Így legyél a technológiai forradalom mestere a saját cégedben
Közzétéve: 2024. 09. 17.
/
Életünket egy furcsa kettősség határozza meg: alapvetően a kiszámíthatóságot szeretjük, és nem szívesen mozdulunk ki a komfortzónánkból, a megszokott dolgokból. A változás viszont lépten-nyomon utolér bennünket: elkerülhetetlen és szükséges is. Egy cég életében ez hatványozottan igaz: létezik egy jól bejáratott rutin, de jönnek sorban az új dolgok is.
A változás nehéz lehet. Ellenállásba ütközhetünk a kollégák részéről, elégedetlenség, bizonytalanság merülhet fel. A változást tehát feltétlenül menedzselni kell, hogy zökkenőmentes legyen és pozitív reakciókat váltson ki az emberekből. Ezt pedig a legjobban rítusokkal tudjuk elérni! Hogy mi ennek az oka, és pontosan milyen rítusokra lesz szükséged, az kiderül, ha tovább olvasol.
A rítusok nyomában
Érdekes kérdés, hogy vajon mi lehetett az első rítus az emberiség történelmében? Talán az, amikor az ősemberek együtt, a tűz mellett fogyasztották el az elejtett vadat? Vagy az, amikor először imádkoztak közösen az istenükhöz? Akárhogy is, tény, hogy a rítusok egyidősek az emberiséggel. De mi is az a rítus? Horváth Gabriella pszichológus így fogalmazta meg:
„A rítusok hidat teremtenek, segítve az átmenetet a „már elmúlt” és a „még nincs” állapotában, ami a maga bizonytalansága miatt jellemzően érzelmi feszültséggel jár[…]”
Ilyen értelemben a rítusok a mai napig is velünk élnek, bár vitathatatlan, hogy a jelentőségük és szerepük lecsökkent az elmúlt évszázadokban. Ettől függetlenül az is egy rítus, amikor a családdal megünnepeljük, hogy a gyerekünk leérettségizett. Vagy éppen az, amikor egy munkahelyen elbúcsúztatjuk a nyugdíjba készülő kollégát. Ezek mind valamilyen változást, átmenetet jelentenek. Jeles eseménynek számítanak, amik speciális körülményeket igényelnek.
Ha jobban belegondolunk, egy munkahely telis-tele van rítusokkal. A kollégák együtt mennek le kávézni és cigizni, hogy megbeszéljék a munkát. Reggel egy értekezlettel indul a nap. Amikor valakinek szülinapja van, a társaság együtt köszönti fel, lepi meg valamivel. A végtelenségig sorolhatnánk. Ezek egy része spontán alakul ki, másokat szánt szándékkal hozunk létre. Ha változásmenedzsmentet szeretnénk rítusokkal könnyebbé tenni, akkor célszerű előre definiálni, hogy milyen rítusokat kell majd életre hívnunk.
A rítusok és a változásmenedzsment
Sokféle változás állhat be a cégünk életében. Változást hozhat, ha átalakul a szervezet vagy ha valamilyen új technológiát vezetünk be. Az is a meglévő ügymenet módosítására késztethet minket, ha megjelenik egy új konkurencia, gyökeresen átalakul a piacunk, az ügyfeleink igényei, esetleg új törvények, szabályozások lépnek életbe. Mindegy mi történik, a változásmenedzsmentnek egyetlen célja van: segíteni a munkatársaknak, hogy könnyebben adaptálódjanak a változásokhoz, megértsék azok célját és támogassák az új rendszereket.
Hogyan támogatnak ebben minket a rítusok? Nagyon is sokféle módon!
Stabilitás és változás egyensúlya
A rítusok stabilitást adnak a szervezetnek, ezáltal segítenek a dolgozóknak könnyebben feldolgozni a változásokat. Például, ha a cégünk új rendszert vagy munkamódszert vezet be, a meglévő rítusok megtartása biztosítja a dolgozók számára a folyamatosság érzését a változások közepette is.
