10 tipp a sikeres online kereskedelmi tevékenységhez
Közzétéve: 2024. 11. 19.
/
Ha az online kereskedelemben vagy érdekelt, manapság nincs könnyű dolgod. A gazdasági helyzet finoman szólva sem kedvez az eladásoknak, az infláció miatt az emberek háromszor is meggondolják, hogy költsenek-e, a te kiadásaid viszont az egekbe szöktek. És akkor még ott vannak a távol-keleti konkurensek, akik letarolták a piacot az elmúlt években.
Ezzel együtt nincs minden veszve: számos sikersztorit tudunk felidézni az elmúlt időkből Magyarországról is. Ami közös ezekben a cégekben, hogy nagyon tudatosak, kihasználják a modern technikát és maximális ügyfélelégedettségre törekednek. Cikkünkben most tíz olyan tippet mutatunk, amivel a te webshopod, e-commerce céged is az élre törhet.
Gyors és személyre szabott kommunikáció
Minden egyes érdeklődőt, ügyfelet meg kell becsülnöd. Ezt úgy tudod elérni, hogy törődést sugallsz: érezzék azt, hogy nálad jó kezekben vannak, ismered őket és képes vagy megoldani a problémáikat. Ennek első kulcsa a gyorsaság: ha valaki rendel, kérdést tesz fel, panaszt emel vagy bármely más módon kapcsolatba lép veletek, akkor azonnali (vagy nagyon rövid határidős) választ, reakciót vár.
Akár azon is elmehet például egy rendelés, hogy nem megy ki rögvest a visszaigazoló e-mail. Az ügyfélben máris kétely támad: jó helyről rendeltem? Megbízhatok bennük, vagy sem? Ha nem a válasz, talán ezt a rendelést még végigviszi, de soha többé nem látjátok.
A személyre szabott kommunikáció ugyanilyen fontos: az érdeklődőket /ügyfeleket nem célszerű homogén masszaként, arctalan tömegként kezelni. Szólítsd őket a nevükön (igen, egy e-mailben is), kínálj nekik egyedi ajánlatot és mindig legyél képben az aktuális státuszukkal.
Automata megoldások
Hogy a webshopod, online üzleted gördülékenyen menjen, nektek pedig ne az adminisztráció vigye el minden időtöket, mindenképp automatizmusok garmadájára lesz szükségetek. Ebből nagyon sokfélét bevethettek: automatikusan kimehet a levél rendelésnél, automatikusan bekerülhetnek az érdeklődők adatai Facebookról egy adatbázisba, automatikusan kérhettek visszajelzést stb.
Hogyan tudsz ilyen automatizmusokat létrehozni? Egy részüket a webshopmotorod is tudja valószínűleg, másokhoz CRM-et kell használnod. Persze, ha minket kérdezel, érdemes minden automatizmust egy helyen kezelni, a MiniCRM-ben. Hogy miként kell jól megtervezni egy automatizmust, arról itt olvashatsz bővebben: Így tervezz automatizmust a CRM rendszeredben
Profi ügyfélszolgálat – akár MI-vel
Rohanó világot élünk, ahol az emberek nem várnak napokat, de még órákat sem, ha felveszik a kapcsolatot egy céggel kérés, kérdés, panasz esetén. Ha nem kapnak választ ízibe, már mennek is a konkurenciához. Arra viszont nincs időd, hogy egész nap a bejövő leveleket, Messenger- vagy más chat-üzeneteket csekkold. Még ha ódzkodsz is a mesterséges intelligenciától, ezen a téren fontold meg a bevezetését. Rá kell szánnod az időt, hogy betanítsd, és megadj jópár sablonválaszt, de utána hatalmas segítség lesz.
Az emberi ügyfélszolgálat ezzel együtt nem ment ki a divatból és nem is hagyható el. És hogy milyen egy igazán profi ügyfélszolgálat: elérhető, emberi és támogató. Akár azt is mondhatjuk, hogy az ügyfélszolgálat az egyik legfontosabb részleg a webshopodon belül. Ha igazán hatékonyat szeretnél, akkor a MiniCRM-ben a teljes folyamatot lefedheted, automatizmusokkal megtámogatva.
Minőségi tartalom
A weboldaladon, áruházadban nagyon sokféle tartalom van: szövegek, képek, videók, grafikai elemek. Mindegyikre igaz, hogy alapvető szerepet játszanak a sikerben vagy a kudarcban. Gondolj bele, mennyire taszító lehet egy ügyfélnek, ha a termék- vagy szolgáltatásleírások hibásak, tele vannak tárgyi tévedésekkel vagy egyszerűen nem jó olvasni őket. A képek talán még lényegesebbek, főleg, ha valamilyen terméket árulsz. A pixeles, rosszul fotózott termékek vérbeli vevőtaszítók.
Ugyanez igaz a gyenge minőségű videókra, a grafikai elemek pedig alapvetően csorbíthatják a vásárlói élményt. Nem érdemes tehát egy szövegírón, grafikuson, fotóson spórolnod, mert sokszorosan megtérül a nekik kifizetett összeg.
Mobil verzió vagy mobilapp
Ezernyi statisztikát citálhatnánk ide, hogy az emberek hány százaléka vásárol mobilon, de felesleges. Ha az e-commerce-ben mozogsz, bizonyára te is tudod. Ahogy talán azt is, hogy az érdeklődők azonnal elhagyják az oldalad, ha mobilon nehezen használható, nem áll kézre vagy macerás a fizetés.
