A top 3 értékesítési trend 2025-ben
Közzétéve: 2024. 12. 10.
/
Unalmas és elcsépelt lenne azzal kezdeni, hogy mennyi minden hátráltatja manapság az értékesítésed. Igen, nehéz a gazdasági helyzet, csökken a fizetőképes kereslet, visszafogottak a költések. Ezek mind igazak, és alkalmazkodni is kell hozzájuk. De ezekből következik, hogy minden korábbinál fontosabb, hogy megbízható forrásból szerezz értékesítési tippeket, amik valóban a helyes irányba mozdítják el a céged.
Ehhez először is két – a közösségi médiában gyakran felbukkanó – tévhittel kell leszámolnod. Az első, hogy kemény munka nélkül is létezhet hatékony értékesítés. A másik tévhit az, hogy csak az értékesítők értékesítenek. Blogcikkünkben Egerszegi Krisztián, a MiniCRM tulajdonosa és a Cégépítők alapítója segítségével részletesen is lebontjuk a tévhiteket, és elmondjuk, mi az, ami igazán jól működik!
Az értékesítés Szent Gráljának nyomában
Amikor megnyitod a Facebookot, a TikTokot vagy az Instát, olybá tűnik, mintha mindenki az értékesítés guruja lenne. Mindenki tudja a tutit: Így lesz öt perc alatt sikeres értékesítésed! A kisujjadat sem kell megmozdítanod, és megtízszerezed a bevételed! Megmutatom, mi vált be nekem és már dolgoznom sem kell!
Mi a közös ezekben: hogy azt ígérik, létezik Szent Grál, egyetlen biztos módszer, ami munka nélkül is fellendíti az értékesítésed. Ilyesmi azonban garantáltan nincs! És hogy miért fontos, hogy ne dőlj be a nagy szavaknak? Mert iszonyatosan sok pénzt, időt és energiát pocsékolsz el olyan módszerekre, amik fabatkát sem érnek.
Ahogy az élet minden területén, az értékesítésnél is lényeges, hogy megszűrd az információkat, hiteles forrásokból tájékozódj, és gondold át alaposan, mi az, ami nálad is működne a tippek közül. Most joggal gondolhatod azt, hogy ez a cikk is csak egy a humbug tanácsok közül, ami mögött semmilyen tudás nincs. De mi nem állítjuk, hogy megtaláltuk a Szent Grált: mi azt állítjuk a MiniCRM-nél, hogy több ezer magyar kkv-val vagyunk kapcsolatban, ezerféle kihívást láttunk és oldottunk meg közel másfél évtized alatt. A tanácsainkat ezekre építjük!
Következzen a második tévhit, amihez egy kicsit történelmi kontextusba kell helyeznünk az értékesítési szakmát. Röviden és tömören: Magyarországon már az értékesítés kifejezés is rossz szájízt hagy maga után. Nem vagy egyedül, ha erről a szóról az MLM vagy a porszívóügynök jut az eszedbe. Ha pedig ez van az emberek fejében, akkor nem csoda, hogy sikítva menekülnek az értékesítők elől. Hosszú idő alatt erodálódott az értékesítés fogalma, épp itt lenne az ideje visszaállítani a becsületét.
Mert akárhogy nézzük, mindenki értékesít. Minden cég, az is, amelyik nem tudatosan csinálja, és a kollégák java része is. Értékesít az ügyfélszolgálatos, a tanácsadó, de még a HR-es is – kulcskérdés tehát, hogy mindenki jól csinálja, és ismerje a legjobb fogásokat!
Marketingvezérelt értékesítés: a biztos zsákutca?
A marketingvezérelt értékesítés nagyon egyszerűen úgy fogalmazható meg, hogy bízunk abban, hogy a termékünk elég jó, és eladja önmagát. Ez két esetben működhet: ha nagyon egyszerű vagy nagyon jó a termék, és ha világbajnok marketinget tudsz mellérakni. Minden más esetben csalódás lesz a vége. Főleg, ha egy bonyolultabb terméked van, amit még el is kell magyarázni az embereknek (mint amilyen például egy CRM-rendszer). Egy webshopos értékesítésnél ugyanakkor megint csak lehet létjogosultsága, különösen, ha ismert és keresett termékről van szó.