Változás elfogadása
Amennyiben már vannak kialakult rítusaink, akkor azokat próbáljuk meg beépíteni a változás folyamatába. Például, ha eddig megünnepeltük egy projekt sikeres lezárását, akkor most ünnepeljük meg a változás főbb mérföldköveit. A kollégák így jobban elfogadhatják az új normákat.
Kommunikáció és a bizalom kiépítése
Az olyan rítusok, mint a rendszeres meetingek vagy a visszajelzést szolgáló beszélgetések segítenek megnyílni az embereknek és nyitottabbá teszik a kommunikációt. Ezzel egyben lehetőséget is adnak, hogy a változás során átbeszéljük a dolgokat. Elmagyarázhatjuk az embereknek, hogy miért van rá szükség, mi a célja, és azt is világossá tehetjük, hogy a munkájukra a változás után is szükség lesz.
Ellenállás csökkentése
„A régi jó dolgokból nem marad semmi”. Általában ez a félelem vezet a változással szembeni ellenérzésekhez. A jól bevált rítusok megtartása csökkentheti az ellenállást, és eloszlathatja a félelmeket. Ha a munkatársak azt érzik, hogy a szervezet alapvető értékei és szokásai nem sérülnek, akkor hajlandóbbak lesznek együttműködni és alkalmazkodni.
Közösségi élmény erősítése
Együtt minden könnyebben megy – a változás is. Márpedig a rítusok egyik legfőbb célja mindig is az volt, hogy az egyénekből közösséget kovácsoljanak. Ezért aztán a rítusok fenntartása vagy új rítusok bevezetése erősítheti a közösségi élményt, és támogathatja a kollektív alkalmazkodást.
6 rítus, amit használnod kell egy technológiai változás során
A technikai változás az egyik legkeményebb dió minden változás közül. Sokan érezhetik majd úgy, hogy nagyon messze kerültek a komfortzónájuktól, mások esetleg a munkájukat is veszélyben érezhetik. Maga az átállás pedig hosszadalmas lehet, ezért fontos a folyamat során mérföldköveket felállítani.
Ezek egyfelől segítik a projekt sikeres megvalósulását, másfelől lehetőséget adnak, hogy rítusokat építsünk be minden egyes szakaszba. Ezek segíthetnek az alkalmazottak elköteleződésében, a változások elfogadásában és az új technológiához való alkalmazkodásban.
Lássuk, hogy milyen mérföldkövek elengedhetetlenek, és ezekhez milyen rítusokat tudunk kapcsolni.
Projekt bejelentése és célkitűzés
Mérföldkő
- A technológiai változás bejelentése, és az új rendszer céljainak és előnyeinek megosztása a szervezettel.
Rítus
- Kick-off esemény: Szervezhetünk egy hivatalos „kick-off” eseményt, ahol bemutathatjuk a projekt céljait, az elvárásokat és a munkatársak szerepét a változásban. Ez lehet egy meeting vagy valamilyen kötetlen esemény is.
Első fejlesztési szakasz lezárása
Mérföldkő
- Az első technológiai fejlesztések, mint például egy pilot rendszer bevezetése vagy egy MVP (minimum viable product) létrehozása.
Rítusok
- Prototípus bemutatása: Hozzunk tető alá egy prezentációt vagy demo eseményt, ahol a csapat megoszthatja a pilot eredményeit és tapasztalatait.
- Közös ebéd vagy team building: A sikeres fejlesztési szakaszt érdemes egy közös ebéddel vagy csapatépítő eseménnyel megünnepelni, ami erősíti a közösségi érzést.
Képzési szakasz lezárása
Mérföldkő
- A kollégák képzése az új technológia használatára, különböző tréningek lebonyolítása.
Rítusok
- Tanúsítványok kiosztása: Minden tréning végén érdemes elismerni a résztvevők erőfeszítéseit tanúsítványokkal vagy elismerő szavakkal, ami motiválhatja őket az új rendszer alkalmazásában.