A reszponzív oldal (ami mobilon is ugyanolyan felhasználóbarát, mint asztali gépen) ma már alapelvárás, de még jobb, ha saját, dedikált alkalmazásod van. Utóbbi nem két fillér és nem is két perc, viszont nagyot dobhat a konverziós arányodon.
Egységes, könnyen hozzáférhető ügyféladatbázis
Az érdeklődők és az ügyfelek a legértékesebb kincseid. Persze csak akkor, ha az összegyűjtött adataikkal kezdesz valamit.
Ezért egy CRM-rendszer egyszerűen elengedhetetlen. Az ilyen szoftverben egy helyre kerül minden ügyfél minden adata, amihez a kollégák és te is bárhol és bármikor hozzáférhettek. Tetszés szerint kategorizálhatjátok az ügyfeleket, akiknek aztán személyre szabott üzeneteket küldhettek. Hab a tortán, hogy a CRM-ben minden ügyfél felelőst is kap, a rendszer akár automatikusan kiosztja a feladatokat – így lesz élő és hasznos az adatbázis.
Mérések, mérések
Van egy régi mondás a marketingről: a hirdetések 50 százaléka ablakon kidobott pénz, csak nem tudni, melyik 50%. És ez nemcsak a marketingre igaz, hanem – kis túlzással – a céged minden kiadására. Honnan tudod, hogy melyik kampány teljesített jól, és melyik rosszul? Hogyan kaphatsz képet arról, hogy az ügyfélút melyik pontján veszíted el az érdeklődőket? Miként győződhetsz meg róla, hogy a céged növekszik vagy stagnál?
Ezekre a kérdésekre egyetlen módon kaphatsz választ: ha mérni kezdesz, és adatok alapján hozol döntéseket. Ehhez ismét csak szoftveres segítségre lesz szükséged és persze arra, hogy átgondolt, mik a te céged legfontosabb mérőszámai.
Integrációk
A sikerhez rendezettség kell, rendezettség viszont csak akkor lesz, ha egy helyen futnak össze a szálak. Sok cégnél, webshopnál az okoz gondokat, hogy nem tudja a jobb kéz, mint csinál a bal. Miért? Mert minden egy önálló sziget: a marketing, az értékesítés, a logisztika, az ügyfélkezelés stb. És ezek önálló szigetek, saját szoftvert használnak, amik között nincs érdemi kapcsolat.
Az a gond ezzel, hogy minden összefügg mindennel: valójában nincsenek szigetek. Olyan rendszert kell tehát létrehoznod, ami képes integrálni a szálakat. Ha valaki egy termék iránt érdeklődik e-mailben, ez a tény kerüljön be az ügyféladatbázisba, értesüljön róla egy kolléga, és kapjon egy feladatot. Még jobb, ha a naptárjába is bekerül a teendő, és így tovább. A különböző szoftverek integrációjával válik a cégműködés olajozott gépezetté.
Gyűjts visszajelzéseket
Egy amerikai felmérés szerint az e-kereskedelemben a kosárelhagyás aránya eléri a 70%-ot átlagosan. Sokat tanulhatsz abból, ha megpróbálod megérteni, nálad miért nem megy végbe a konverzió. Lehet, hogy az árak túl magasak vagy bonyolult a fizetési folyamat, esetleg a kötelező fióklétrehozás riasztja el az embereket. Akármi is áll a háttérben, saját kútfőből nem fogsz rájönni.
Megkérdezheted viszont a kosárelhagyókat, hogy miért döntöttek úgy, ahogy. E-mailben, telefonon vagy a weblapon elhelyezett űrlapon is kérhetsz visszajelzést, amivel aztán javíthatod az oldalad. Erre persze csak akkor leszel képes, ha a kosárelhagyók adatai nem a kukában landolnak, hanem gyűjtöd őket egy CRM-ben.
Értékteremtés
Van egy hatalmas előnyöd a külföldi konkurenciával szemben: te ismered a célközönség kihívásait, gondolkodását és igényeit. Ennélfogva sokkal személyesebb kapcsolatot építhetsz ki velük, és sokkal inkább tűnhetsz szakértőnek a szemükben, akire érdemes figyelni. Használd ki ezt az előnyt, és nyújts segítséget, támogatást!
Például olyan blogcikkekel, videós tartalmakkal, amik a célközönség egy-egy problémájával foglalkoznak, és mutatnak megoldást. Vagy akár azzal, hogy támogatsz valamilyen ügyet, amit a vásárlóid fontosnak tartanak. Amennyiben helyi cég vagy, jó ötlet a lokális ügyek felkarolása, vagy helyi intézmények, szervezetek, rendezvények támogatása.
Egy tapasztalt partner az e-commerce-ben: MiniCRM
Teljes körű ügyfélkapcsolat-kezelő, hírlevélküldő, feladat- és határidőkezelő, adatközpont, számlázó, értékesítéstámogató eszköz. Ez mind a MiniCRM, és ez még csak a jéghegy csúcsa. Korábban azt írtuk, hogy olyan rendszerre van szükséged, ahol összefutnak a szálak. Ez pedig a MiniCRM, ami áttekinthetővé, rendszerezetté és kiszámíthatóvá teszi a cégedet.
Ha szeretnéd megtudni, hogyan segítene a rendszer nektek is, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot, és beszélgess kötetlenül szakértőnkkel!