pozitív szájreklám kialakulásához. Jó ötlet lehet például a tömegsport támogatása, a jótékonykodás, a társadalmi felelősségvállalás.
Teremts értéket
Az emberek többsége manapság az értékorientált vállalkozásokat részesíti előnyben. Mi tartozhat ide? Például egy olyan blog fenntartása, ahol hasznos, szakmai tanácsokkal segíted a vásárlókat. Vagy éppen egy ingyenes webinárium, ahol megosztod a tudásodat. Ez egyrészt javítja a hírneved, másrészt az ügyfélhűséget is növelheted.
Kövesd nyomon az online reputációdat
Nem dőlhetsz hátra akkor sem, ha úgy érzed, mindent megtettél a pozitív és hatásos szájreklám érdekében. Akármilyen jó is jelenleg a céged hírneve, ez bizony könnyen változhat. Nyomon kell tehát követned, hogy milyen vélemények jelennek meg a márkádról az online térben. Ha pedig negatív észrevételek érkeznek, azokat semmiképp se hagyd figyelmen kívül! Kezeld őket profi módon, hogy visszaállíthasd a céged jó hírét.
Brandépítés szájreklámmal
A szájreklám – ami cseppet sem mellesleg a gerillamarketing-eszközök közé tartozik – nem igazán alkalmas arra, hogy egy-egy terméket vagy konkrét ajánlatot eladj, népszerűsíts. Ez a módszer ezerszer inkább a márkaismertség javítására szolgál, arra viszont elsőrangú.
Ha céged képes folyamatos pozitív hírverést csapni maga körül, ha állandóan a köztudatban tud maradni valamilyen innovációval, odafigyeléssel vagy szakértelemmel, akkor szinte ingyen juthatsz újabb és újabb ügyfelekhez, megrendelőkhöz.