2025 legjobb értékesítési trendjei
1. Az ügyfélélmény az új király
„Nem ruhát adok el, hanem életérzést”. Az idézet Kanizsai Silka Ágnestől, a Silka Fashion tulajdonosától származik, és akár azt is mondhatjuk, hogy benne van minden, amit az értékesítésről tudni érdemes. Ágnes ugyanis nem azt kommunikálja, hogy milyen jók a ruhái. Arról beszél, hogy az ügyfelek mit nyernek, ha nála vásárolnak. Olyan ruhát, ami nem éppen olcsó, és amire sok esetben több hónapot kell várni.
Csakhogy a ruha másodlagos, a hangsúly az életérzésen és az élményen van. A Silkánál a ruhavásárlás egy színelemzéssel (szem, haj) kezdődik, és a szakemberek ezek alapján ajánlanak tökéletesen passzoló ruhát az ügyfélnek. Ami ennél is fontosabb: megtanítják a hölgyeket és az urakat, hogy miként kell viselni a ruhát, és hogyan kell fogadni benne a bókokat.
A folyamat pedig még itt sem áll meg, mert a Silkánál azután sem engedik el az ügyfél kezét, hogy kisétált az üzletből álmai ruhájával. Benne van a pakliban, hogy a ruha egy idő után már nem lesz tökéletes: túl bő vagy túl szűk. Semmi gond, hiszen a Silkánál akár ingyen méretre is igazítják.
Amit olvashattál, az az értékesítés magasiskolája, ahol az ügyfelek az élményért fizetnek. Maga az eladás tíz perc. A folyamat egyedi, ügyfélközpontú és személyre szabott. A Silka Fashion egy remek példa arra, hogy az emberek nem elsősorban a termék minősége vagy ára miatt döntenek egyik vagy másik cég mellett. A jó ár és termék olyan alapvetés, hogy csak ezzel már nem lehet kitűnni a versenytársak közül. A hangsúly a figyelmen, a törődésen van.
A figyelem a digitális világ legértékesebb valutája. A régi szép időkben, amikor még az újság volt a fő reklámhordozó az információ lassan áramlott, és az emberek is lassabban döntöttek. Aztán jött a tévé, az internet, a közösségi média, és a világ rohamtempóra váltott. Ennek non plus ultrája a TikTok, ahol már csak másodperceid vannak arra, hogy felkeltsd az emberek figyelmét.
Ha ezt ügyféloldalról nézzük, akkor azt látjuk, hogy a döntési folyamat is felgyorsult. Ennek nagyon egyszerű oka van: az emberek 99%-a kényelmes és időhiányos. Nem akar és nem is fog ezer évig válogatni. Arra a cégre fog szavazni, aki felkelti a figyelmét, és amelyik figyel rá.
Ezzel el is jutottunk a figyelem másik aspektusához, a törődő figyelemhez. Ez az, amit a Silka Fashion olyan ügyesen csinál, de más hazai jó példákat is találhatunk. A Kifli online szupermarket is elmondhatja magáról, hogy messze nem a legolcsóbb a piacon. Cserébe figyelnek az ügyfeleikre: a megrendelt ételt még aznap kiszállítják, és ha valamilyen panasz érkezik, elég szólni, és kupon formájában visszatérítik az árát. Az emberek pedig bíznak bennük, és a felárral így nincs semmi problémájuk.
Gondolj bármit is a TEMU-ról, bizony tőlük is van mit ellesni figyelmesség szempontjából. Ha rendelsz valamit, tűpontosan nyomon tudod követni, hogy éppen milyen állapotban van. Ha nem érkezik meg időben, automatikusan kapsz visszatérítést, és kérned sem kell. Ha gond van a termékkel, három hónapig szó nélkül jóváírják az árát. Olcsóbb lett a cicás plüsspapucs, miután megrendelted? Árigazítást kérhetsz utólag, és a különbözetet azonnal megkapod kuponban.