- Közösségi platformok bevezetése: Hozzunk létre egy belső fórumot, chat csatornát vagy más online platformot, ahol a munkatársak megoszthatják tapasztalataikat és kérdéseiket a képzéssel kapcsolatban, ezzel közösségi élményt teremtve.
Teljes rendszer bevezetése
Mérföldkő
- Az új technológia hivatalos élesítése és a régi rendszer kiváltása.
Rítusok
- Ünnepélyes indulás: Ezt a fontos mérföldkövet érdemes valamilyen eseménnyel megünnepelni, például egy hivatalos „launch day” eseménnyel, ahol megköszönjük az eddigi munkát, és hangsúlyozzuk az új rendszer jelentőségét.
- Éves értékelési rítusok bevezetése: Hozzunk létre egy hagyományt, hogy évente felülvizsgáljuk a technológia hatását a cég működésére. Ez lehet egy workshop vagy egy közösségi esemény, ahol mindenki megoszthatja a tapasztalatait.
Első eredmények kiértékelése
Mérföldkő
- Az új technológia bevezetésének első eredményei, például a hatékonyság vagy a termelékenység növekedése.
Rítusok
- Sikerek megosztása: Rendszeres meetingekben vagy közleményekben kiemelhetjük az első eredményeket és sikereket. Például egy belső hírlevélben, ahol méltatjuk azokat a kollégákat vagy csapatokat, akik kulcsszerepet játszottak a siker elérésében.
- Eredmények megünneplése: Egy kisebb ünneplés, például egy közös reggeli vagy kávézás, ahol informálisan beszélhetünk az új technológia hasznáról.
Teljes integráció és folyamatos fejlesztés
Mérföldkő
- A rendszer teljes integrációja a napi munkafolyamatokba, és a fejlesztési lehetőségek feltárása.
Rítusok
- Visszajelzési rendszer bevezetése: Hozzunk létre egy visszajelzési rendszert (pl. negyedéves workshopok vagy nyitott fórumok), ahol az emberek megoszthatják tapasztalataikat és javaslataikat az új rendszer folyamatos fejlesztésére.
- Éves jubileumi ünnepség: Az új technológia bevezetésének évfordulóján szervezzünk egy kisebb eseményt, ahol az éves eredményekről beszélünk, és kiemeljük a legnagyobb sikereket.
CRM bevezetése rítusokon keresztül
Bár a modern CRM-eket nem nagy ördöngösség bevezetni – és a MiniCRM-től ehhez minden támogatást megkapsz -, ettől még tény, hogy komoly változást jelentenek a cég életében. Szükség lesz tehát olyan szimbolikus és ismétlődő eseményekre, amelyek segítenek a csapatnak elköteleződni a változás mellett, és amelyek megkönnyítik az új rendszer integrálását a mindennapi munkába.
Ezzel a hét rítussal vágj bele a CRM bevezetésébe!
1. Kick-off rítusok – Az indulás szimbolikus pillanata
„CRM Nap” vagy „CRM Indítás Ünnepe”: Az új CRM rendszer bevezetésének első napján tartsatok egy hivatalos „CRM napot”, ahol elmondod, miért fontos a rendszer, és mik a várható előnyök. Ez lehet egy rövid prezentáció, amit egy közös reggeli vagy ebéd követ, ezzel megadva a kezdő lendületet.
CRM Launch Ceremónia: Ünnepélyes bevezetés, akár kisebb ajándékokkal a résztvevők számára (pl. CRM-logós jegyzetfüzetek), ami szimbolizálja a csapat új, közös céljait.
2. Heti „CRM Huddle” – Napi rituálék
Reggeli CRM Stand-up: A bevezetési időszakban vezess be napi vagy heti rövid „stand-up” találkozókat, ahol mindenki megoszthatja tapasztalatait a CRM használatáról, sikerélményeiről és esetleges nehézségeiről. Ezek a rövid megbeszélések segítenek a csapatnak összpontosítani és egymást támogatni az új rendszer használatában.
Sikerek megosztása: Minden héten elismerheted azt a munkatársat, aki a legjobban kihasználta a CRM lehetőségeit (pl. a legtöbb új ügyfél rögzítése, a legtöbb követett tevékenység), így rendszeressé teszed az elismerést.
3. Sikerek ünneplése – Mérföldkövek rítusai
CRM Mérföldkő Ünnepségek: Tűzzetek ki mérföldköveket a CRM használatában (pl. az első 100 ügyfél adatainak feltöltése, az első automatizált kampány futtatása), és ezek elérésekor tartsatok egy kisebb ünneplést, például közös kávézást vagy reggelit.
„CRM Kupa”: Hozz létre egy „CRM Kupa” rítust, amelyet havonta vagy negyedévente megkaphat az a munkatárs vagy csapat, aki a legtöbbet hozta ki a rendszerből. Ez lehet egy vándorkupa vagy valamilyen szimbolikus díj.
4. Visszajelzési rítusok – Nyitott kommunikáció fenntartása
Negyedéves CRM Visszatekintő: Rendszeres időközönként tartsatok „visszatekintő” meetingeket, ahol mindenki megoszthatja a tapasztalatait a CRM-ről, és javaslatokat tehet a folyamatok javítására. Ezek a találkozók segítik a folyamatos fejlődést és a munkafolyamatok finomhangolását.
„CRM Ötletnap”: Hozz létre egy rítust, ahol mindenki hozhat új ötleteket vagy javaslatokat, hogy miként lehetne a CRM-et jobban kihasználni. Ez lehet egy kreatív workshop, ahol közösen ötleteltek a rendszer javításán.
5. Képzési rítusok – A tudásmegosztás kultúrája
CRM Mentor Program: A bevezetési időszak alatt válassz ki néhány „CRM nagykövetet”, akik mentorálják a többieket, és rendszeres workshopokat vagy mini tréningeket tartanak. Ezek a rítusok nemcsak a tudás átadására ideálisak, hanem közösségi érzést is építenek.
„CRM Tanulási Nap”: Rendszeresen tartsatok belső tanulási napokat, ahol a csapat tagjai megosztják, mit tanultak a CRM-ről, milyen trükköket fedeztek fel, és hogyan lehet optimalizálni a munkafolyamatokat.
6. Éves CRM Értékelés – Hosszú távú elköteleződés
Éves CRM Értékelő Ünnepség: Minden év végén érdemes egy rítust bevezetned, ahol visszatekintetek az év CRM teljesítményeire, megünneplitek a legnagyobb sikereket, és kijelölitek az újévi célokat a rendszer további fejlesztésére.
CRM Évforduló Rítus: Az első CRM évforduló alkalmából tartsatok egy összefoglaló meetinget vagy ünnepséget, ahol a csapat reflektálhat arra, hogyan segített a rendszer a célok elérésében.
7. CRM Záró Rítusok – A bevezetési projekt lezárása
Projektzáró Ceremónia: Amikor a CRM rendszer hivatalosan integrálódott a cég működésébe, érdemes egy záró eseményt tartani, ahol formálisan lezárjátok a projektet és megünneplitek a bevezetés sikerét.
„CRM Történetek” Megosztása: Tartsatok egy workshopot, ahol a csapat tagjai megosztják saját történeteiket arról, hogyan változott a munkájuk a CRM-rendszer bevezetésével. Ez segíthet az elkötelezettség növelésében és pozitív élményt társít a változáshoz.
Kezdődhet a technikai forradalom?
A változástól való félelem belénk van kódolva, de ahogy láthattad, a rítusok könnyedén átsegítenek minket az átmeneti időszakokon. A MiniCRM pedig csakis pozitív változásokat hoz: növekvő értékesítés, hatékonyabb munkavégzés, jobb feladatkezelés, és több felszabaduló idő neked, a cégvezetőnek. Most már nincs más dolgod, mint indítani egy ingyenes tesztrendszert, megszervezni a fenti 7 rítust, és elindulni a jobban működő cég irányába!