Ezek mind-mind olyan dolgok, amiktől az emberek biztonságban érzik magukat a TEMU-nál – és ezeket el lehet tanulni, lehet alkalmazni.s
2. Az MI messiás még odébb van
2024-et írunk, és ma minden a mesterséges intelligenciáról szól. A marketingvezérelt értékesítésben is létezik vele kapcsolatban egy masszív csodavárás: hogy majd pikkpakk megmondja, hogyan kell eladni a terméket, és eljön a várva várt Kánaán. Két dolgot azonban mindenképp érdemes figyelembe venni, és óvatosan kezelni az MI-t.
Egyrészt a magyar társadalom lassabban fogadja be a változásokat: nálunk az emberek többsége nem egy géppel szeretne beszélni, amikor vásárol, hanem egy másik hús-vér emberrel. Ez az ellenállás alighanem még sokáig fennmarad, ezért is éri csalódás azokat a cégeket, akik csak az MI-re építik a marketinget és a sales-t. A másik dolog pedig az, hogy az MI hatékony használatához óriási tudásra van szükség, márpedig ez – tapasztalataink szerint – a hazai kkv-k túlnyomó többségénél nem áll rendelkezésre.
Pusztán elvi szinten az MI-vel, mint értékesítéstámogató eszközzel lehetséges lenne a sikeres marketingvezérelt értékesítés. Hangsúlyozottan elvileg, mert a gyakorlatban még nincs rá jó példa a magyar kkv-k körében.
3. Vissza az alapokhoz
Maradjunk még egy kicsit a mesterséges intelligenciánál, mert csábító lehet, hogy kipróbálj valami újat, igazán innovatívat az értékesítésben. De mielőtt így döntenél, és kifizetnél egy komolyabb összeget valamelyik MI-programért, néhány kérdést mindenképp tegyél fel magadnak: érted az MI működését? Ha nem, lesz időd, energiád megtanulni? Tudod pontosan, hogy mire és hogyan szeretnéd használni?
A tapasztalat azt mutatja, hogy az MI-szerű innovációk akkor tudnak igazán hatékonyak lenni, ha a cég stabil, rendezett, és nem a napi tűzoltással kell foglalkozni. Fazekas Bálint, az Euronics vezetője ezt így fogalmazta meg: „A magyar kkv-knak először nem AI-ra van szükségük, hanem rendezett, kialakított folyamatokra”.
Mi is így gondoljuk, mert szomorú tény, hogy az a cégvezető, aki az embereket nem tudja irányítani, vezetni, az egy AI-szoftvert sem fog tudni megfelelően promtolni. Talán van néhány magyar kkv, a krémek krémje, ahol az AI óriási segítség és maximálisan ki tudják aknázni, de messze nem ez a tipikus.
Ha szeretnél sikereket elérni jövőre, akkor először az alapokat kell rendbe szedned. Az alapot pedig a folyamatok jelentik, és azt, hogy megérted az értékesítés lényegét.
Így lehetsz 2025 nyertese!
„Ne a kifogásokat keresd, hogy a fentieket miért nem tudod megvalósítani. Ne félj, hogy majd a vevőid visszaélnek a bizalommal, vagy hogy veszteséget termelsz majd. Ha élményt adsz, a vevők is jönnek.” – fogalmazott Egerszegi Krisztián, aki szerint már az is egy nagy lépés, ha átgondolod az értékesítésed jelenlegi működését, feltárod a hibákat és rendbe teszed az alapokat. Utóbbi fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni: mielőtt bármilyen trendet követnél, ezzel foglalkozz első körben!
Ehhez pedig minden segítséget megkapsz a Krisztián „Így csináld – Ugyanannyi ajánlatból több vevő” workshopján, amire ezen a linken tudsz regisztrálni!